Stilstand voorkomen? Volvo Trucks voorspelt toekomst met artificial intelligence

Ongeplande stilstand is een van de grootste frustraties van transportbedrijven. Naast veel extra kosten brengt het reputatieschade door het niet op tijd kunnen leveren. Met behulp van machine learning en artificial intelligence, kan ver van tevoren worden bepaald of er uitval gaat plaatsvinden zodat een ongeplande stop of werkplaatsbezoek wordt voorkomen. Door verhoogde inzet van de modernste technologie kunnen Volvo Trucks-dealers daarnaast het onderhoud nauwgezet afstemmen op de inzet van de trucks, wat de inzetbaarheid of uptime ook vergroot.  

Hoe zou het zijn als je in de toekomst kunt kijken? En stilstand ruim van tevoren kunt voorspellen en voorkomen? Het is mogelijk met behulp van Real Time Monitoring. Aan de hand van het functioneren van de onderdelen, worden de data die daaruit komen, verwerkt door logaritmes en artificial intelligence waarmee Volvo Trucks kan voorspellen wanneer bepaalde onderdelen dreigen uit te vallen wat mogelijk kan leiden tot een ongeplande stop.

Edwin Reiziger, Manager Aftersales bij Volvo Trucks Nederland

Een ongeplande stop brengt voor een transporteur – naast reputatieschade door het niet op tijd kunnen leveren – ook veel extra kosten met zich mee; denk aan afsleepkosten, claims van klanten door vertraagde levering en eventuele schade aan de lading. “Met Real Time Monitoring kunnen we ver van tevoren bepalen of er uitval gaat plaatsvinden zodat een ongeplande stop of werkplaatsbezoek wordt voorkomen”, verklaart Edwin Reiziger, Manager Aftersales bij Volvo Trucks Nederland. “Wij kunnen voorzien welke component gaat uitvallen vóórdat het daadwerkelijk gebeurt. Wat zou hebben geleid tot een mogelijke stilstand, is dus te voorspellen”, vat Edwin Reiziger het voordeel van de service samen.

Contact met eigen dealer

Zodra een afwijking wordt geconstateerd die kan leiden tot een ongeplande stop wordt de thuisdealer van de klant geïnformeerd met de geconstateerde afwijking en de te nemen maatregelen. 

“We hebben ervaren dat klanten die onderweg zijn en die ons nodig hebben, het minder fijn vinden wanneer ze een callcenter aan de lijn krijgen en er de voorkeur aan geven om hun eigen dealer te spreken. Dat geeft meer vertrouwen en het laat zien dat de Volvo-organisatie je nooit in de steek laat”, aldus Edwin Reiziger.   

Steeds grotere database

De organisatie voor Real Time Monitoring is net als Volvo Action Service gevestigd in Gent. Onder leiding van een team dataspecialisten en met behulp van artificial intelligence is de Real Time Monitoring service ontwikkeld.  Stap voor stap worden steeds meer onderhoudsgevoelige componenten met succes permanent in beeld gebracht. De keuze voor de componenten wordt gebaseerd op de impact van de downtime voor de transporteur. Daarnaast worden er ook steeds meer voertuigen toegevoegd. “Onze database groeit en biedt een steeds grotere schat aan informatie. Hiermee kunnen we veel betere en nauwkeurigere voorspellingen doen. Ook het team van dataspecialisten is verder uitgebreid en we hebben plannen om Real Time Monitoring ook op andere voertuigen mogelijk te maken”, vertelt Edwin Reiziger. Vooralsnog is de service beschikbaar voor de bekende hardlopers van Volvo: de FM, de FH en de FMX.

Betere inzetbaarheid van de truck

Steeds meer transportbedrijven kiezen voor een servicecontract bij hun nieuwe truck. Volvo Trucks breidt de diensten die bij die contracten horen, telkens verder uit. Ook Connected Service Planning is onderdeel van een servicecontract.

“Een voertuig met Connected Service Planning verzendt data naar onze systemen. Deze gegevens worden gebruikt om het daadwerkelijke gebruik van het voertuig op te volgen. Naast informatie over bijvoorbeeld gereden kilometers, verbruikte brandstof, voertuiggewicht en topografie, wordt ook informatie over de conditie van allerlei slijtage onderdelen doorgestuurd. Met deze data kan een dealer het exacte onderhoudsmoment beter bepalen en het onderhoud beter afstemmen op het daadwerkelijke gebruik van het voertuig. Daarnaast kan hij preventief onderhoud plegen, mocht hij zien dat een bepaald onderdeel aan vervanging toe is. Hij weet in hoeverre er onderdelen besteld moeten worden om de onderhoudsbeurt zo snel en efficiënt mogelijk af te ronden. Dat voorkomt verrassingen tijdens de beurt en het verkort de tijd in de werkplaats. Wanneer het moment van de afspraak daar is, liggen de onderdelen namelijk al klaar. De klant wint, want die ziet de inzetbaarheid van zijn voertuig verbeteren”, legt Edwin Reiziger uit.

De kracht van Connected Service Planning is dat de Volvo Trucks-dealer op afstand inzicht heeft in slijtage onderdelen en dus op voorhand kan bepalen wat er vervangen moet worden en hoelang het voertuig hiervoor in de werkplaats staat. “Vroeger werden slijtage onderdelen gemeten en gecontroleerd tijdens een reguliere onderhoudsbeurt. Doordat er niet vooraf bekend was welke onderdelen vervangen moesten worden, kon het voorkomen dat een voertuig tijdens zijn onderhoudsbeurt langer moest blijven of dat er een nieuwe afspraak moest worden gemaakt. Doordat we nu inzicht hebben in de slijtage onderdelen kunnen we preventief het onderdeel vervangen en het geplande onderhoud snel en efficiënt uitvoeren”, licht Edwin Reiziger toe.

Pitstop voor een vrachtwagen

Hij vergelijkt de servicebeurt met een pitstop: “Wanneer een Formule 1-auto binnenkomt voor een pitstop, staan de monteurs klaar. Iedereen weet wat hij moet doen. De juiste onderdelen liggen klaar en niet de onderdelen van een ander voertuig. Daardoor wordt de tijd dat de truck stil staat tot een minimum beperkt en profiteert de klant van optimale inzet: er is sprake van minimaal tijdverlies. Met Connected Service Planning is dat wat we willen bereiken. Van tevoren weten wat alle partijen te wachten staat wanneer het tijd is voor onderhoud op maat.”  

Hogere kosten?

Wanneer Volvo Trucks dit verhaal in de praktijk vertelt, reageren klanten in sommige gevallen met de vrees dat ze te veel betalen voor onderhoud. “Het tegendeel is het geval”, zegt Reiziger. “Alleen klanten die onderhoudsbeurten overslaan en gaan voor de korte termijn, kunnen zoiets zeggen. Maar wie onderhoud uitvoert wanneer het echt nodig is, ervaart de voordelen van een korte tijd in de werkplaats en ziet de verbeterde inzet terug in de omzet van zijn of haar bedrijf.” “Zoveel transportbedrijven zoveel verschillen in inzet en daar krijgen we nu een veel betere kijk op. We kunnen dus voorspellen wanneer vervanging nodig is en ook dat zal de inzet van het voertuig ten goede komen. Onze klant is de winnaar. Van zijn truck ontstaat een betrouwbaarder onderhoudsschema waarbij onderdelen alleen worden vervangen wanneer dat echt nodig is. Daarmee worden onnodige kosten voorkomen en proberen we ongeplande stilstand helemaal uit te bannen”, licht Edwin Reiziger het voordeel van Connected Service Planning toe. 

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3314 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.