Testtruck rijdt 130 kilometer zonder chauffeur

In de VS werkt het nieuwe, Amerikaans-Chinese TuSimple aan de realisering van autonoom rijdende trucks. Onlangs lukte het voor het eerst om een trailercombinatie volledig autonoom van Tucson naar Phoenix te laten rijden in Arizona. Dit gebeurde in de nacht.

Dat laatste is natuurlijk handig, omdat het dan minder druk op de weg is. Maar tot nu toe reden de autonome trucks van dit bedrijf nog altijd met een chauffeur aan boord. Er reed een verkenningsvoertuig vijf mijl voor de autonoom rijdende combinatie uit en op een halve mijl daarachter reed nog een ander voertuig dat eventueel zou moeten ingrijpen als er toch nog wat fout zou gaan. Onderweg deden zich echter geen problemen voor, niet bij verkeerslichten of andere verkeerstechnische obstakels.  

Veel goedkoper

Volgens TuSimple kan er met autonome trucks een grote kostenbesparing bereikt worden. “Chauffeurskosten bedragen gemiddeld 40% van het totale plaatje. Daarbij komt dat volautomatisch rijdende trucks tot tie procent zuiniger rijden dan trucks bestuurd door een menselijke chauffeur”, aldus TuSimple. Het bedrijf rekent dan nog niet de voordelen van de veel grotere inzet van een truck wanneer deze niet meer gedicteerd wordt door de rij- en rusttijdenwet. TuSimple heeft op dit moment 70 autonome trucks in een testprogramma waarmee het tot nu toe naar eigen zeggen twee miljoen testmijlen (3,2 miljoen km) heeft afgelegd.  

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3348 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.