Column: Reuzenorder voor Volta een wake-up call?

Onlangs maakte de Zweeds-Britse start-up Volta Trucks bekend dat het een order te pakken had voor 1500 elektrische trucks van een van Europa’s grootste logistieke dienstverleners, DB Schenker. Een bijzondere manoeuvre, waarbij ik me kan voorstellen dat de gevestigde truckmerken, de Duitse fabrikanten Mercedes-Benz en MAN voorop, zich zullen afvragen waarom zij de order niet kregen. Mercedes-Benz is al begonnen met de productie van de eActros. De fabriek is er, de expertise is er in ruimte mate en diverse exemplaren van deze Mercedes hebben al duizenden kilometers proef gedraaid bij klanten, onder andere bij Simon Loos. Toch kiest DB Schenker voor een concept dat nog geen meter gereden heeft en dat gebouwd moet worden in een fabriek die as we speak nog nooit een elektrische truck heeft afgeleverd. DAF, Renault en Volvo kunnen eveneens een elektrische truck leveren met een GVW van zestien ton. Het prototype dat Volta Trucks op Ecomobiel in Den Bosch liet zien, is nota bene opgebouwd op een DAF chassis. Het was duidelijk nog niet productierijp.

Een argument kan zijn dat DB Schenker onder de indruk is van de grote, aquarium-achtige cabine van de Volta, waarbij de chauffeur in het midden zit. Steeds meer steden stellen aanvullende eisen aan zicht rondom, met name Londen staat hierom bekend. Van de huidige truckfabrikanten is alleen Mercedes actief met een soortgelijke cabine, de Econic. Tijdens de introductie van de eActros zagen we al zo’n elektrische Econic. De introductie daarvan staat voor het nieuwe jaar op de rol. Verder kent Scania zijn L-cabine, waarbij het voornamelijk om een lage instap gaat en ook Volvo kent een verlaagde variant van de FE-cabine. Andere merken kunnen hier niet op inspelen, maar het was MAN dat in 2018 een soort Volta showde op de IAA. Dat project werd hoegenaamd gestopt.

Afgelopen tijd werd duidelijk dat DAF een fabriek bouwt op het terrein in Eindhoven om daar elektromotoren en batterijpakketten te gaan produceren, waardoor het bedrijf straks 2500 elektrische trucks per jaar kan bouwen. Scania bouwt een soortgelijke fabriek in Södertälje samen met batterijproducent Northvolt. Tot die tijd produceren de gevestigde truckfabrikanten mondjesmaat elektrische trucks. Maar ze zijn er wel: DAF, MAN, Mercedes-Benz, Scania, Volvo en Renault kunnen zeker leveren.

De order die DB Schenker nu heeft geplaatst, onderstreept wederom dat er werk aan de winkel is voor de hele branche. Het laat ook zien dat, om wat voor reden dan ook, start-ups kansen krijgen van gevestigde logistieke dienstverleners. Het wekt de suggestie dat de bekende merken er flink aan moeten trekken om hun marktaandeel te behouden. Daarbij volstaat niet alleen de ontwikkeling van de truck an sich, maar is het juist zaak om de bestaande klanten ook vertrouwd te maken met zaken als laadpalen, netbeheerders, zonnepanelen en een planning die niet alleen laadtijd rekent voor de laadbak, maar ook voor de aandrijflijn van het voertuig.

Vaststaat dat er nog meer merken een stukje van de Nederlandse truckmarkt willen. Dat zijn Hyzon en Hyundai en verder natuurlijk nog Iveco met de elektrische Tre, ontwikkeld samen met Nikola.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3310 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.