2020: derde minder trucks, kwart minder trailers

Zo’n ineenstorting als de truckmarkt in 2020 heeft meegemaakt, is niet eerder voorgekomen. In Nederland werden blijkens registratiecijfers van de RAI een derde minder trucks verkocht dan een jaar eerder. Ook marktaandelen verschoven, maar dat was slechts gering. De trailermarkt kromp met een kwart.

De markt zwaarder dan 3,5 ton dook van 16.500 nieuwe trucks naar nog maar 11.102 voertuigen (-32,7 procent), zegt de RAI. Ook de trailermarkt kreeg een ongehoord harde klap, maar toch minder erg dan bij de trucks. De markt stortte met een kwart in elkaar. 

Marktaandelen

Wanneer je naar de marktaandelen kijkt, dan is er weinig verschil. Wel vallen een paar dingen op. We zien dat DAF op de een of andere manier langzaam maar gestaag doorgroeit in met name het zware segment. Het merk is met dik 30 procent marktaandeel al verreweg de grootste.

Trailers

Bij de trailers worden de lakens nog steeds uitgedeeld door de beide Duitse grootmachten Schmitz en Krone. Laatstgenoemde loopt verder uit op Schmitz en verkocht ruim 2500 trailers, waar Schmitz de 1900 nog niet haalt. Het Nederlandse Pacton doet het erg goed en is onmiskenbaar derde met 525 registraties. Het Betuwse D-TEC, specialist in containerchassis en mesttanks, staat vierde met 340 registraties.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 2697 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *