Ford zet telematica in voor uptime

Ford kondigde maandag FordLiive aan, inderdaad met een dubbele i in de naam. Eigenaren van Ford bedrijfswagens kunnen volgens de fabrikant hun productiviteit verbeteren met deze dienst. Klanten in Nederland moeten nog even geduld hebben.

Ford verwacht dat met FordLiive het niet inzetbaar zijn van bedrijfswagens met zo’n zestig procent kan worden teruggebracht. Het systeem verbindt de bedrijfswagens, het dealernetwerk en de autofabrikant met elkaar. Het maakt gebruik van actuele voertuiggegevens om de productiviteit van alle auto’s in het wagenpark van klanten te optimaliseren. Er rijden al ongeveer een half miljoen verbonden Ford bedrijfswagens op de Europese wegen. Naar verwachting zal dat stijgen naar ruim een miljoen tot halverwege 2022.

FordLiive wordt gratis aangeboden via de FordPass Pro-app voor kleinere bedrijven en later via een speciale versie van Ford Telematics voor grotere wagenparken. Het geeft klanten onderhoudsadviezen voor specifieke voertuigen op basis van analyses van actuele voertuiggegevens. Kleine bedrijven met niet meer dan vijf bedrijfswagens ontvangen meldingen via de FordPass Pro-app. Managers van grotere wagenparken worden op de hoogte gehouden via een statusdashboard in een speciale versie van Ford Telematics.

FordLiive wordt in 2021 geleidelijk geïntroduceerd in de Europese markten; naar verwachting kunnen Nederlandse klanten begin 2022 gebruikmaken van FordLiive Centra. Daarnaast blijft Ford werken aan meer mogelijkheden binnen FordLiive en worden er na de lancering nieuwe services gefaseerd uitgebracht.

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 321 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.