Daimler ontwikkelt autonome techniek met Waymo

Truckfabrikant Daimler werkt in de VS al enkele jaren aan autonome technologie. Daartoe maakt het bedrijf sinds kort ook gebruik van de technologie van Waymo.

Van Waymo, waar Daimler mee samenwerkt, heeft het inmiddels 1500 onderdelen geïnstalleerd op een Freightliner Cascadia, het Amerikaanse broertje van de Mercedes Actros. De ingenieurs bouwen aan een systeem dat de Cascadia geschikt maakt voor SAE Level 4 autonoom rijden. Daarbij is de invloed van de chauffeur minimaal. Er wordt op dit moment voornamelijk ingezet op het remsysteem, stuursysteem, energie-terugwinning en systeemcommunicatie. Verder werken ingenieurs van Waymo en Daimler aan een systeem dat stabiel een de gewenste boordspanning van de truck kan verzorgen.

Freightliner Cascadia

Daimler Trucks werkt al enige tijd aan autonome technologie. We maakten twee jaar geleden dit bericht. Een jaar later berichtten we dat Daimler verwacht dat we in 2024/25 trucks kunnen verwachten die volgens Level 4 autonoom kunnen rijden. Of dat gehaald gaat worden is de vraag, maar Daimler zegt in het persbericht dat SAE Level 2 zelfrijdende trucks gewoon in productie zijn. En dat klopt.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3348 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.