bekeken: 128 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

TLN vreest ‘weglekken’ tolgelden

DOMEIN: Wetgeving

Geplaatst op: 5 augustus 2019, 12:03

Leestijd: 2 minuten

Het kabinet moet volgens TLN beter vastleggen dat de opbrengst van de vrachtwagenheffing ook in de toekomst uitsluitend gaat naar verduurzaming en innovatie van het wegtransport. De organisatie schrijft dat aan het kabinet, in reactie op het wetsvoorstel Vrachtwagenheffing.

Bij de aankondiging van de heffing in het regeerakkoord beloofde het kabinet dat de opbrengsten zouden terugvloeien naar degenen die ze betalen: de zogeheten terugsluis. Geld belandt in een fonds en wordt uitsluitend besteed aan wegtransport. Dit alles in overleg met vertegenwoordigers van de sector, waaronder TLN. Maar in het huidige voorstel is dat nog niet goed genoeg geregeld, vindt de belangenbehartiger van het nationale wegtransport.

Fonds

Zo kan volgens TLN het kabinet of de Tweede Kamer later beslissen dat het geld gebruikt wordt voor andere zaken. Verder zegt het voorstel niets over de vraag hoe lang het fonds en de terugsluis blijven bestaan. Een volgend kabinet zou dan de terugsluis al meteen kunnen stoppen. Tot slot zou nog niet goed genoeg vastgelegd zijn dat TLN meebeslist over de besteding van het fonds. De organisatie wil daarom met het kabinet duidelijke afspraken maken over deze drie zaken – en die vastgelegd zien in de wet.

Staatskas

In het voorstel stelt het kabinet wéér dat een deel van de opbrengst van de vrachtwagenheffing direct naar de staatskas gaat. Dit om de verwachte daling van de accijnsinkomsten te compenseren. Het kabinet verwacht namelijk dat vrachtwagens minder kilometers gaan rijden, als gevolg van de invoering van de heffing. Minder diesel tanken betekent dat de overheid minder accijns op diesel ontvangt. Daarom wil het kabinet 35 á 55 miljoen euro uit het fonds halen en direct in de staatskas storten. TLN protesteerde eerder ook al tegen dit voornemen. “Dit is niet alleen woordbreuk maar ook funest voor duurzaamheidsplannen van het goederenvervoer”, zei TLN-directeur Jan Boeve in januari van dit jaar over dit plan.

Spitsheffing

Wél te spreken is TLN over het feit dat het voor de prijs per kilometer alleen uitmaakt van welke Euroklasse een voertuig is en hoe zwaar het is. Of de vrachtwagen op een drukke of minder drukke weg rijdt, in de spits, overdag of ’s nachts weegt niet mee. Dat zou sowieso duurder worden voor transportbedrijven en is ook zinloos. Een heffing alleen voor vrachtwagens doet namelijk sowieso niets tegen files, aangezien het vrachtverkeer maar zo’n zes procent van alle voertuigkilometers in Nederland uitmaakt. Een hogere heffing in de spits of op een drukkere weg zou betekenen dat transportbedrijven tegen een hoger tarief in de file staan.

Motorrijtuigenbelasting

Daarnaast is TLN blij dat de minister duidelijk heeft vastgelegd dat de motorrijtuigenbelasting wordt afgeschaft voor voertuigen lichter dan 12 ton GVW. Instemming is er ook voor de beperking van de motorrijtuigenbelasting tot het minimumniveau voor zwaardere voertuigen. Tot slot toont TLN zich verheugd dat het kabinet het Eurovignet afschaft zodra de vrachtwagenheffing ingaat.

Het ministerie verzamelt alle commentaren en reacties op dit wetsvoorstel, bekijkt ze en bepaalt vervolgens welke punten worden verwerkt in het definitieve wetsvoorstel. Dat gaat waarschijnlijk eind dit jaar of begin 2020 naar de Tweede Kamer.

Tags: , , ,

Den Engelsen MAN-dealer…Weer gedoe met…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties