MAN tevreden over proef autonome truck
MAN Truck & Bus en Hamburger Hafen und Logistik AG zijn tevreden over een pilot met autonoom rijdende trucks in de haven van Hamburg. De resultaten ervan werden gepresenteerd tijdens de ITS World Congress 2021.
“Pilotprojecten als de Hamburg TruckPilot onderstrepen dat het gebruik van zelfrijdende trucks technologisch realiseerbaar is en op efficiënte wijze kan worden geïntegreerd in logistieke processen”, verklaart bestuurslid Frederik Zohm van MAN. “Autonoom rijden wordt een echte game changer in transport. In nauwe samenwerking met klanten en partners testen we praktische automatiseringsoplossingen met als doel om zelfrijdende trucks vanaf 2030 in serieproductie te hebben.”
Pilot
Doel van het driejarige project was de ontwikkeling en praktijktest van een autonome truck voor containeroverslag op de containerterminal Altenwerder. Tijdens praktijktests vervoerde een logistieke partner eerst 40 voetcontainers, bestuurd door een chauffeur, naar de terminal. Daar reed de truck vervolgens zelfstandig over het terminalgebied tussen het andere verkeer. Ook manoeuvreerde de truck zichzelf achteruit tot in de parkeerpositie. Na de containerafhandeling verliep de terugreis naar de uitgang van de terminal eveneens autonoom, waarna de chauffeur de besturing weer overnam.
Hub-to-hub
Ook voor de autonome ritten tussen de verschillende logistieke locaties in hub-to-hub-verkeer hebben de twee partners inmiddels data vergaard tijdens praktijkritten op de A7 tussen de Weets Container Terminal Soltau en het 70 kilometer verderop gelegen havengebied. Toekomstige projecten met praktijkritten op de openbare weg zullen hiervan eveneens profiteren. Dergelijke praktijktests, die altijd worden gedaan met veiligheidschauffeurs aan boord, worden dankzij de wet op autonoom rijden in Duitsland ook mogelijk buiten afgesloten gebieden.