bekeken: 127 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

‘Tijd dat de minister ingrijpt bij Kiwa’

DOMEIN: Wetgeving

Geplaatst op: 9 augustus 2019, 10:15

Leestijd: 2 minuten

TLN, evofenedex en KNV roepen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op in te grijpen bij Kiwa, Het bedrijf houdt volgens hen de prijs van tachograafkaarten “buitenproportioneel hoog” en “stapelt fout op fout.”

Nederlandse ondernemers betalen elk jaar miljoenen euro’s meer voor de kaart dan hun collega’s in andere Europese landen. Bovendien gaat de prijs jaarlijks omhoog. TLN-directeur Jan Boeve: “Het is niet uit te leggen aan onze leden dat de prijzen in de landen om ons heen veel lager liggen.”

Prijsverschil

Uit eigen inventarisatie zou blijken dat de tachograafkaarten in alle 28 EU-lidstaten gemiddeld 59 euro kosten. In 24 lidstaten zijn ze goedkoper dan in Nederland, waardoor ons land in de top-3 van duurste kaarten staat. “Het prijsverschil is enorm”, zegt verenigingsmanager Carlo Cahn van KNV. “Hoe kan het dat de kaart in bijvoorbeeld Groot-Brittannië 35 euro kost en in Zweden slechts 10 euro? Het is niet te begrijpen dat Kiwa voor diezelfde kaart honderd euro rekent en dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat accepteert.”

Pasfoto

Kiwa geeft ieder jaar minstens vijftigduizend tachograafkaarten uit in Nederland. TLN, KNV en evofenedex zeggen al jarenlang meldingen van ondernemers te krijgen van fouten van Kiwa. Het ministerie zou ervan op de hoogte zijn. Zo kon de generatie 2-kaarten voor de nieuwe slimme tachograaf (te gebruiken door technici in de werkplaats, ondernemers en chauffeurs) niet op tijd worden geleverd. Verder bleek in 2016 de pasfoto door een productiefout onvolledig. Vertraging bij het nieuwe aanvraagportaal leidde er in 2017 toe dat chauffeurs thuis kwamen te zitten, omdat Kiwa hun bestuurderskaart niet tijdig kon verlengen.

Contract

Kiwa kreeg in 2009 een contract voor veertig jaar. “Als de overheid het niet openbreekt, blijft Kiwa dus monopolist tot 2049”, melden TLN, evofenedex en KNV. Ze zeggen dat het ministerie kan ingrijpen via de Inspectie Leefomgeving en Transport. ILT heeft de taak toezicht te houden op Kiwa en kan bij aanhoudende fouten ingrijpen, door het bedrijf onder verscherpt toezicht te stellen en in uiterste instantie het contract te ontbinden. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) is eindverantwoordelijk voor de ILT.

Tags: , , , , , ,

Boete voor Paccar na…Duitsland overweegt toestaan…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties