fbpx
bekeken: 390 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4,00)

‘Transport 8-15 procent duurder door heffing’

DOMEIN:

Geplaatst op: 28 juni 2019, 10:26

Leestijd: 2 minuten

Het ministerie van IenW maakte eerder deze week plannen bekend voor de vrachtwagenheffing. De uitkomst is dat de heffing het wegvervoer een flink stuk duurder zal maken –  8 à 15 procent, verwacht Walther Ploos van Amstel, lector stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam.

Eerder reageerde Nedcargo al op Twitter dat de kosten voor het bedrijf op jaarbasis met anderhalf miljoen euro zullen stijgen. Nedcargo gaat uit van een tariefstijging van 75 cent per vervoerde pallet. De bedoeling van de heffing is natuurlijk om die door verladers te laten betalen. Het effect is dat verladers en vervoerders ertoe worden gedwongen beter na te denken en meer samen te werken –  om de beladingsgraad van trucks te verbeteren. Dat kan op meerdere manieren.

Meer LZV

Neem Versteijnen uit Tilburg, ook wel ‘de rode Versteijnen’ genoemd. Dit bedrijf opende vestigingen in Veendam en Alkmaar om zo met compleet geladen LZV tussen vestigingen te kunnen pendelen. In de regio wordt de volgende dag gelost met kleinere trucks. Op soortgelijke manier zullen tal van initiatieven ontstaan. Hoogstwaarschijnlijk leidt dit tot meer LZV op onze wegen, en wat minder trucks overdag en in spitsuren op de wegen. Nu is het aandeel truck al klein in de files, dus die zullen er niet veel korter van worden. Maar dat de heffing een stimulerend effect heeft op efficiënter vervoer, is een ding dat zeker is.

Buitenlanders

De heffing is ook een mogelijkheid om de vele buitenlandse trucks op onze wegen een grotere belasting te betalen dan nu met het eurovignet het geval is. Getuige het snel gegroeide aandeel buitenlandse trucks op Nederlandse wegen, waarbij we vaak horen dat cabotageregels zeer waarschijnlijk structureel aan de laars gelapt worden, wordt in elk geval tol geheven over alle kilometers die hier gereden worden. Dat maakt het vervoer voor hun opdrachtgevers duurder.

Chauffeurs

Het is dus zaak om met de verlader om tafel te gaan en een tariefsverhoging te regelen. Zelf betalen lijkt ons uit den boze: er zijn nog steeds te weinig chauffeurs. Bovendien wijzen analyses van vraag- en aanbod van wegtransport op internetplatforms uit dat er veel meer vraag is naar wegvervoer dan aanbod.

Telematicabedrijf Ritassist…Luc Lampaert manager Truck…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties