Clean Logistics neemt truckfabrikant GINAF over

Clean Logistics SE heeft maandag een koopcontract afgesloten om alle aandelen in truckfabrikant GINAF Trucks Nederland te verwerven. De transactie wordt naar verwachting eind augustus 2022 afgerond.

Deze Nederlandse OEM opereert in de conversie en productie van vrachtauto’s in verschillende toepassingen zoals bouw, reiniging, afval, landbouw en mining. Daarnaast ontwikkelt en produceert het bedrijf volledig elektrische Zero-Emission vrachtauto’s. In aanvulling op batterij-elektrische componenten, worden o.a. een zelf-ontwikkeld hydropneumatisch veersysteem en hydraulische voorasaandrijving toegepast. De huidige maximale productiecapaciteit bedraagt 200 voertuigen per jaar.

Met de geplande overname van 100% van de aandelen in GINAF breidt Clean Logistics de bedrijfsactiviteiten belangrijk uit bovenop de conversies van bestaande voertuigen in Duitsland. De overname zal Clean Logistics de mogelijkheid bieden voor een onafhankelijke productie van vrachtauto’s en autobussen met emissieloze aandrijving binnen de eigen ondernemersgroep. Een bedrijf met OEM-status met bijbehorende voorwaarden voor het toelaten van eigen voertuigen in Europa bovendien. GINAF beschikt over tientallen jaren ervaring en uitgebreide knowhow in de productie en modificatie van vrachtauto’s van 3,5 tot 50 ton en heeft de benodigde resources en productiecapaciteit in Veenendaal.

Enorme marktkansen

Verreikende rijverboden voor voertuigen met conventionele aandrijving in steden, die de komende jaren verder zullen worden aangescherpt, en de aangekondigde uitfasering van verbrandingsmotoren in de EU in 2035 bieden enorme marktkansen voor Clean Logistics. Stijgende brandstofprijzen en het doel van de regering de CO2-uitstoot in de transportsector drastisch te verminderen, zijn aanvullende drijvende factoren de decarbonisatie van het wegtransport te versnellen.

Dirk Graszt, CEO van Clean Logistics: “De oplossingen van GINAF zijn een prachtige aanvulling op ons portfolio. GINAF beschikt over tientallen jaren knowhow in het zware transport, ervaring in de registratie van voertuigen en de bijbehorende homologatie als OEM. Clean Logistics heeft met de fyuriant een emissieloze H2-40-tonner ontwikkeld en met de pyuron een bus voor het openbaar vervoer op waterstofbasis in inzet in de praktijk. Gemeenschappelijk worden we tot een zelfstandige Europese fabrikant van batterij-elektrische waterstofvoertuigen van het technisch hoogste niveau. Dankzij het aantal van maximaal 200 voertuigen van 3,5 ton en meer per jaar welke GINAF kan produceren, beschikken we na de overname ook over de emissieloos zwaar transport in een vroeg stadium te ontwikkelen.”

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 328 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.