bekeken: 237 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Toezegging minister is wassen neus

DOMEIN: Wetgeving

Geplaatst op: 14 juni 2019, 12:06

Leestijd: 2 minuten

Tijdens een Kamerdebat op 13 juni zei minister Van Nieuwenhuizen dat ze de prijzen van bestuurderskaarten omlaag wil hebben. Met hoeveel moet voor het einde van dit jaar blijken. Haar toezegging lijkt mooi, maar is een wassen neus.

Al jaren zijn er klachten over de hoge prijs van bestuurderskaarten in ons land. Er is door diverse instanties, waaronder Koninklijk Nederlands Vervoer, een beroep gedaan op de Wet Openbaarheid van Bestuur, maar geen enkele actie of protest hielp. TLN en diverse andere instanties onderzochten de tarieven van bestuurderskaarten in de landen om ons heen, wat keer op keer tot schokkende conclusies leidde: nergens in Europa is een bestuurderskaart duurder dan in Nederland.

Monopolist

Gisteren bleek dat ook het parlement de druk opvoert en wil weten hoe het kan dat bestuurderskaarten hier zo duur zijn. Het antwoord zit besloten in het feit dat Kiwa is aangesteld als enige uitvoerende instantie. De gedachte daarachter: zo min mogelijk overheid, dus uitbesteden. Hierdoor is een monopolist ontstaan die zelf de prijzen en de voorwaarden bepaalt. Er is dan geen vangnet als het misgaat, zoals nu met het nieuwe type bestuurderskaart. Kiwa kan die niet op tijd leveren om een soepele overgang naar de nieuwe tachograaf (officieel verplicht vanaf 15 juni) mogelijk te maken.

Kiwa heeft ook gefaald met het leveren van andere typen kaarten. Hier komt bij dat de kaarten flink in prijs zullen stijgen. Reden is dat de nieuwe kaarten veel meer gegevens moeten kunnen opslaan, het dubbele van de huidige kaarten. Op de nieuwe kaarten staan ook locatiegegevens, zodat gecontroleerd kan worden waar de chauffeur de afgelopen vier weken is geweest.

Kiwa is een voormalige overheidsinstantie die werd verzelfstandigd. Voordat die verzelfstandiging een feit werd, sloot Kiwa nog een deal met de overheid. Deze deal waarborgt het exclusieve leveringsrecht van alle tachograafkaarten voor minimaal twintig jaar. (De precieze looptijd van het contract is onbekend, omdat WOB-verzoeken worden afgewezen.) Daardoor steeg de waarde van Kiwa fors. Een aanzienlijk deel van die waarde, het gaat om miljoenen, verdween in de zakken van de aandeelhouders. De echtgenoot van de ex-minister is een van hen.

Op slot

Het is dus heel dapper van de huidige minister om toe te zeggen dat de tarieven zullen dalen, maar wie bekijkt hoe degelijk destijds de deal tussen Kiwa en overheid is afgetimmerd, kan alleen maar vrezen dat de woorden van de minister een doekje voor het bloeden zijn. De werkgeversinstanties KNV, TLN en evofenedex zijn al jaren bezig om de onderste steen boven te krijgen, maar dit dossier zit op slot, wat de minister ook toezegt.

Sterk: nieuw trailermerk in…Sterke groei omzet/winst…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties