Iveco eDaily komt met data-omgeving

Iveco introduceert niet alleen een elektrische versie van de Daily, maar komt ook met een reeks van diensten rond elektrisch rijden. Iveco zet vol in op elektrificatie.

Het kan natuurlijk niet uitblijven dat Iveco, dat zo duidelijk de samenwerking met Nikola liet zien op het gebied van elektrische trucks, ook de bestseller van het bedrijf voorziet van een elektrische aandrijving. Deze Daily, die bekend staat als de enige ‘bestelauto’ met een separaat chassis, leent zich hier natuurlijk bij uitstek voor. Zo had Iveco een degelijk en relatief eenvoudig uitgangspunt. Daar werd een batterijpakket voor bedacht van 37 kWh en het bleek dat er maximaal drie van zulke accu’s tussen de langsliggers gemonteerd kunnen worden. Totaal dus 111 kWh en daarmee zou een eDaily dan 300 km ver kunnen komen.

Behalve als 3,5 tonner, ook als 3,8 tonner
verkrijgbaar.

Gedurende de levensduur van de eDaily kunnen accu’s desgewenst verwijderd of toegevoegd worden. Die accu is door FPT (Fiat Power Train) ontwikkeld samen met het Amerikaanse bedrijf Microvast. Beide partners hebben hier een unieke brandbeveiliging bij bedacht, waarbij in het geval van brand in een van de accu’s, er een membraan kan worden gebroken waardoor de brandweer een spuit kan steken. Op die manier zou dan niet het hele voertuig afbranden, of alle accu’s.

Iveco wil geen motor in de achteras inbouwen, zoals FPT heeft gedaan bij de Nikola Tre. De elektromotor bevindt zich voor de achteras en zo hebben Iveco en de klant maximale flexibiliteit qua wielbasis, ruimte en onderhoud. De beproefde achteras van de Daily blijft zoals hij is, zegt Iveco. De elektromotor is via een ‘transferbox’ waarmee een enkele overbrenging wordt bedoeld, verbonden met een korte cardanas die uitkomt op het differentieel in de achteras. Een ander voordeel is volgens Iveco dat er door deze constructie keuze bestaat uit eindreducties, wat in dit segment van belang kan zijn.

Gewichten

De eDaily met twee accu’s heeft een theoretische actieradius van 200 kilometer, maar mag volgens Iveco 3,5 ton trekken. Volgens Iveco is er sprake van een kleine draaicirkel voor de eDaily en komt de bestelauto gewoon van de plek op een helling. Getuige het koppel van een elektromotor, verbaast dit laatste ons wat minder. Met de eDaily beslaat Iveco het segment van 3,5 tot 7,2 ton GVW. Daarbij is rekening gehouden met de nieuwe Europese wetgeving, die toestaat dat elektrische bestelauto’s zwaarder dan 3,5 ton mogen wegen, tot 4,25 ton. Zo’n versie is er dus ook. Iveco komt zelfs met een variant van 3,8 ton. Versies met dubbellucht-achteras zijn er natuurlijk ook en Iveco spande zich tijdens presentaties nogal in om te laten zien dat er dan nu wel een eDaily is, maar dat alle denkbare varianten daarop, al dan niet voorzien van een PTO, net als in het dieseltijdperk gewoon leverbaar blijven.

Interieur in combinatie met stuurwiel op het sportieve af.

Ook in het elektrische tijdperk gaan verbruiken een voorname rol spelen. Iveco speelt hierop in door met een heel fraai en kleurrijk, makkelijk af te lezen dashboard te komen en een dito display in de middenconsole. Hier kan de chauffeur drie standen instellen van regeneratie: standaard, one pedal drive en sailing. In het laatste geval is er van regeneratie geen sprake, bij one pedal drive hebben de remmen nauwelijks meer iets te doen en zijn mooie resultaten te behalen die direct ten goede komen van het stroomverbruik. Zo zijn er ook drie rijprogramma’s: eco, natural en power. Met eco kun je eigenlijk gewoon alles doen en goed meekomen in het verkeer, ook in Italiaanse heuvels, zo bleek al snel. Daarbij behaalt een gesloten besteluitvoering met tweederde belading, zijnde zo’n 900 kg bij een GVW van 3,8 ton (dat wordt dus nu 3,2 ton) een verbruik op de vlakke snelweg van 26 kWh per honderd kilometer. Gezien de constructie, eigen gewicht, belading, etc, is dat een keurige waarde.

Vloeistoffen

Met Petronas heeft Iveco een partnerschap op het gebied van smeermiddelen. Maar een elektrisch voertuig heeft ook vloeistof nodig, koelvloeistof. Daarvoor komt Petronas met Iona, een groepsnaam voor koelvloeistof voor elektrische voertuigen, transmissie-olie en vetten in bijvoorbeeld homokinetische koppelingen en wielnaaflagers.

Display met alle info meteen in een oogopslag.

Aan de voorkant van de eDaily bevindt zich het ‘stopcontact’ om deze bestelauto weer op te laden. Dat kan ook met snel laden en Iveco heeft met vijf Europese energiemaatschappijen afgesproken dat eDailys daar kunnen laden. Die vertegenwoordigen 350.000 laders, dat is natuurlijk een mooie basis. Een beetje symbolisch is dat, want ook in het segment van de eDaily zul je vooral op je thuisbasis elektriciteit willen laden. Iveco wil het allemaal als diensten aanbieden aan de klant, en dat geldt natuurlijk ook voor de zo optimaal mogelijke inzet, de uptime. De eDaily maakt gebruik van over-the-air updates en klanten worden via een app of via een mail aan de fleetowner gewaarschuwd wanneer het tijd is voor service. Iveco maakt hierbij onderscheid, ook bij de eDaily, tussen lange afstand, stadsdistributie en last mile vervoer.

PTO’s

Iveco biedt drie PTO’s aan om laadkleppen te kunnen bedienen of om een koelmachine te laten werken, of een laadkraan. Tijdens de presentatie was zelfs een keurig afgebouwde huisvuilauto te zien, maar dan in Daily-formaat, wat ideaal kan zijn in historische binnensteden met kenmerkende smalle straatjes.
Iveco biedt drie R&O-contracten aan, als het ware in pakketvorm. Een standaard contract met een looptijd van vier jaar, dat daarna desgewenst weer verlengd kan worden. Een stapje duurder is het contract waarbij Iveco de fleetowner rapporten verstrekt ten aanzien van verbruik en veiligheid, zodat je als fleetowner precies kunt zien wat zo’n elektrisch voertuig nou precies doet in de praktijk. Met de connectiviteit is het dus wel voor elkaar, even afwachten wat de tarieven zullen worden. Maar onderschat dit niet, met deze tools lukt het Iveco om op relatief korte termijn klanten inzicht te laten krijgen in het gedrag van een elektrisch voertuig in de Daily-klasse in de vloot. En dat werd hoog tijd.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3520 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *