Risicobeheer als onderdeel wagenparkverzekering

Wagenparkverzekeraar Zego gaat samenwerken met datadienstverlener Hello Mobility om zijn klanten ook actief risicobeheer aan te kunnen bieden. Hierdoor kunnen wagenparken veiliger, zuiniger en schoner gaan rijden.

Han Arts, commercieel directeur van Hello Mobility legt uit: “Het gaat met name om cultuur: hoe zit veilig en verantwoord deelnemen aan het verkeer verankerd in de organisatie. Als je mens, techniek, data en marketing op de juiste manier combineert, kan je van zakelijke verkeersdeelname een bewuste handeling maken in plaats van een automatisme.”

Rijgedrag

Sander Kernkamp, algemeen manager van Zego Nederland: “Door samen te werken met Hello Mobility kunnen wij onze klanten extra inzicht geven in het rijgedrag binnen hun wagenpark. Dit is mogelijk door de wagenparkscan die Hello Mobility namens ons uitvoert. Op basis van deze informatie, in combinatie met data uit telematica, kunnen chauffeurs advies krijgen hoe ze beter kunnen rijden. Door veilige en verantwoorde verkeersdeelname op deze manier actief te stimuleren, beschikken onze klanten over een oplossing voor verkeersveiligheid. Veilig en verantwoord rijgedrag wordt hiermee een business case omdat je de effecten ervan terug kan zien in je premie.”

“Het klinkt simpel, maar het gaat pas werken als schadepreventie daadwerkelijk leeft binnen je bedrijf. De mogelijkheden gaan verder dan verkeersveiligheid en schadepreventie overigens. Beter rijden betekent niet alleen veiliger rijden, maar ook zuiniger en schoner. Denk hierbij aan lagere een vermindering in CO2-uitstoot, brandstof- en energieverbruik en stilstand, lagere onderhoudskosten en routeoptimalisatie. Dit helpt wagenparken niet alleen hun premie, maar ook andere wagenparkkosten onder controle te houden.”

Data

Han Arts: “De coaches van Hello Mobility helpen de ondernemer om op basis van rijgedrag data beslissingen te nemen zodat de bedrijfsprocessen kunnen worden aangepast. We zagen dat er met een datagedreven aanpak, gericht op de ondernemer én bedrijfsprocessen, gecombineerd met impactvolle acties, gericht op gedragsverandering richting de chauffeurs, een totaaloplossing voor schadepreventie en kostenvermindering ontstaat.’’    

“De basis is data. Via een agnostisch dataplatform wordt ruwe data via een API-koppeling uit de bedrijfsvoertuigen geïmporteerd, deze data wordt verrijkt met externe bronnen en voertuig specifieke algoritmes. Hierdoor zijn we in staat om een rijgedrag-score aan de rijstijl te koppelen. De score geeft weer in welke mate een chauffeur verkeersinzichtelijk, veilig, comfortabel, zuinig en schoon rijdt. Deze data maakt het mogelijk ongevallen te voorkomen en daar zijn we écht uniek mee.”

“De technologie en data die Zego en Hello Mobility gebruiken zijn van hoge kwaliteit, zeer gedetailleerd en constant in ontwikkeling. Naast het gebruik van basisinformatie, zoals de manier waarop bochten genomen worden en er geremd of versneld wordt, verzamelen Zego en Hello Mobility meer specifieke informatie zoals maximumsnelheden op wegen, inclusief de snelheid op matrixborden en rijden bij daglicht of duisternis. “Het gaat er met name om dat een rijgedragscore eerlijk en realistisch voelt voor de chauffeur en gebaseerd is op de juiste feitelijke data. Iets te hard rijden op de snelweg creëert bijvoorbeeld een lager risico dan te hard rijden in een 30 kilokm/u zone en juist dát verschil wil je voor de chauffeur inzichtelijk maken”, aldus Han Arts.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Emil Peeters has 555 posts and counting. See all posts by Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.