Data is één, maar dan…

Ruim een half jaar is René van Maasakkers nu actief als commercieel directeur bij Euromaster. Met zijn tientallen jaren ervaring in de bandenbranche zegt hij snel gewend te zijn. “Problematiek en markt zijn hetzelfde. Euromaster ziet kans de service naar zijn klanten sterk te verbeteren.”

Alleen al in Nederland telt Euromaster 52 vestigingen waar klanten terecht kunnen voor truckbanden. Dertien vestgingen van die 52 zijn volledig gericht op vrachtwagens. Daarnaast beschikt Euromaster over 160 mobiele units. “Daar is een sterke groei te zien. Inmiddels doen we zeventig procent van ons werk met onze mobiele werkplaatsen. Dat scheelt de klant tijd en kosten”, zegt Van Maasakkers.

“Wanneer een bedrijf nul procent aandacht aan zijn banden besteedt, dan rijdt tussen de zestien en achttien procent van het wagenpark rond met onderspanning. Wanneer je gaat controleren, behaal je een verbruiksbesparing van anderhalf procent. Dat lijkt niet veel, maar het gaat bij de huidige hoge brandstofprijzen om enorme bedragen die bespaard kunnen worden. Maar”, zegt Van Maasakkers, “wagenparkbeheerders letten inmiddels veel beter op. Vanuit argumenten van duurzaamheid, brandstofbesparing en kosten. Men wordt zich ervan bewust dat er met zo min mogelijk grondstoffen een band moet komen die zoveel mogelijk kilometers draait.”


‘Bij de huidige hoge brandstof-prijzen zorgt de correcte spanning voor enorme bedragen die bespaard kunnen
worden’



Per 6 juli 2022 worden TPMS-systemen verplicht op nieuwe modellen trucks en trailers. “De meeste A-merken uit de bandenwereld leveren zelf een systeem, dat nog beperkt wordt toegepast. Mijn inschatting is dat deze systemen het breedst in de branche toegepast zullen gaan worden. Vervolgens moet blijken welke koppelingen het handigst zijn voor telematicasystemen. Het kan heel goed dat die hierin leidend zullen worden. Het wordt echt een kwestie van sensormanagement en gegevensverwerking. “Een sensor pompt een band niet op, dus moet er een systematiek zijn hoe dat zo snel mogelijk kan gebeuren.”

Euromaster komt niet zelf met een eigen ontwikkeld TPMS-systeem, maar zegt wel dat het een aansluiting heeft om de data die uit diverse systemen komen, panklaar te kunnen opdienen voor wagenparkbeheerders. “We zullen wagenparkbeheerders aantonen dat wij precies hebben wat ze zoeken om de gegevens inzichtelijk te maken en de benodigde service uit te voeren. Er loopt nu een proef bij een groot Nederlands transportbedrijf met wie we onze diensten willen perfectioneren. Het is interessant om te zien hoe snel je al slow leaks kunt opsporen en hoe snel je kunt reageren op zogenaamde fast leaks. We verwachten dat de invoering van de betreffende systemen in eerste instantie een zaak is voor de truck- en trailerfabrikanten.”

Grote impact

Van Maasakkers waarschuwt er alvast voor, dat de implementatie van TPMS-systemen op alle vrachtwagens en trailers de komende jaren grote impact gaat hebben op de omgang met wagenparkbeheer en banden. “Zeker wanneer je tot nu toe gewend was om even snel wielen te wisselen. Dat wordt arbeidsintensiever en gaat kostenverhogend werken.” Hij doelt op het feit dat het wiel met de sensor weer op de juiste positie aan het chassis aangemeld moet worden. “In deze fase zie je dat er dus beter op de banden wordt gelet, maar dat er nog maar weinig bedrijven zijn die al daadwerkelijk TPMS-systemen laten opbouwen op hun trucks en trailers.”

Er zijn inmiddels diverse generaties sensoren. “Het begon met een sensor op het ventiel, maar nu zie je steeds vaker sensoren in de band, of binnenin de band op het wiel. Een pluspunt is dat de wagenparkbeheerder bij de meeste systemen ook over actuele GPS-gegevens van zijn truck of trailer beschikt. Een neveneffect is dat betrokkenen sneller kunnen zien of een rem vastloopt, wanneer de sensor aangeeft dat de temperatuur enorm oploopt. Door gebruik van TPMS-sensoren zal het aantal pechgevallen drastisch gaan afnemen. Nu zijn dat er nog zeker 10.000 per jaar.”

Michelin
Euromaster is onderdeel van Michelin en beschikt in Europa over meer dan 2300 vestigingen. In Nederland zijn circa 600 mensen werkzaam voor de keten. Onlangs lanceerde de keten een New Deal voor trucks, trailers en bussen. Hierbij kunnen wagenparkbeheerders kiezen uit drie servicepakketten, MasterStart, MasterCare+ en MasterPremium. Met dit nieuwe service-aanbod wil Euromaster klanten helpen om hun bandenbeheer te verduurzamen. Door preventieve inspecties uit te voeren en de banden op de juiste spanning te houden, kan er op brandstofkosten worden bespaard. Daarnaast kan door het herprofileren van banden veel worden bespaard op het gebied van materiaalkosten, aldus het bedrijf.

Langere levensduur

Van Maasakkers gelooft niet dat banden die zijn voorzien van een TPMS-systeem langer mee zullen gaan, doordat er veel beter op de bandenspanning wordt gelet. De ontwikkeling van nieuwe typen banden richt zich steeds meer op brandstofbesparing waarbij naar verwachting de levensduur van de banden minder lang zal zijn. “Dat komt doordat er veel innovatie is te zien aan de banden van Nederlandse vrachtwagens.” Hij geeft een aantal voorbeelden: “Tien tons voorassen zie je steeds vaker. Daarvoor zijn stevige banden nodig. Die zijn er, maar dan is er nog steeds sprake van een relatief hoge aslast. Dan is er de elektrificatie. Die leidt er vooralsnog toe, dat banden zwaarder belast worden. Elektrische trucks zijn zwaarder en ze leveren hun maximale koppel al direct, wat de slijtage niet ten goede komt. Dit geldt ook voor uitrollen en remmen. Toch wordt verwacht dat banden een lagere rolweerstand moeten hebben. Dat kan, maar dat gaat ten koste van de grip. We zien bij de vele contracten die we in de buswereld hebben, dat banden van elektrische bussen een kortere levensduur hebben dan we van diesels gewend waren.”

Euromaster is onderdeel van Michelin, een fervent voorvechter van bandenvernieuwing. Van Maasakkers verwacht dat vanwege de duurzaamheidsdoelen, het weer aantrekkelijker wordt om indien de kwaliteit van het karkas het toelaat, banden te vernieuwen en nog geruime tijd in te zetten voor zo lang dit verantwoord is. “We hebben daar als Euromaster een aanzienlijk marktaandeel. We kunnen zowel warm als koud vernieuwen en daarbij schuwen we het niet om klanten te helpen die ook banden van andere merken in hun wagenpark hebben.”

Marktsituatie

Bandenvernieuwing wint ook aan actualiteit wanneer we met Van Maasakkers de marktsituatie bespreken. Die noemt hij in één woord schrikbarend. “Prijzen bij alle bandenfabrikanten stijgen, levertijden lopen op, maar het marktvolume blijft onverminderd op een hoog niveau. Een van de gevolgen is dat we de belangstelling voor bandenvernieuwing zien toenemen.” Van Maasakkers zegt dat vernieuwing past in de duurzaamheidsstrategie die hij wil uitdragen. “Daar beginnen we deze zomer mee. Behalve vernieuwing, promoten we daarbij ook uitlijnen. Met vernieuwen win je aan duurzaamheid, met spanningscontrole win je anderhalve procent in je kosten, maar met uitlijnen loopt het kostenvoordeel op tot vier à vijf procent.”

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3347 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.