bekeken: 182 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

‘Truckdealer ontwikkelt zich tot regisseur’

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 5 november 2019, 13:52

Leestijd: 4 minuten

Na een gedegen voorbereiding en inwerkperiode, heeft Michel den Engelsen enkele dealerschappen van MAN en Volkswagen Bedrijfswagens overgenomen van Pon. Hij zwaait de scepter over een bedrijf dat behalve in Eindhoven, ook in Venlo, Nijmegen en Stein actief is.

Het lijkt misschien alsof hij ‘zo maar een avontuur is begonnen’, maar niets is minder waar. Den Engelsen kent de bedrijven en de businesscase door en door, hij weet waar hij aan begint, en waar hij met deze bedrijven naartoe wil. “Zo’n overnamekans krijg je natuurlijk nooit meer”, zegt Den Engelsen aan het begin van het gesprek.

Dat we ons in Eindhoven bevinden, hoofdzetel van een groot Europees truckmerk, deert hem allerminst. “Dit is een van de grootste dealerbedrijven voor Volkswagen Bedrijfswagens. Dit bedrijf telt drie werkplaatsen: eentje voor de bestelauto’s van VW en MAN, een hal om nieuwe voertuigen afleverklaar te maken en een werkplaats waar MAN trucks en bussen geservicet worden. We hebben hier, naast veel bekende klanten uit de regio, ook enkele grote fleetklanten van VW en MAN, voor wie we servicewerk verrichten”, aldus Den Engelsen.

‘Er zijn altijd redenen te bedenken waarom het slechter zou kunnen gaan. Maar voorlopig zijn ze er nog niet. Bovendien zie ik nog heel veel mogelijkheden voor groei.’

Hij begon zelf in 2008 bij deze dealer in Eindhoven. “Eerst als bestelautoverkoper, later als verkoopleider voor alle tien vestigingen van MAN Nederland Dealer.” Daardoor leerde Den Engelsen de markt goed kennen, en de markt van MAN en VW in de regio in het bijzonder. Toch koos hij er in 2017 om voor het bedrijf te gaan werken waar zijn vader, Ron den Engelsen, actief was in de Raad van Bestuur: Groeneveld Transport Efficiency. Daar leidde hij de verkopen in de Benelux. “Maar ook daar voelde het niet als de werkomgeving die ik zocht.”

Intussen bleek dat Pon ernaar streefde om enkele truckdealerschappen te verzelfstandigen. Daar hoorde Eindhoven ook bij. Nu heb ik altijd al eens een bedrijf voor mezelf willen hebben, dus kwam ik terug. Hier hebben we naast de normale werkzaamheden elf maanden lang alle zaken goed tegen het licht gehouden en we hebben in de tussentijd het dealerschap in Venlo verhuisd naar een nieuw pand, het meest duurzame MAN-pand in ons land. Van de kant van Pon werd gezocht naar een jonge ondernemer die de het liefst bekend was met VW en MAN en met hoe een dealerbedrijf in de regel functioneert. Zo zijn we uiteindelijk hier tot een managementbuy-out gekomen.”

Dat de markt mogelijk wat stagneert en dat de wereld zich in een onzekere fase bevindt, deert den Engelsen niet. “Wat wij zien is dat onze klanten blijven komen en dat we voldoende orders scoren om alle afdelingen hier ruimschoots aan de gang te houden. Dat zal volgend jaar niet zomaar ineens stil vallen. Maar dat het wat minder hard loopt, dat klopt zeker wel ja. We hebben hier twee hele mooie merken, met aanzienlijke marktaandelen en met grote, bekende klanten, wier mobiliteitsbehoefte niet van de ene op de andere dag ineens opdroogt. Er zijn altijd redenen te bedenken waarom het slechter zou kunnen gaan. Maar ze zijn er voorlopig niet. Bovendien zie ik nog heel veel mogelijkheden voor groei. Ik noem maar even de komst van een nieuwe truckgeneratie van MAN begin volgend jaar, maar ook de uitloop van de huidige, volledig doorontwikkelde generatie biedt nog volop kansen.”

Toekomstvisie

Den Engelsen verwacht niet dat er, wat toekomstige truckconcepten betreft, de eerstkomende vijf jaar al veel gaat veranderen. “We houden het de komende jaren voor de zware trucks op de diesel. Maar we houden een open oog en een open houding voor nieuwe ontwikkelingen.” Den Engelsen voorziet dat zijn bedrijf bijtijds in kan spelen op nieuwe vormen van transport. “Bij stadsdistributie zie je dat er wordt nagedacht om de goederen aan de rand van de stad over te slaan op andere, meest kleinere voertuigen die elektrisch de stad in gaan. Daar kunnen wij een rol in spelen. Niet alleen hier in Eindhoven, maar in alle regio’s waar we vertegenwoordigd zijn. Vanuit onze vestigingen ben je snel in de centra van Eindhoven, Nijmegen, Venlo en Maastricht. Dat zou betekenen dat je tegen die tijd ook andere monteurs nodig hebt die aan elektrisch aangedreven Caddy’s of aan elektrisch aangedreven transportfietsen kunnen werken.”

Unieke services

Ook op het gebied van data verwacht den Engelsen dat de truckdealer een rol van betekenis kan spelen. “MAN Telematics is destijds prima ontvangen. Het heeft veel van onze klanten geholpen om de TCO van hun MAN trucks te verbeteren. Nu wordt het binnen de nieuwe holding waar ook Scania in zit als RIO verkocht en dat systeem werkt minstens zo goed. Met name waar het preventief onderhoud betreft, maken we enorme slagen. We weten met de data uit RIO vaak eerder dan het voertuig zelf dat er een beurt zit aan te komen, bij wijze van spreken.” Den Engelsen legt uit dat er meer functies mogelijk zijn. “We voorzien dat we als dealer nog meer regisseur kunnen worden voor onze klanten. Dat kan ze helpen om de beladingsgraad te verhogen en daarmee hun winstgevendheid te verbeteren. Klanten moeten dan wel bereid zijn om hun data met hun voertuigleverancier te delen en ons ook daadwerkelijk te zien als mobiliteitspartner die een flinke duit in het rendementszakje kan doen.”

Monteurs

Den Engelsen heeft verdeeld over de vier vestigingen nu 85 monteurs aan het werk. “De kunst is om te zorgen voor een goede instroom. Dus dat je jongeren trekt, die het fijn vinden om voor vol te worden aangezien. We hebben net drie monteurs van een concurrent overgenomen, omdat ze daar geen of te weinig verantwoording kregen. Ze zijn super gemotiveerd om hier te laten zien wat ze kunnen. We koppelen zulke jongere medewerkers bij voorkeur aan ouderen die al decennia lang werken voor dit bedrijf. Ook hebben we contact met regionale scholen en met de Truck Academy’s. We komen nu geen monteurs tekort, dus dat is heel positief. De gemiddelde leeftijd van de technici hier is 39 jaar, precies goed dus.”

Onderscheid

Een punt waar Den Engelsen zich ook sterk voor maakt is zich onderscheiden met services, die andere dealers niet of nauwelijks kunnen leveren. Hij geeft een voorbeeld: “Wij hebben hier een monteur lopen die vaak aan Dakar rally’s heeft meegedaan. Hier kan hij ook iets wat anderen niet kunnen, dat is de revisie van transmissies. We hebben die transmissies hier desgewenst op voorraad liggen, ze worden weer helemaal als nieuw.” De nieuwe directeur laat ook zien dat er inbouwsets zijn voor bestelauto’s van VW en natuurlijk voor de TGE van MAN. “Grote klanten, kleine klanten, een gezonde markt en hameren op toewijding en service, daar willen we ons in onze markt sterk voor maken.”

Tags: , , , ,

Scania minder pessimistisch…Krone: koeltrailer standaard…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties