fbpx
bekeken: 636 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (5,00)

Truck Service Simons verbreedt horizon

DOMEIN:

Geplaatst op: 28 oktober 2020, 12:21

Leestijd: 5 minuten

Truck Service Simons is sinds 1 juli officieel Mercedes-Benz aftersalesdealer voor bestelwagens. Met deze verbrede horizon profileert het bedrijf zich nog sterker als adres voor universeel en merkgebonden onderhoud.

De abrikozenvlaai bij de koffie illustreert in welke provincie we aanschuiven. Truck Service Simons (TSS) opereert vanuit het Midden-Limburgse Echt, en doet dat sinds 2018 vanuit een fonkelnieuw pand op het snijvlak van de snelwegen A2 en A73. Twintig jaar geleden opgericht door naamgever Denny Simons, die nog steeds DGA is. Aanleiding voor het gesprek is de deze zomer ingezette koers om ook Mercedes-Benz bestelwagens te gaan onderhouden en repareren. Het bedrijf was al MB-erkend aftersalesdealer voor trucks, verzorgt bedrijfsvoertuigen van alle truck- en trailermerken en maakt deel uit van het samenwerkingsverband European Truck & Trailer Care. 

Simons noemt een aantal redenen om te willen verbreden met MB-vans. “Volumevergroting speelt uiteraard een rol. De totale onderhoudsbehoefte neemt af, dan moet je op zoek naar compensatie. Daarnaast willen we nog meer vooraan zitten op het gebied van techniek. Voertuigontwikkeling verloopt sneller dan enkele jaren geleden, onder invloed van sturend Europees beleid, denk aan CO2-doelstellingen. Bovendien voltrekt dat proces zich historisch gezien altijd via de lijn personenwagens, vans, trucks, industrie. AdBlue, EGR, schijfremmen, waterstof, automatische transmissie – ik noem maar even wat voorbeelden. Om je werkplaats gelijke tred te laten houden, tijdig te weten welke kant het opgaat, moet je vooraan in die cyclus je plek hebben. Zeker omdat bedrijfswagens bij Mercedes in één kolom zitten met de personenwagens. Geen enkel ander truckmerk heeft dat zo ingericht.”

Tachoservice

Truck Service Simons verleent sinds enige tijd ook diensten op het gebied van digitale tachografen, speciaal voor klanten met maximaal zo’n vijf vans. De service reikt van inbouwen tot uitlezen. Zeker de kleinere bedrijven bouwen geen gewoontevorming op, zodat analyse of downloaden van gegevens steeds weer nieuw is (en vaker fout dan goed gaat). Hun bedrijfswagendealers beschikken niet over faciliteiten op dit vlak, TSS vanuit zijn truckactiviteiten wél. Handig wanneer rijanalyse van een chauffeur gewenst is of zich onverwacht controle voordoet. Bovendien ligt de regio Echt slechts luttele kilometers van de grens met Duitsland, waar de tachograafplicht ook voor bedrijfswagens geldt. 

Training

Met het oog op de audit door de importeur ging daar het 25-koppige TSS-team in training, van receptie tot magazijn en werkplaats. Bij de Limburgse onderneming staan twaalf monteurs op de loonlijst, stuk voor stuk apk- en lpk-bevoegd. Overigens doet niet iedere trucktechnicus de bedrijfswagens er ‘even’ bij. Een Actros- of een V-klasse-dieselmotor – wereld van verschil. “Sommige jongens willen liever niet aan een Citan werken. Omdat de bouwwijze anders is, de techniek, de grootte. Bij een truck kantel je de cabine en heb je ruim plek, bij een Citan moet je niet te fors bemeten zijn om overal bij te kunnen. Maar het is ook waar je hart naar uitgaat. Diep van binnen zal het ook wel met imago te maken hebben. Ook op trailers wordt wel eens neergekeken, terwijl dat tegenwoordig een hi-tech product is, met zonnepanelen die stroom opwekken, koelmotoren, laadkleppen, assen die stroom opwekken.” 

Simons investeerde ook in het door Mercedes-Benz voorgeschreven speciaal gereedschap en toegang tot de OEM-diagnosegegevens van bestelwagens. Communicatie en afhandeling van onder meer onderdelenfacturen van bestelwagens verlopen via separate CSP-managers van MB Cars/Vans en MB Trucks. De uitbreiding van de dienstverlening impliceert ook opschalen op het gebied van personeel. Begin oktober startte een extra partsmedewerker, een extra serviceadviseur volgt per 1 januari. Intern is geschoven met voertuigtechnici en er is een honderd procent voor vans actieve monteur aangenomen.

Multibrand

Van oudsher is TSS multibrand – “en dat willen we zo houden.” Het bedrijf bedient ook fleets die met bijvoorbeeld Crafters en Transits rijden. Met het oog daarop is de werkplaats uitgerust met testapparatuur van Texa. Niettemin plaatst Simons vraagtekens bij de uiterste houdbaarheidsdatum van universeel onderhoud. “De techniek wordt dermate complex, dat het voor een partij buiten het merkkanaal op een dag niet meer te behappen zal zijn. Basistechniek voor een Crafter, MAN of noem maar op, dat zal het probleem niet worden. Maar wel de echt specialistische reparaties. We hebben in de regio een DAF-dealer met wie we veel samenwerken. Laatst hadden zij een Mercedes-truck in de werkplaats, maar omdat er diep in het systeem moest worden gegraven, brachten ze die naar ons. Omgekeerd doen wij dat als er een DAF met een complexe storing binnenkomt.”

Simons is een aanhanger van het principe ‘samen delen = samen vermenigvuldigen’. “Probeer als onderhoudsadres niet het hele merken- en modellenspectrum af te dekken, onder het motto ‘ik kan alles’. Want dat kun je niet. Ook kostentechnisch is zo’n benadering niet interessant. Als een monteur van mij twee dagen moet zoeken naar een storing bij een vreemd merk, kan ik beter een specialist inhuren tegen een iets hoger tarief die na drie uurtjes klaar is. Ik heb beide werelden gezien, universeel en merkdealer. Als je onderaan de streep kijkt, zeker bij reparaties, is het bedrag dat je als klant betaalt om het even. Nog los van het niveau van herstel.”

Kansen

Binnen het vans-segment bestaat grote klantvariatie. Relaties kunnen zzp’er in de bouw zijn, maar ook DHL-achtigen met hun fleet of uitvaartverzorgers met een luxe V-klasse. “Je moet ze op een individuele, passende manier bedienen, alleen al qua ontvangst. Elke klant is welkom, maar een tegelzetter is een ander dan een pakketbezorger. Daar zijn onze mensen in getraind.” Gezien de 24-uurseconomie wil Simons de openingstijden bij trucks doorvoeren naar bestelwagens. Van 7.30 tot 22.00 uur, met twee ploegen. Zaterdag is bij TSS voor de truckactiviteiten een gewone werkdag, van 8.00 tot 17.00 uur. Ook dit wordt de norm bij de vans. “De maatschappij is eraan gewend tot 21.00 uur boodschappen te kunnen doen. Corona heeft de vraag naar thuisbezorging extra aangejaagd. Fijnmazige last-mile-distributie zal dus sterk groeien. Voor een stabiele bezorging naar eindgebruikers moet er wel een serviceorganisatie zijn, een partij op de achtergrond om al die leveringswagens draaiend te houden. Ongeacht het tijdstip van de dag.”

Waterstof

Truck Service Simons verzorgt sinds kort bandenservice voor derden – montage, demontage, TPMS. Eerder verliep dat met behulp van partners, maar recentelijk is eigen bandenequipment aangeschaft. Primair met het oog op de vans, echter met de ambitie om deze dienst ook voor trucks te gaan verlenen. Bandenpechservice staat eveneens op de planning, voorraadbeheer namens enkele grote fleets gebeurt al. Ook anderszins moet de bedrijfsmatige horizon breder worden. De bouw van een eigen waterstoftankstation is zo’n project-op-termijn. “Oplossingen als LNG en CNG zijn niet meer dan tussenpausen. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat een combi van batterij-waterstof het gaat worden. Batterijen voor lokaal vervoer, waterstof voor internationaal transport. Voorlopig nog niet van Maastricht naar Barcelona, maar wel in de Benelux en het westelijk deel van Duitsland. Vanuit personenwagen/van gaat het naar truck.”

‘Je kunt niet zomaar aan vans gaan sleutelen’

Eigenlijk vraagt de huidige marktsituatie om een speler als Tesla of Fastned, die in staat en bereid is een netwerk te bouwen. “Iedereen zit op het vinkentouw, niemand durft. Over grootschalige toepassing van waterstof hoor je veelal ‘tien jaar’ als prognose. Ik opteer voor vijf, zeker als de overheid of een marktpartij met schaalgrootte à la Albert Heijn druk gaat zetten. Of als de wegenbelasting wordt gekoppeld aan de brandstof, met Mautvrijstelling zoals in Duitsland. Ik verwacht dat Nederland Kennisland koploper zal zijn. Zelf heb ik een waterstofstation nog niet willen doorvoeren in onze nieuwbouw, gezien de zeer beperkte klandizie. Maar de meeste liters olie heb ik in mijn loopbaan inmiddels wel vertapt.” 

Op de groei

Het perceel van TSS omvat 15.000 vierkante meter en is ingericht op groei. Inpandig zijn er nu acht straten, waarvan één APK en één wasstraat voor bedrijfswagens. Dankzij de samenwerking met officieel Mercedes-Benz dealer Gomes kunnen gezamenlijke bedrijfswagenklanten in zowel in Noord-Holland als in Limburg worden bediend. Op dit moment staan bij Simons de trucks en vans door elkaar in de werkplaats. Is er op termijn eenmaal voldoende volume, dan zullen gescheiden blokken ontstaan. “Opleggers vreten plek”, licht Denny Simons toe. “Je kunt op dezelfde ruimte drie vans achter elkaar plaatsen.” Onder de bestrating rechts naast de vestiging is daarom al bij de bouw voorzien in leidingwerk voor nog eens vier van-straten en een tweede wasstraat. Dat komt neer op extra capaciteit van twaalf werkplekken.

Total Truck SolutionsColumn Barend Luiting:…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties