fbpx
bekeken: 120 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3,00)

TLN kritisch op wachttijden haven Rotterdam

DOMEIN:

Geplaatst op: 24 september 2020, 15:18

Leestijd: < 1 minuut

TLN wil dat er een einde komt aan de lange wachttijden voor het containerwegvervoer in de Rotterdamse haven. “Al té lang zijn vertragingen bij terminals en depots de normaalste zaak van de wereld, waardoor vrachtwagenchauffeurs urenlang stilstaan. Daar moet snel verandering in komen”, aldus de organisatie.

Het gaat op verschillende punten volledig mis, vertelt Jeroen de Rijcke, secretaris van de TLN-deelmarkt Alliantie zeecontainervervoer. “Bij de terminals van APMT MVII en RWG werken ze met tijdsloten, maar die zitten overdag vol. Bij de ECT-terminal zijn de afhandeltijden buitenproportioneel lang. Daarnaast zijn er veel systeemverstoringen of vertragingen, waarbij iedereen de schuld bij een ander neerlegt. Maar uiteindelijk betaalt de vervoerder daar de prijs voor, want hun chauffeurs en wagens staan door al die problemen soms wel uren stil. Die gemaakte kosten zijn voor de transportondernemer, want de terminal betaalt geen wachturen uit.”

Geen beterschap

In overleg met de terminals en de haven zijn de vertragingen meermaals aangekaart, maar zonder enig effect. “We hebben keer op keer aangegeven dat dit onwerkbare situaties oplevert voor chauffeurs, planners en ondernemers. Vervolgens wordt beterschap beloofd, maar verandert er weer niets’.” Er is volgens De Rijcke.weinig incentive voor de terminals om dit probleem aan te pakken, want niet het wegvervoer, maar de rederijen zijn hun klant. “Als een vrachtwagenchauffeur urenlang stilstaat, voelen zij dat dus niet in hun portemonnee, maar de transportondernemers wel. En die zijn er klaar mee om steeds de rekening te betalen.”

Tij keren

TLN doet daarom de dringende oproep aan alle partijen binnen de logistieke keten om verantwoordelijkheid te nemen. Iedereen is namelijk gebaat bij een efficiënte logistieke keten, aldus de Rijcke. “Als we op dezelfde voet verder gaan, dreigt de Rotterdamse haven steeds minder aantrekkelijk te worden als mainport, met volumedalingen tot gevolg. En dat gaat iedereen aan. Maar om het tij te keren, moet er snel iets veranderen.”

DT preferred partner European…Eerste nieuwe MAN TGX voor G.…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties