bekeken: 117 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

TLN: tweede steunpakket schiet tekort

DOMEIN:

Geplaatst op: 22 mei 2020, 14:40

Leestijd: < 1 minuut

Voor transportondernemers schiet het tweede steunpakket van het kabinet tekort. Die conclusie trekt Transport en Logistiek Nederland (TLN).

Transportbedrijven die nauw betrokken zijn bij de bevoorrading van getroffen sectoren worden genegeerd, terwijl die betreffende sectoren wel steun krijgen. Ook kleine transportondernemers (kto’ers) vallen buiten de boot. “Het kabinet wil met dit tweede steunpakket bedrijven gericht hulp bieden, maar slaat de plank behoorlijk mis”, aldus TLN-voorzitter Elisabeth Post.

Verruiming

Er komt een extra tegemoetkoming van maximaal 20.000 euro voor MKB-bedrijven, maar alleen bedrijven met een specifieke SBI-code kunnen daar gebruik van maken. De SBI-code waaronder transportondernemingen vallen, is niet opgenomen in de lijst. Deze bedrijven kunnen dus geen aanspraak maken op de steunmaatregel.

Transport en Logistiek Nederland liet eerder al weten de zogeheten TOGS-regeling onrechtvaardig te vinden. Het tweede steunpakket verandert daar helaas niets aan. “Het is ongelooflijk dat het kabinet geen oog heeft voor de ondernemers die getroffen sectoren bevoorraden. Als er in die sectoren geen werk is, staan transportondernemers namelijk ook stil”, onderstreept Post. “Het kabinet maakt bij de sierteelt wél een verbinding tussen sector en betrokken transport en legt bij andere sectoren die relatie met de gehele keten niet. Dat is onbegrijpelijk.”

Volgens TLN zijn tussen de 1000 en 1300 transportbedrijven de dupe van deze merkwaardige keuze.

Kleine ondernemer

Hoewel de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) wordt voortgezet, is vanaf 1 juni de hoogte van de tegemoetkoming afhankelijk van het inkomen van een partner. Voor kleine transportondernemers (kto’ers) is dat rampzalig. “Veel eigen rijders komen nu al niet rond”, reageert Post. “Als zij straks ook nog gekort worden, is dat voor veel kto’ers funest.”

Kleine transportondernemers hebben minder of helemaal geen werk, terwijl zij nog steeds hoge vaste lasten hebben. Denk daarbij aan leasekosten, motorrijtuigenbelasting en verzekeringskosten van een vrachtwagen. Omdat zij ook kleine opdrachten aannemen, kunnen zij hun vrachtwagen niet tijdelijk buiten gebruik stellen, waardoor de kosten blijven.

ASKO bestelt 75 elektrische…Belgische Alcomotive…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties