DAF verhoogt productie ondanks chiptekort

In het Vlaamse Westerlo beschikt DAF sinds kort over een cabinefabriek met grotere capaciteit dan voorheen. Tijdens ons bezoek toonde de fabrikant zich optimistisch over de vrachtwagenmarkt en het eigen marktaandeel. DAF staat bovendien aan de vooravond van een nieuwe truck-introductie. Het bedrijf verhoogt de truckproductie.

Directeur Michiel Kuijs lichtte het beleid van de truckfabrikant toe tijdens de Covid-periode en het daaruit ontstane chiptekort. “Wij zijn altijd blijven produceren en we hebben steeds orders genoteerd. Je moet die onderdelentekorten in het juiste perspectief zien: Meestal gaat het om niet meer dan één à twee leveranciers. Moet je daar dan je eigen fabrieken voor stilleggen en de talrijke andere toeleveranciers de wacht aanzeggen? Wij vonden van niet.” Hij legt uit dat dit er op een gegeven moment toe leidde dat er her en der in de provincie Brabant 4500 onafgebouwde DAF trucks stonden. “Dat aantal neemt alweer af en wat levertijden betreft is de kans reëel dat wanneer je nu bestelt, wij nog dit jaar kunnen leveren. Dat kunnen onze concurrenten ons niet allemaal nazeggen.”

Cabinebouw in Westerlo.

Ondanks de perikelen rapporteert DAF een groei van de afzet in 2021. Het bedrijf droeg met 5,7 miljard omzet bij aan de Paccar Groep en realiseerde dit door ‘plusminus’ 60.000 trucks af te zetten. Volgens DAF is dit tien procent meer dan een jaar eerder. Het bedrijf exporteert het overgrote merendeel van de productie, het gaat om meer dan 90 procent, die naar meer dan zeventig landen wordt uitgevoerd. Ruim vijftien procent wordt buiten Europa afgezet. Door de gevolgde strategie van door blijven bouwen en vanwege de introductie van een nieuwe generatie middelzware trucks in de loop van dit jaar, verwacht Kuijs dat DAF dit jaar sneller zal groeien dan de concurrentie. Hij voorspelt een marktaandeel van DAF in Nederland van meer dan 31 procent. Nu bedraagt dit ruim 28 procent. DAF zegt de productie te kunnen verhogen ondanks dat het chiptekort de industrie nog in de greep heeft.

Ook over de omzetten van onderdelen en gebruikte trucks toont Kuijs zich optimistisch. “De afgelopen twee jaar is de onderdelenomzet met een derde gegroeid. Bij used trucks is er zelfs sprake van een verdubbeling.” Hij legt uit hoe dat komt: “We verkopen steeds meer trucks met een onderhoudscontract. Daarmee houden we de onderdelenomzet voor een groter deel in huis. We verkopen ook steeds meer leasecontracten. Dat betekent dat de truck in kwestie, uiteindelijk na een paar jaar hier weer bij ons voor de deur staat. Dat heeft er bij ons toe geleid dat we daar zelf een verkoopkanaal voor hebben bedacht, dat uitstekend blijkt te werken.”

Nieuwe generatie

Kuijs stoelt zijn optimisme ook op wat hij ziet op de orderlijsten bij DAF. “Dan zie je dat we een mooie start hebben met de nieuwe generatie. Dat had beter gekund, als we niet de problemen hadden met de levering van onderdelen. Toch leveren we er meer af en is de verwachting dat op korte termijn tweederde van onze bestellingen de nieuwe generatie betreft.” Intussen is gebleken dat DAF de laatste hand legt aan een nieuwe generatie middelzware trucks, die we nu kennen als CF-Serie. Naar verluidt gaat de opvolger van de CF, XD heten. Kuijs liet zich er verder niet over uit, maar wilde wel kwijt dat het platform van de nieuwe generatie zware en middelzware trucks, ook geschikt is voor alle alternatieve aandrijflijnen die nu in ontwikkeling zijn. DAF liet tot dusverre alleen een variant zien met een waterstofmotor, dus een verbrandingsmotor die volgens het Otto-principe werkt inclusief bougies. Relatief dure kunststof waterstoftanks hangen aan het chassis. DAF zet de ontwikkeling van dit project voort. Maar kijk niet raar op als op termijn ook een batterij-elektrische XF en XD beschikbaar komen.

Ook de spuiterij werd gemoderniseerd.

Rusland, Oekraïne

Ook al toont Kuijs zich optimistisch, hij erkent dat er zeker sprake is van een worsteling met levertijden en alsmaar stijgende grondstoffenprijzen. Gas dat gebruikt wordt om chips te produceren, komt bijvoorbeeld uit Oekraïne. En ja, van de exportlanden van DAF maakte Rusland natuurlijk ook deel uit. “Dat raakt ons zeker, dat we daar niks meer mogen doen, maar getuige de order-intake die wij zien, heeft het een klein effect op de levertijden voor anderen. Die zijn nu iets eerder aan de beurt.” Desgevraagd geeft Kuijs wel toe, dat DAF ziet dat sommige klanten hun bestelling enigszins vooruit schuiven vanwege de onzekere situatie in het oosten van Europa.

VECTO, CO2-uitsoot

Ook DAF is eraan gecommitteerd dat de CO2-uitstoot van de trucks die worden gebouwd, drastisch omlaag moet. Daarover deed Kuijs een boekje open. “Met de nieuw technieken die we nu toepassen bij de nieuwe generatie trucks, behalen we een uitstootreductie van acht procent ten opzichte van het vorige model. Dan bestel je dus camera’s in plaats van spiegels en monteer je geen zonneklep. Het is echt van belang dat de aerodynamische voordelen van de nieuwe truckgeneratie, goed uitgenut worden.”

Kuijs: VECTO gaat een rol spelen in de aanschaf van nieuwe trucks.

Acht procent is dus een ‘forse stap’, zegt Kuijs, maar het is nog niet de vijftien procent die vereist is. “Dat willen we behalen door VECTO goed toe te passen. Deze Europees voorgeschreven Vehicle Energy Consumption Tool gaat volgens Kuijs een rol spelen in de aanschaf van nieuwe trucks door klanten. “Leidend wordt dat verladers gaan vragen naar de CO2-uitstoot van hun transporten. De vervoerder die dat het beste kan aantonen en die de laagste uitstoot heeft, wint het transport. We zijn druk doende om onze verkopers hiermee vertrouwd te maken, zodat precies berekend kan worden hoeveel CO2 in gram per tonkilometer er uitgestoten wordt.” Kuijs zegt te verwachten dat bij een intensieve werkwijze met VECTO, DAF in elk geval vijftien procent uitstootreductie gaat realiseren in 2025.

DAF Westerlo uitgebreid
De DAF-fabriek in het Vlaamse Westerlo is een voorname pijler in het productieproces van de fabrikant. In een deel van de fabriek bouwt DAF hier alle assen voor alle trucks die het bouwt, dus in Eindhoven en in het Verenigd Koninkrijk. Neusje van de zalm is de ingrijpend vernieuwde cabinefabriek. Daar worden nu diverse cabines ‘door elkaar gebouwd’, in een tempo van 260 per dag. Daarvan wordt het overgrote deel naar Eindhoven vervoerd om DAF trucks af te bouwen en een klein deel wordt verscheept naar Leyland om te worden gemonteerd op de rechts gestuurde DAF’s die daar nodig zijn. In Westerlo zijn in totaal 3000 mensen werkzaam. De fabriek werkt met 1250 toeleveranciers, waarvan de helft afkomstig is uit België.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3270 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.