Voorafgaand aan die afspraak voert Michelin bij de klant een audit uit om vast te stellen in welke conditie zich de vloot van de klant bevindt. Hieruit rolt een contractvoorstel, waarbij de kilometerprijs centraal staat.

Belangrijk gegeven is nog dat de klant tenminste zeventig procent van zijn vloot uitrust met een telematicasysteem. Ook moeten de trucks en trailers worden voorzien van Michelin banden. Wanneer de contractueel overeengekomen besparingen niet worden gehaald, verplicht Michelin zichzelf tot een terugbetaling naar rato van de niet gerealiseerde besparingen.

Michelin beoogt hiermee klanten te ontlasten, ze tegelijk een besparing in kosten te bezorgen en de onderhoudstijd van de vloot te verkorten. Michelin kan gebruik maken van een rijke expertise dankzij de ruim 300.000 voertuigen die haar 800 bandenexperts over heel Europa volgen. Tot het aanbod van ‘Effitires met afgesproken brandstofbesparing’ behoort een hulpdienst bij bandenpech, die 24 uur per dag beschikbaar is en binnen twee uur ter plekke is.

In ruim anderhalf jaar tijd heeft Michelin de gecontracteerde vloten in staat gesteld om per voertuig gemiddeld 1,5 liter brandstof per 100 kilometer te besparen. Geëxtrapoleerd naar de circa 2,5 miljoen vrachtwagens voor lange afstanden die er zijn in Europa, biedt deze dienst volgens Michelin een potentiële besparing van 3375 miljoen liter brandstof waardoor negen miljoen ton minder CO2 zou worden uitgestoten. “Daarmee wordt dus jaarlijks zo een 3375 miljoen euro aan waarde gecreëerd voor de transportindustrie”, zegt Michelin.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties