Zelfrijdende Scania’s in Zweden

Scania is begonnen met een praktijktest met autonome trucks op de Zweedse E6. Het merk wil later dit jaar ook in andere landen starten met proeven. Daarnaast wil Scania in China met autonome techniek gaan testrijden.

Traton, het moederbedrijf van Scania en MAN, heeft een partnership gesloten met de Chinees-Amerikaanse start-up TuSimple. Dit bedrijf test al geruime tijd autonome trucks in het westen van de Verenigde Staten, overigens voorlopig nog met een chauffeur aan boord. Tot nu toe voerde Scania tests uit met autonome trucks in de mijnbouw. Daarmee werd al begonnen in 2017.

Level 4

TuSimple test al met SAE level 4-techniek. Die komt erop neer dat de chauffeur alleen nog toezicht houdt en dat de truck in principe alles zelf doet. TuSimple heeft van meet af aan hierop doorgepakt, terwijl bijvoorbeeld Daimler eerst level 2 onder de knie wilde hebben, waarbij de chauffeur slechts voor een klein deel taken uit handen worden genomen. Inmiddels zien we die techniek in de nieuwste trucks van Mercedes, maar ook van MAN, Scania en Volvo, de weg op komen. TuSimple-topman Cheng Lu verwacht dat het partnership met Traton de technische ontwikkeling van autonome techniek zal versnellen.

Europa

Traton wil nu dat tests met autonoom rijdende trucks ook in Europa gaan plaatsvinden op het traject Södertälje-Jönköping. Het staat niet in het bericht, maar ongetwijfeld zal hier in eerste instantie ook gewoon een chauffeur aan boord zijn. Traton is enthousiast over de techniek van TuSimple, die volgens het bedrijf groot potentieel heeft om het wegvervoer blijvend te veranderen. “Vooral op lange afstanden. Daar kan het transport veiliger en efficiënter worden met behulp van deze nieuwe techniek.”

Uiteindelijk wil Traton het testprogramma niet beperken tot Zweden, maar ook zelfrijdende testtrucks op de weg hebben in Duitsland en andere landen. Traton zegt dat er alleen al in Duitsland een tekort bestaat aan 60.000 chauffeurs en dat deze techniek hiervoor mogelijk een oplossing is.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 2697 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *