Alexander Vlaskamp: 2023 moet oogstjaar worden

De afgelopen periode hebben diverse truckfabrikanten aangegeven dat ze dit jaar nog last hebben van tekorten aan onderdelen en dan heel specifiek halfgeleiders. MAN wisselde ook nog van directie en zit middenin een herstructurering.
De pas aangestelde Nederlandse topman Alexander Vlaskamp licht toe.

Net op het moment dat MAN een omvangrijke herstructurering in ging, wisselde grootaandeelhouder Volkswagen de bestuurstop van Traton, de truckdivisie van VW waar Scania en MAN onder vallen. De van Scania afkomstige Christian Levin werd de nieuw topman. Daarmee kwam binnen Traton een carrousel op gang, waaraan opviel dat Duitsers voor Zweden werden ingewisseld, op één na, Alexander Vlaskamp. Hij is Nederlands, maar net als de andere nieuwelingen van Traton, afkomstig van Scania.

Op 1 december aangesteld, heeft Vlaskamp zijn kennismakingsronde binnen MAN er inmiddels opzitten. Hij zegt dat de herstructurering op koers ligt en dat er in 2021 al voor 240 miljoen euro aan materiaalkosten is bespaard. “Allemaal mooi wanneer je bedenkt dat we hier de wind niet mee hebben, maar het is niet meer dan een begin. De prijzen van grondstoffen stijgen nog steeds, dus dat schiet niet echt op. Mooi is wel dat we goed gevulde orderboeken hebben, vooral bij de vrachtwagens en de bestelauto’s.”

Margeverdubbeling

Vlaskamp vertrouwt erop dat het resultaat van MAN met 1,7 miljard euro verbetert. Van VW hebben Levin en hij de opdracht gekregen om het rendement van 3,3% naar 8% te laten groeien. Hun voorgangers lukte dit niet en zij moesten dus hun bureau leegmaken. Die groei wil MAN realiseren door de ingrijpend gemoderniseerde fabriek in Polen maximaal uit te nutten en door in te zetten op een nieuwe IT-afdeling van MAN die in Lissabon is gevestigd. “We komen geleidelijk aan bij een punt, waarop we de effecten van de transformatie kunnen vernemen, maar daar zijn we dit hele jaar nog wel mee bezig. In 2023 moeten we het effect hiervan echt kunnen ervaren.”


‘De grootste transformatie die MAN in de 260 jaar van zijn bestaan heeft beleefd’


In het interview begint Vlaskamp over de energie-transitie. Hij wordt al snel concreet over het Europese ‘Fit for 55’-programma. “Dat een elektrische truck rond 2025 een actieradius van duizend kilometer heeft, moeten we duidelijk aan de markt uitleggen. We moeten nog heel wat klanten van de nieuwe generatie e-trucks overtuigen.”

Duurdere diesel

Tegelijkertijd moeten we met de dieseltrucks nog heel wat jaartjes ons geld verdienen. “Dat is een flinke spagaat waar we in terechtkomen. Klanten kijken vooral naar TCO en daarin gaat de prijs voor CO2-uitstoot een rol spelen. Daardoor wordt diesel duurder, dat merken we nu al elk jaar. Dat brengt het break-even punt voor elektrische trucks dichterbij. We verwachten dat dit rond 2025 wordt bereikt. We bevinden ons dan in de grootste transformatie die MAN in de 260 jaar van zijn bestaan heeft beleefd.”

Vlaskamp spreekt ten slotte nog van de NewMAN-strategie, waarbij de verdienmodellen die MAN nu gebruikt, grondig getransformeerd zullen worden, zoals hij het zegt. “Digitalisering, elektrificering, autonoom rijden en Transport as a Service zijn hier de kenmerken. Digitale dienstverlening en services worden veel belangrijker. Wie dat spel het beste speelt, zal zich in de markt kunnen onderscheiden.”

Foto boven: De pas aangestelde Nederlandse topman Alexander Vlaskamp heeft de opdracht gekregen om het rendement van 3,3% naar 8% te laten groeien.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.