bekeken: 478 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Truckfabrikanten vrezen voor voortbestaan

DOMEIN: Wetgeving

Geplaatst op: 13 november 2018, 11:34

Leestijd: 1 minuut

De truckfabrikanten Daimler en MAN hebben in brandbrieven, gericht aan Europese politici in Brussel, gewaarschuwd voor de gevolgen van de Europese plannen om het brandstofverbruik van trucks binnen afzienbare tijd met een derde terug te brengen. Dat schrijft Focus.

co2_uitstootVolgens Daimler worden door dit voorstel tienduizenden banen op de tocht gezet. Bij MAN is de toon ook al gezet: “Wanneer de vernietiging van de Europese truckindustrie het doel van de Europese Commissie en het Parlement is, zijn ze goed bezig.”

35 procent

Morgen wordt beslist over het voorstel om de CO2-uitstoot van bedrijfswagens de komende twaalf jaar met 35 procent te laten afnemen. Bij overtredingen horen torenhoge boetes. Die zijn zelfs zo hoog dat ze het voortbestaan van truckfabrikanten in gevaar brengt, zegt de Duitse branchevereniging van truckfabrikanten VDA in een reactie.

Een van de drijvende krachten achter het voorstel is Bas Eickhout, die de Groenen in het Parlement vertegenwoordigt. Volgens de Europese Commissie is de uitstoot van het wegvervoer sinds 1990 met een vijfde gestegen. Dit ondanks duidelijk schonere motoren. Er zijn sindsdien echter veel meer trucks de weg op gekomen. De fabrikanten ontkennen dat ook niet, maar zeggen tevens dat trucks maar voor 5 procent van de uitstoot zorgen die wordt veroorzaakt door het wegverkeer. De industrie zegt dat de afgelopen jaren trucks elk jaar een procent zuiniger zijn geworden. De EU vindt dit tempo te laag en denkt dat de truckindustrie in hetzelfde tempo als de auto-industrie kan verduurzamen.

Ontwikkelingscyclus

De VDA wijst erop dat trucks een twee keer zo lang ontwikkelingscyclus hebben als personenauto’s. De Acea zegt in een reactie dat dit betekent dat trucks die pas in 2025 op de markt komen, nu in ontwikkeling zijn.

Als het aan de EU ligt, betaalt een fabrikant voor elke gram te veel uitstoot 272 miljoen euro boete, wanneer hij 40.000 trucks per jaar zo de weg op zet. Pikant is dat Schenker, een grote transporteur die ook van het spoor gebruik maakt, achter de plannen van de Europese Unie staat.

 

Tags: , ,

Scania LNG voor bevoorrading…'Grote groei…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties