Nieuw meldsysteem wachtende truckers

Vrachtvervoerders met bestemming luchthaven Schiphol of de haven van Amsterdam krijgen vanaf deze week een melding over veilige wachtplekken als ze nog niet kunnen laden of lossen.

Van twee parkeer- en wachtlocaties worden de faciliteiten, ligging en kortste route ernaartoe getoond in de app van Truckmeister. Door de chauffeurs de weg te wijzen hoeven ze minder te zoeken en niet te wachten op de openbare weg. Het gaat om een initiatief van CTC Amsterdam Westkant, dat zich in de Metropoolregio Amsterdam richt op het realiseren van slimme mobiliteitsdiensten voor de logistiek, samen met Amsterdam Airport Schiphol, Port of Amsterdam en transporteur Wallenborn.

Selectief

De chauffeurs krijgen informatie over De Heining aan de Westpoortweg in het Amsterdamse havengebied en Truckparking 3 (TP3) aan de Folkstoneweg in Schiphol-Zuidoost. In en rond deze vervoersknooppunten is het 24/7 een komen en gaan van trucks. Chauffeurs die er de weg niet kennen, zoeken soms onnodig lang naar een plek om te wachten. Janneke Nijsing van CTC Amsterdam Westkant: “In de app ontsluit Be-Mobile de informatie over de truckparkeerlocaties selectief; alleen vrachtwagens in de directe omgeving krijgen de melding.”

Transporteur Wallenborn gaat de app als eerste testen. Dennis Smit: “We hopen dat we beter inzicht krijgen in de beschikbaarheid van parkeerlocaties. En hopelijk kunnen we in de toekomst zelfs vooraf een wachtplek reserveren.”

CO2-uitstoot

Vrachtwagens met bestemming haven van Amsterdam krijgen al op de toegangswegen data over de locatie, de kortste route naar De Heining en de voorzieningen ter plaatse. Joost Zuidema van Port of Amsterdam: “Minder wachtende vrachtwagens op de openbare weg betekent minder CO2-uitstoot en minder congestie op de wegen in het havengebied.”

Vrachtwagens voor de luchthaven krijgen daarnaast inzicht in het actuele aanbod van parkeerplaatsen; ze weten vooraf of ze op TP3 terecht kunnen. Erik Felëus, smart building developer van Schiphol Commercial: “Amsterdam Airport Schiphol werkt mede door digitalisering volop aan de bereikbaarheid van de vrachtgebouwen, kantoren en hotels. We stimuleren hiermee truckers die vroeg arriveren, om gebruik te maken van TP3 zodat zij niet onnodig op de rijbaan gaan staan bij hun eindbestemming.”

Foto: Elmer van der Marel

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Emil Peeters has 482 posts and counting. See all posts by Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *