fbpx
bekeken: 212 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Total Truck Solutions

DOMEIN:

Geplaatst op: 28 oktober 2020, 12:15

Leestijd: 4 minuten

Verladers en vervoerders zien zich geplaatst voor stevige uitdagingen. Verduurzaming staat centraal, of het nu gaat om huisvesting of om mobiliteit en transport. Onvermijdelijk is daarbij een visie op de aanstaande energietransitie. Hulp komt uit een mogelijk onverwachte hoek.

Partnercontent

Voor velen is er bij de merknaam
TOTAL de associatie met brandstoffen en smeermiddelen, vaak in combinatie met de bekende roodomrande luifels. Dat juist deze sinds jaar en dag als oliemaatschappij te boek staande partij zich heeft getransformeerd tot een totaalaanbieder voor verladers en vervoerders is een stuk minder bekend. Door de jaren heen heeft Total zich ondertussen bewezen als volwaardig gesprekspartner op een breed spectrum variërend van brandstoffen en tankpassen tot verduurzaming en energietransitie. 


‘Total kwam als de beste partij uit de bus voor onze transitie naar CNG en daar zijn we nog elke dag blij en tevreden mee.’­

– Nationale post en pakket bezorgdienst –


Korte lijnen

“Ongeacht via welke ‘afdeling’ de klant binnenkomt, want binnen Total kennen we korte lijnen”, onderstreept Martijn van der Steuijt. Als Key Account Manager Lubricants Automotive Heavy Duty weet hij uit ervaring dat de klantbehoefte niet ophoudt bij de smeermiddelen uit zijn eigen portefeuille. “Binnen Total beschikken we over zoveel kennis en over zo’n breed spectrum. Als ik proef dat we de klanten buiten de virtuele muren van mijn eigen aandachtsgebied verder kunnen helpen, dan doen we dat door nauw samen te werken tussen de verschillende afdelingen. Of het nu gaat om tankpassen, brandstoffen of iets complex als de energietransitie. Nee is geen antwoord bij ons. Total mag dan internationaal een groot bedrijf zijn, lokaal opereren we met de van het mkb verwachte flexibiliteit, toegankelijkheid en herkenbaarheid.”


Al jaren een betrouwbare partner voor ons fleetmanagement dankzij onder meer betaalpassen en een uitgebreide dekking / netwerk.’

– Heijmans –


Ook binnen zijn eigen aandachtsgebied, de binnen transport gebruikte smeermiddelen, komt Van der Steuijt al veel in aanraking met verduurzaming. “De steeds strengere milieunormen vragen om heel specifieke en hoogtechnologische smeermiddelen. Mensen zijn geneigd te denken dat elektrische voertuigen geen vloeistoffen meer nodig hebben maar niets is minder waar. En Total heeft ook daarvoor al twee jaar de passende antwoorden beschikbaar. Maar ook voor het dieselpark kan de oliekeuze de transporteur helpen in het behalen van duurzaamheidsdoelstellingen.”

Wouter Renkema, Manager Wagenpark, Techniek en Werkplaatsen

Dubbele levensduur

Hoe belangrijk het is om de juiste smeermiddelen en vloeistoffen te gebruiken voor een toepassing wordt zichtbaar bij de onderhoudsbehoefte, de storingsgevoeligheid en de levensduur van de voertuigen. Wouter Renkema, Manager Wagenpark, Techniek en Werkplaatsen bij Koopman Logistics, is veeleisend als het om de door hem beheerde vloot gaat: “Een truck heeft een gemiddelde levensduur van ongeveer 800.000 kilometer, maar wij halen 1,6 miljoen kilometer of meer.” Behalve smeermiddelen nemen ze daarom soms ook ANAC Olie-analyses af, voor de analyse van die smeermiddelen en om te kijken of de techniek nog honderd procent is. “Het is belangrijk om af en toe te kijken hoe het met de gezondheid van een vrachtauto is gesteld.”

Onafhankelijk advies

Veel vlooteigenaren zoeken naar een antwoord op het vervangingsvraagstuk. Wanneer komt die omslag en wat zijn de gevolgen voor de restwaarde van het dan nog aanwezige dieselpark? Een goed voorbeeld van hoe zo’n vraagstuk kan worden opgepakt is te zien bij een grote nationale post en pakket bezorgdienst. “Om ze te ondersteunen in de overgang naar groengas hebben wij ingezet op een heel bereikbare tankinfrastructuur. Wij hebben op basis van ritbestanden prognoses gemaakt waar het beste stations konden worden geplaatst. Zo hebben wij bijvoorbeeld een tankstation in Born geplaatst, tegenover hun sorteercentrum”, aldus Paul de Winter, Manager Sales Mobility & New Energies bij Total. Met het ontwikkelen en onderhouden van tanklocaties en daarmee de levering van groengas, speelt Total een belangrijke rol in de transitie die deze grote post en pakket bezorgdienst maakt naar zero-emissievervoer. 


‘Total hanteert geen agressieve verkoopstrategie. Misschien onverwacht voor zo’n international maar relatie en menselijke maat voeren er de boventoon. Wij doen ons best en Total ook, daardoor kunnen we ons beiden focussen op waar we goed in zijn’

– Koopman Logistics –


Schone brandstoffen

Als neutrale partij kan Total onafhankelijk adviseren over de inzet van de verschillende brandstoffen of een elektrisch alternatief. In Capelle aan den IJssel opende Total haar eerste multi schone energie tankstation in Nederland. De snelladers (50 kW en 175 kW) en het groengastankstation zijn al operationeel sinds begin januari. De volgende fase is de realisatie van het waterstoftankstation. Dit alles draagt verder bij aan de missie van Total om verder te verduurzamen.

Paul de Winter

Total kocht al in 2017 een leverancier van nieuwe energieën: PitPoint Clean Fuels. De integratie kwam dit jaar in een nieuwe fase terecht. Laadpalen kregen de uitstraling van Total en het eerste Total-tankstation dat LNG levert, wordt nu een feit (op de A1 bij Deventer). De Winter weet uit ervaring waar voor vlooteigenaren de mogelijke knelpunten zitten. “We hebben de kennis in huis. Of het nu gaat om de aanleg van laadpalen bij de klant zelf, de integratie van zonnepanelen of het combineren van tanken enladen op één en dezelfde tankpas.”

Meer dan een pas

Zo’n tankpas klinkt misschien simpel en weinig onderscheidend, maar er zit veel complexiteit aan vast. Het begint met de waaier aan producten van klassieke diesels via bijvoorbeeld CNG of LNG naar toekomstig waterstof en uiteraard de al veelvoorkomende laadpalen. Vervolgens is er de variatie in leveranciers: kies je voor één merk of sta je toe dat er bij andere merken getankt of geladen kan worden? Beschik je over een pomp of laadpaal op de thuisbasis? Als je bij al die verschillende ‘leveranciers’ wilt kunnen afrekenen met dezelfde pas om ze in dezelfde digitale omgeving te kunnen beheren en administreren dan wordt het al complexer, zeker als er integratie met achterliggende bedrijfsprocessen bij komt. Voeg er nog prijsafspraken aan toe en het plaatje wordt steeds completer, het leveranciersaanbod dunner. Als de chauffeur dan ook nog tol, olie, ruitensproeiervloeistof en die onverwachte boete over de grens moet kunnen afrekenen dan wordt het wel een uitdaging. “Vlak ook de waarde van loyalty-programma’s niet uit als secundaire arbeidsvoorwaarde voor chauffeurs”, zegt De Winter.

De RUBIA TIR Fuel Economy motoroliën verlagen het brandstofverbruik. Een van de manieren om brandstof te besparen is het gebruik van motorolie. Deze kan het brandstofverbruik verbeteren door vermindering van de wrijving.

Dit jaar geen Transport…Truck Service Simons verbreedt…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties