2020: derde minder trucks, kwart minder trailers
Zo’n ineenstorting als de truckmarkt in 2020 heeft meegemaakt, is niet eerder voorgekomen. In Nederland werden blijkens registratiecijfers van de RAI een derde minder trucks verkocht dan een jaar eerder. Ook marktaandelen verschoven, maar dat was slechts gering. De trailermarkt kromp met een kwart.
De markt zwaarder dan 3,5 ton dook van 16.500 nieuwe trucks naar nog maar 11.102 voertuigen (-32,7 procent), zegt de RAI. Ook de trailermarkt kreeg een ongehoord harde klap, maar toch minder erg dan bij de trucks. De markt stortte met een kwart in elkaar.
Marktaandelen
Wanneer je naar de marktaandelen kijkt, dan is er weinig verschil. Wel vallen een paar dingen op. We zien dat DAF op de een of andere manier langzaam maar gestaag doorgroeit in met name het zware segment. Het merk is met dik 30 procent marktaandeel al verreweg de grootste.
Blijkens de RAI-cijfers is Volvo dit jaar Scania net voorbij in marktaandeel. Dat is opmerkelijk, omdat Scania vorig jaar duidelijk beter presteerde dan zijn Zweedse aartsrivaal. Volvo-verkoopdirecteur Roeland Ruygt wijst op het succes van de I-Save versie van de FH, dus die met turbocompound. Daarmee heeft het merk flink vooruitgang geboekt. Ruygt zegt dat van de begin vorig jaar geïntroduceerde nieuwe truckserie van Volvo er in ons land nu duizend zijn verkocht. Een mooie opsteker in coronatijden, want het is de helft van de hele jaarverkoop van het merk in 2020, en in betere tijden is het een derde van de totale verkopen.
Bij de andere merken houdt Mercedes stand met 14,5 procent marktaandeel, maar dat komt vooral doordat ze sterk zijn met distributietrucks, het middensegment van de markt. Verder heeft MAN een uitdaging met de nieuwe truckserie. Nu zijn ze duidelijk kleiner in verkoopvolume dan Mercedes. Veel kleiner dan Mercedes en MAN zijn Iveco en Renault. Laatstgenoemde is echt hekkensluiter en dat betekent werk aan de winkel. Misschien met een facelift, nu de huidige T-Serie alweer zeven jaar meegaat. Dat Iveco het heter doet, komt door een hoger marktaandeel in het middensegment.
Trailers
Bij de trailers worden de lakens nog steeds uitgedeeld door de beide Duitse grootmachten Schmitz en Krone. Laatstgenoemde loopt verder uit op Schmitz en verkocht ruim 2500 trailers, waar Schmitz de 1900 nog niet haalt. Het Nederlandse Pacton doet het erg goed en is onmiskenbaar derde met 525 registraties. Het Betuwse D-TEC, specialist in containerchassis en mesttanks, staat vierde met 340 registraties.