Vol-elektrisch koelsysteem van Carrier

Koelmachinefabrikant Carrier komt met een vol-elektrische koelmachine die energie gebuikt die wordt gegenereerd uit een van de trailerassen. Om optimaal te functioneren, moet de machine ook regelmatig aan de stekker.

Kern van de Carrier-vinding is dat het elektriciteit haalt uit de energie die de trailer-as en diens remsysteem genereren. Een dieselaggregaat wordt daardoor overbodig. Carrier werkt hierin samen met Twan Heetkamp. Nieuw is dat dit systeem nu rijp is voor serieproductie.

Het eVector systeem kan door Carrier worden geleverd in combinatie met de HE19 of Vector 1550 E, een veel geziene koelmotor op trailers in ons land. Carrier benadrukt dat een koeltrailer uitgerust met Vector eCool lichter is, inclusief de generator op de traileras en het accupakket, dan een gewone koeltrailer waarvan de koelmachine een dieselaggregaat heeft.

Er komen ook city-uitvoeringen van dit systeem, dat volgens Carrier voldoet aan de Piek-geluidseisen. Wanneer dit systeem in ons land leverbaar wordt, is nog niet bekend.

Lynx Fleet telematica

Carrier komt ook met een nieuw cloud-gebaseerd telematicasysteem, Lynx Fleet genaamd. Dat het locaties en temperaturen doorgeeft, is een basisvereiste. Voor Carrier-klanten zal de Lynx-telematica proactief onderhoud voor de koelmachine kunnen voorstellen, wat de inzet verbetert en wat tot doel heeft om onverwachte reparaties te verminderen. Vanaf eind juni is het systeem, dat gebruik maakte van clouddiensten van Amazon Web Service, te bestellen.  

Op de foto een demotrailer die Carrier opbouwde met trailerfabrikant Gray & Adams.    

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 2782 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Avatar

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *