PressurePro komt met nieuw type TPMS

Dit jaar nog, begin juli om precies te zijn, wordt TPMS verplicht gesteld voor trailers die nieuw op de markt komen. In 2024 gaat de verplichting gelden voor alle trailers. Een grote aftersalesklus wacht de banden- en trailerbranche.

Je zou het misschien niet zeggen, maar juist de bandenfabrikanten staan vierkant achter de Europese plannen om te komen tot een verplichting van bandenspanningscontrolesystemen op trailers. Met ronkende persberichten willen ze de lezers ervan overtuigen dat je op die manier miljarden aan rendement behaalt en vele tonnen CO2-uitstoot bespaart. Hoeveel precies, dat verschilt natuurlijk per ondernemer, maar die ondernemer wil in elk geval graag een betere grip krijgen op de bandenkosten. Echter, wanneer straks van alle truck- en trailerbanden de spanning bijgehouden moet worden, levert dit een hele berg nieuwe data op. Die moet natuurlijk gekanaliseerd worden en wel zodanig dat de fleetowner het overzicht behoudt over zijn gegevens. Bij sommige trailerbouwers kunnen chauffeurs en fleetowners de spanning van de banden van een trailer opvragen via een app. Daarnaast kunnen gegevens opgevraagd worden via een pc wanneer het gebruikte TPMS beschikt over een GPS-systeem. Voor de aftermarket komt PressurePro Benelux nu met iets nieuws.

Het TPMS-systeem is juist geschikt voor exceptioneel vervoer.
Sensor aangebracht op een ventiel.

Nieuwe alleskunner

In Boxtel leidt Tonny van Esch een bandenbedrijf, dat hij overnam van zijn vader. Vragen van klanten hebben ertoe geleid dat hij al ruim voordat TPMS een thema was, voor de Benelux importeur werd van het Amerikaanse PressurePro systeem. “Dit is een eenvoudig te gebruiken systeem, dat Advantage PressurePro door de jaren heen flink heeft geperfectioneerd, zonder daarbij de eenvoud uit het oog te verliezen”, zegt Tonny van Esch. Hij laat een kleine unit zien, die onder de trailer kan worden gemonteerd en die continu de bandenspanning volgt. “Die spanning kan hij doorgeven aan de thuisbasis, evenals de locatie en de informatie van andere sensoren aanwezig op een oplegger. De unit, Atlas Griffin geheten, heeft een accu en waarschuwt de fleetowner wanneer die leeg raakt. De unit geeft dagelijks de bandenspanning en de locatie door als de trailer afgekoppeld is. Als de trailer met Atlas Griffin aangekoppeld wordt, komen de gegevens om de paar minuten al naar gelang de instellingen binnen.

Van Esch laat op een computerscherm zien hoe de info van PressurePro is opgebouwd. Daarbij laat hij resultaten zien van een Nederlands bedrijf, waar een eerste test succesvol is uitgezet. Te zien is hoe en wanneer een rit aanvangt en hoe de spanning van de banden geleidelijk oploopt. “Daarbij loopt de temperatuur meestal zo’n 15 tot 20 graden op. Dus echt warm wordt zo’n band niet.” Van Esch legt uit dat er ook een schermpje op het dashboard kan worden ingebouwd voor de chauffeur. Voor het op spanning houden van de banden, vindt Van Esch de rol van de chauffeur cruciaal.

Signaal

“Wanneer de apparatuur signaleert dat er iets niet in orde is, dan moet de fleetowner dat niet alleen weten, maar moet hij ook weten hoe alert de chauffeur reageert”, zegt Van Esch, die later tijdens ons bezoek een verwoeste band laat zien waarop een chauffeur onnodig lang heeft doorgereden. “Fleetowners kunnen daarom naar keuze live meekijken, of achteraf rapportages lezen. Daarbij kan ook de geschiedenis van banden worden opgevraagd, net als het aantal keren dat er een signaal werd afgegeven, of een band in de risicozone kwam wat de spanning betreft.

Display gemonteerd op het dashboard.

Het klinkt misschien wat gezocht, maar ook in de bandenwereld dringt met dit systeem het voorspellende onderhoud door. “Niet alleen kunnen we makkelijk de spanning zien oplopen wanneer de combinatie rijdt, maar het werkt ook de andere kant op. Met de data zouden we kunnen gaan voorspellen wanneer een band bijgepompt moet worden. Allemaal nieuwe mogelijkheden die voorheen ondenkbaar waren.” Hij legt uit dat bandenspanningen tijdens ritten hoog kunnen oplopen. “Met name bij kleinere bandenmaten kunnen chauffeurs en fleetowners hiermee te maken krijgen. Denk aan volumetrailers met kleine wielen.” Volgens Van Esch kan een TPMS-systeem in het exceptioneel vervoer ook uitkomst bieden. “In dat segment zie je ook vaak kleinere banden en hogere aslasten. Probleem daarbij is dat de banden soms onzichtbaar zijn wanneer er serieus grote voorwerpen geladen zijn.”

De bandenvoorraad van Van Esch in Boxtel.

Onbeperkt

Het nieuwe apparaat kan volgens Van Esch tot 80 band/wielcombinaties tegelijkertijd volgen. “Daarom ondervindt PressurePro geen problemen wanneer een trailer in een LZV-combinatie gekoppeld wordt en om die reden bevelen we ons systeem ook graag aan in het exceptioneel vervoer.” Van Esch laat zien dat er ook een eenvoudigere variant van de Atlas Griffin geleverd kan worden, waarbij de chauffeur en/of de fleetowner een app moet downloaden waarop hij de gewenste info kan vinden. Ook kan er een monitortje in de cabine worden gemonteerd die de chauffeur permanent op de hoogte houdt.

Tonny van Esch kreeg het bandenvak met de paplepel ingegoten.

Tonny van Esch nam het bedrijf dat zijn vader in 1977 oprichtte over en richt zich behalve op personenauto’s en vrachtwagens ook op landbouwmachines. Sinds vijftien jaar werkt Van Esch met TPMS-systemen en ook uitlijnen heeft Van Esch in zijn bagage. Het werk wordt verricht met vijf man personeel. Van zijn eerder geleverde systemen van PressurePro rijden er volgens hem nog steeds veel rond en deze worden langzaam door het nieuwe systeem vervangen. “Met de nieuwe regels in aantocht, denk ik dat we keurig op tijd zijn met de Atlas Griffin en dat we hiermee tegemoet kunnen komen aan de wensen van de klant.”

Foto boven: Links de Atlas Griffin, boven de ventielsensor, rechts de display voor de chauffeur, onder de eenvoudige versie van de Atlas Griffin.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3411 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.