fbpx
bekeken: 167 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

‘Thermohoes voorkomt smelten schepijs’

DOMEIN:

Geplaatst op: 12 augustus 2020, 15:23

Leestijd: 3 minuten

Het is momenteel topsport bij de distributieafdeling van Verhage Foodservice in Zwijndrecht. Het tropische weer zorgt voor een enorme vraag naar vers schepijs bij de 41 franchisenemers binnen de horecaketen. Dat ijs moet op een bijzondere manier vervoerd worden: onder speciaal gemaakte thermohoezen van Imbema Transport & Logistiek.

“Verhage is een franchiseketen van eetgelegenheden die wij momenteel aan het upgraden zijn naar restaurant-status”, vertelt Wesley Fok, directeur van de Verhage Horeca Groep. “Onze kracht zit hem in het via onze exclusieve groothandel centraal inkopen van kwalitatief hoogstaande vers- en diepvriesproducten. Wij bezorgen een zevenhonderd artikelen met vier voertuigen drie keer in de week op onze vestigingen. Dat is een voor alle partijen een zeer efficiënt proces. Want wij brengen in één keer alles wat er tot de volgende levering nodig is tot in de koel- en vriescel van de vestiging. Daarvoor gebruiken we drie geconditioneerde bakwagens met een vries- en een koelruimte en één Sprinter. We doen een twintig adressen op een dag, zes dagen in de week.”

Dat is op zichzelf al een logistieke uitdaging, waarbij Verhage de lat drie jaar geleden nóg hoger legde door in een aantal flagstores ook vers schepijs te willen verkopen. “Voor de door ons gewenste kwaliteit en opmaak en het benodigde volume kwamen we uiteindelijk terecht bij ijssalon Bon Appetit in Breda”, vertelt Fok. “Die heeft het ijs zoals wij het willen: van een topkwaliteit én mooi hoog opgemaakt als een soort kunstwerk boven de bakken uitstekend. Het ziet er prachtig uit.”

Schot in de roos

Dat bleek een gouden greep want het mooi opgemaakte ijs verkoopt zich bijna zelf. “Inmiddels voert ruim een derde van onze franchisers het. Met hete dagen zoals nu natuurlijk een schot in de roos. Alleen hadden wij ons een beetje verkeken op het transport. Eerst van Breda naar onze coldstore en daarna naar onze vestigingen. Het bleek nog veel kwetsbaardere dan ijs normaal gesproken al is. Zowel qua temperatuur als fysiek.”

“Er is genoeg ijs in bakken met een stevige plastic deksel erop die je gewoon 10 hoog in je rolcontainer kunt stapelen. Als je het maar op minus 21 graden Celsius houdt”, legt Fok uit. “Maar het ijs van Bon Appetit is vers salonijs: bedoeld om daar meteen in de vitrine te komen en vervolgens uitgeschept te worden. Het transport van een dergelijk kwaliteitsproduct bleek geen sinecure. Alleen al omdat het ijs met een prachtige krul rijk boven de bakken uitsteekt, kun je het nauwelijks afdekken. Er zit wel een vliesje over. Maar dat geeft amper fysieke bescherming.”

Een deel van de oplossing zat in het aanpassen van de rolcontainers met vier bledjes. “Op die manier kunnen we vier bakken in één unit meenemen. Maar door de koude luchtstroom in het vriescompartiment van de truck kregen we toch ijskristallen op het ijs. Dat ziet er niet uit en tast de kwaliteit aan. Bovendien, als je met dit weer het ijs op de laadklep zet en vervolgens naar binnen moet rollen naar de vriescel, is het kwaad al geschied. Zeker chocolade- en sorbetijs zie je dan al bovenop smelten. En de hele kracht zit hem nu juist in een onberispelijke bak glanzend vers schepijs.”

Thermohoezen

De oplossing kwam van Imbema Transport en Logistiek in Nieuwerkerk a/d IJssel. “Die bleken een serie hoogwaardige thermohoezen in hun assortiment te hebben die je eenvoudig over de hele rolcontainer heen kunt ritsen. “Dat elimineert niet alleen de temperatuurwisselingen tijdens het lossen. Het beschermt ook tegen de kristalvorming als gevolg van de koude luchtstroom. En ons ijs is meteen tijdens het transport ook veel beter fysiek beschermd”, geeft Fok uitleg. “Het mooie is, dat Imbema de hoezen ook eenvoudig in onze afwijkende hoogtematen kan leveren. Dus écht maatwerk. Met de thermohoezen van Imbema hebben we nu écht een gesloten transportketen: we halen het ijs op in Breda, rijden het naar onze coldstore en vervolgens naar onze vestigingen. En dat alles strak op minus 21 graden Celsius. Pas als de winkel het gaat gebruiken, laten ze het in de vitrine ‘opwarmen’ naar minus 15 graden Celsius. Dan is het mooi te scheppen.”

De thermohoezen van Imbema bevallen zo goed, dat Verhage er recent weer een partij heeft bijgekocht. “Niet omdat ze hard slijten. Ze gaan lang mee. En door er geregeld een sopje overheen te halen blijven ze er ook goed uitzien. We hebben er meer gekocht omdat het volume te transporteren ijs blijft stijgen. Daarbij blijken ze ook voor andere producten heel geschikt. Zonder thermohoezen hadden we deze kwaliteit ijs nooit kunnen bieden. Maar daar komt nog bij dat we met die oplossing nu ook flexibeler kunnen vervoeren. Want de verdeling in de truck tussen vries- en koelruimte is vast. Doorgaans kunnen we daar uitstekend mee uit de voeten. Maar er zijn van die dagen dat het alle hens aan dek is. Dan is het fijn als je veilig iets meer kunt differentiëren met welk artikel je in welk compartiment zet. Dat is niet alleen efficiënter dan nog een extra keer rijden.”

Eerste Actros van nieuwe…Giti presenteert nieuwe 17,5…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties