Minder leeg rijden

In de afgelopen vijftien maanden nam de VSDV-Groep zes transportbedrijven over verspreid over het land. Daardoor groeide VSDV naar een wagenpark van ongeveer 600 trucks. Met Rober van Straalen bespreken we de achterliggende redenen en wat er verder te gebeuren staat.

Rober van Straalen overlegt veel met zijn vrouw Kimm.

Op zaterdagochtend is het bij de hoofdvestiging van VSDV in Zwaagdijk-Oost een gezellige drukte van belang. Rober van Straalen begeeft zich tussen de chauffeurs in de kantine waar tal van zaken, al dan niet van belang, worden besproken. Uiteraard zijn er die ochtend nog trucks onderweg, dus er is ook activiteit op de planning. Datzelfde geldt voor de werkplaats en de wasstraat. De chauffeurs weten dat Van Straalen van het type is, dat zelf soms ook nog regelmatig een ritje doet. “Dat was zeker het geval met de coronacrisis. Niet alleen ik, maar ook planners hielpen mee om bepaalde zendingen toch bij onze klanten te krijgen.” Van Straalen wil een platte organisatie en hij houdt de deur open voor iedereen die hem toch echt even wil spreken. Al snel stapt zijn vrouw Kimm van Straalen ook binnen bij het interview. Ze doen veel dingen samen, ook in de overnameprocessen die het werk de afgelopen anderhalf jaar hebben gedomineerd. 

Een stap voor

Van Straalen richtte VSDV in 2004 op met compagnon Sjaak de Vries. Laatstgenoemde heeft net als Van Straalen kinderen in de zaak. “Die werken op personeelszaken, facturatie en op de planning. Prachtig vind ik dat! Maar het mooiste vind ik het wanneer ze bij mij of bij Sjaak aankloppen met nieuwe ideeën. Daar krijg ik nou echt energie van. Hoe die jongere generatie zijn best doet om het nóg beter te doen. Dat moet ook, want zij zijn in een andere tijd ingestapt, met de beschikbaarheid over andere faciliteiten en mogelijkheden dan wij destijds.” 

Toen Van Straalen met De Vries aan VSDV begon, stond internet immers nog in de kinderschoenen en telematica al helemaal. Hij legt uit dat het zijn doel is om juist deze tools in te zetten om te komen tot een grote efficiencyverbetering van zijn bedrijf. “Je moet in deze bedrijfstak de ontwikkelingen steeds een stap voor proberen te blijven. Die gedachte ligt ook ten grondslag aan wat we de laatste tijd hebben gedaan aan overnames en aan vernieuwingen.” 

Rober van Straalen met Joep de Vries bij de eigen afsleeptruck.

Vrachtwagenheffing

“Van belang is dat we weten wat de beladingsgraad is van onze trucks en dat we zowel voor onszelf als voor onze klanten weten wanneer wat aankomt. Om ons te verzekeren van retourlading werken we in Nederland al met tal van bekende transportbedrijven samen. Op die manier proberen we effectieve lading-stromen te genereren. Dat moet, want over twee, drie jaar is er een vrachtwagenheffing en dan is het zaak om altijd geladen te rijden tussen onze vestigingen, verdeeld over het land.” Van Straalen heeft in vrijwel alle provincies al een bedrijf overgenomen. Denk aan Franken Transport in Limburg, Otten Transport in Hoogeveen, Peeters vervoercentrale in Amsterdam en TLS in Vaassen en Drachten. Hij voorziet dat hij tussen diverse vestigingen met LZV, of als dat straks is toegestaan, met een combinatie die uit twee trailers bestaat, komt tot een effectief wegtransport dat meteen duurzaam is. 

Overnames

Van Straalen benadrukt dat bedrijven overnemen bij VSDV allerminst een doel op zich is. “We zien dat er veel bedrijven zijn met zo’n twintig, dertig trucks en waarvan de DGA tegen zijn pensioen aanloopt en geen opvolging heeft. Dat zijn bedrijven die voor ons interessant kunnen zijn. Met de nadruk op ‘kunnen’, omdat we bij allerlei overnamevoorstellen ook vaak nee verkopen.” Kimm van Straalen vult aan dat er soms na de overname nog wel wat zaken niet in orde zijn. “Na sommige overnames merkten we dat men het overzicht kwijt was. Dan is de volgende stap dat te veel mensen in bepaalde disciplines actief zijn. Dat zie je onmiddellijk terug in lagere marges.” 

Als gevolg van de overnames werkt het bedrijf nu met meerdere ICT-systemen. “Daar hebben we nu overzicht over, maar nog niet zoals we het graag willen hebben. Dat is voor nu een punt waar we veel aandacht aan besteden. Het is in elk geval zo, dat we van alle bedrijven wel overzicht hebben. Daardoor kunnen daar geen verrassingen meer uit komen. Vaak hebben we dat al voordat er sprake is van een overname.” Volgens Van Straalen moet een nieuw systeem alles kunnen. En dat is veel, want behalve in winkeldistributie, is VSDV ook actief in bijvoorbeeld agrarisch transport. 

Overzicht van bedrijven overgenomen door Van Straalen. Baetsen, helemaal linksonder, hoort niet bij VSDV.

Personeel

Het hebben en houden van personeel heeft voor Van Straalen en zijn collega’s de hoogste prioriteit. “We zijn in korte tijd flink gegroeid, maar ik streef er toch echt naar om dit bedrijf als een familiebedrijf te bestempelen, want dat is het. Mijn vrouw Kimm helpt me hier gelukkig bij.“ Zij legt uit dat van ieder personeelslid wordt bijgehouden wanneer hij of zij jarig is. “Dan is er een presentje. Bij lang ziek zijn een bloemetje en op zaterdag is er in de kantine altijd een lunch voor iedereen die op dat moment op het hoofdkantoor aanwezig is. Ook op de Dag van de Chauffeur is er veel aandacht voor de mensen, als voorbeeld erwtensoep en een lekker broodje maar ook een heerlijk geurtje voor aan de spiegel in de vrachtwagen. “Nu met corona konden we veel jubilerende personeelsleden niet het feestje bezorgen dat ze verdienen. Dus hebben we een grote bestelauto laten bestickeren met alle namen erop, waarmee we bij de jubilarissen langs gingen, door het hele land met hun welverdiende envelop en een prachtige bos bloemen. Zo wisten ze dat we ze niet vergeten waren.” 

Wagenpark

Als gevolg van de overnames is VSDV in korte tijd gegroeid naar ongeveer 600 trekkende eenheden. De meeste merken zijn inmiddels vertegenwoordigd in het wagenpark. Het valt Van Straalen op, dat de Scania’s erg zuinig zijn. Verder rijden er meest DAF’s, Volvo’s en Iveco’s in de kleuren van VSDV. Van Straalen is niet zozeer bezig met de merken, als wel met de toekomst van met name de aandrijflijntechniek. “We hebben net Volvo’s besteld, waarvan een aantal op LNG. Die zijn natuurlijk duurder. Maar het lukt stukje bij beetje om ook klanten ervan te overtuigen om hierin met ons mee te gaan. We hebben ook een DAF Electric besteld, gewoon om er ervaring mee op te doen.” Van Straalen denkt dat waterstof nog een brug te ver is. “We hebben het bekeken, maar de prijs van zo’n trucks is echt niet op te brengen.” Zelf heeft VSDV een eigen werkplaats in Zwaagdijk en door overnames zijn er ook werkplaatsen in Obdam, Heerhugowaard en bij Franken in het Noord-Limburgse Nieuw Bergen bij gekomen. Het bedrijf betrekt onderdelen meestal van Wijlhuizen en Bulthuis. We besteden ook veel onderhoud uit aan truckdealers en laten het traileronderhoud meest uitvoeren door Burgers Carrosserie.” Gevraagd naar wat verder hun aandacht opeist, hoeven Kimm en Rober van Straalen niet na te denken: personeel. “Voorheen kwamen de jongeren vanzelf aan de deur en wilden ze zo gauw mogelijk gaan rijden. Nu is het krijgen van personeel soms echt een ding! 

Paplepel

Alvorens VSDV in de huidige vorm ontstond, had Rober van Straalen al veel gezien van de transportwereld. Al op jonge leeftijd ging hij mee met zijn vader en hij heeft zelf geruime tijd als chauffeur gereden. Op de ochtend van ons gesprek is zijn vader, nu 83, nog onderweg samen met de zoon van Rober. In zijn jonge jaren heeft Rober van Straalen zelf ondervonden hoe je een bedrijf opbouwt en hij vertelt dat hij ook heeft gezien hoe het niet moet. “Daardoor weet ik waar ik op moet letten wanneer we een bedrijf overnemen, of wanneer we daar een verzoek toe krijgen. “Al tien jaar voordat we als VSDV begonnen, werkte ik met Sjaak de Vries samen. Dat liep altijd uitstekend.” 

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 2782 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Avatar

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *