bekeken: 230 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Tachograaf: oplossing voertuigen in opbouw

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 21 mei 2019, 08:25

Leestijd: 3 minuten

RAI Vereniging en Bovag Truckdealers hebben met de RDW overeenstemming bereikt over een noodprocedure. Die betreft incomplete voertuigen met een eerste generatie digitale tachograaf die niet voor 15 juni 2019 klaar zijn voor de RDW-toelatingskeuring.

De overeengekomen procedure vraagt om directe actie van de branche. RAI Vereniging heeft van de RDW begrepen dat het juridisch bijzonder lastig ligt om hiermee soepel om te gaan. Deze regeling is dus echt de enige beschikbare optie (zonder verdere aanpassingen aan het voertuig).

Procedure

De overeengekomen procedure is als volgt. Het voertuig, voorzien van diverse gegevens, wordt gemeld vóór donderdag 23 mei bij RAI Vereniging; RDW voorziet het voertuig van een datum eerste toelating voor 15 juni 2019; de RDW-keuring van het voertuig kan op een later tijdstip plaatsvinden. Alleen incomplete voertuigen met een productiedatum van voor 15 april 2019 komen in aanmerking. Deze dienen bij RAI Vereniging aangeleverd te worden in een Excel-lijst met de volgende gegevens:

  • naam opdrachtgever (naam van het bedrijf dat het voertuig op de lijst plaatst);
  • contactpersoon opdrachtgever (de persoon die werkzaam is voor het bedrijf dat het voertuig op de lijst plaatst);
  • telefoonnummer opdrachtgever (het telefoonnummer waar de contactpersoon opdrachtgever bereikbaar is);
  • merk, type voertuig, VIN;
  • datum CVO (datum waarop het Certificaat Van Overeenstemming is afgegeven; wie geen CvO heeft, vraagt het na bij zijn dealer en/of importeur);
  • verwachte datum aanbieding kentekening;
  • locatie van het incomplete voertuig;
  • telefoonnummer locatie (het telefoonnummer van de actuele plaats waar het voertuig nu staat);
  • motivatie (waarom het voertuig niet voor 15 juni gekeurd kan worden);
  • (kopie) CvO aanwezig? Ja, nee, of direct beschikbaar bij steekproef.

Van belang is een goede controle van de gegevens: fouten kunnen niet achteraf hersteld worden.

Eerste toelating

Bij wie gebruik maakt van deze procedure wordt artikel 7 van bijlage 2 van de Regeling Voertuigen toegepast. Blijkt uit het voertuigidentificatienummer een datum van fabricage, dan wordt de datum van eerste toelating vastgesteld op de datum van fabricage. Is dit niet mogelijk, dan heeft dit de volgende consequenties:

  • Als uit het VIN slechts een maand van fabricage blijkt, wordt de datum van fabricage gesteld op de eerste dag van die maand.
  • Als uit het VIN slechts een jaar van fabricage blijkt, wordt de datum van fabricage gesteld op 30 juni van dat jaar.
  • Als uit het voertuigidentificatienummer niet de datum, de maand of het jaar van fabricage blijkt, maar wel het modeljaar, wordt de datum van eerste toelating vastgesteld op 28 februari van het modeljaar.

Opties

Wanneer dit ongewenst is, resteren de volgende twee opties:

  • Keuren voor 15 juni 2019, eventueel als chassiscabine (en het voertuig moet voldoen aan alle toelatingseisen voor een individuele keuring); Nadat het voertuig is goedgekeurd, in welke configuratie dan ook, moet het ook voor 15 juni 2019 door de RDW geregistreerd worden. Dat wil zeggen: de naam van de eerste eigenaar in het kentekenregister dient vastgelegd te worden. De DET (Datum Eerste Tenaamstelling) ligt dan voor 15 juni 2019.
  • Keuren na 14 juni 2019, de datum eerste toelating wordt de datum van keuren. Het voertuig dient dan echter voorzien te zijn van een tweede generatie digitale tachograaf (slimme tachograaf), indien het wordt ingezet voor werkzaamheden met een tachograafplicht. In dat geval moet de eigenaar het voertuig (laten) aanpassen en voorzien van een nieuwe tweede generatie digitale tachograaf (de slimme tachograaf).
    Deze tweede optie is ook altijd toepasbaar voor voertuigen die op de Excel-lijst staan, maar dit dient wel expliciet bij de RDW-keuring gemeld te worden.

Deadline

De ingevulde Excel-lijst moet zo spoedig mogelijk – en uiterlijk 22 mei – per e-mail naar RAI Vereniging worden gestuurd, via carrosserieNL@raivereniging.nl. Voertuiggegevens die na 23 mei aangeleverd worden, kunnen niet meer in behandeling genomen worden. RAI Vereniging en Bovag zullen de lijst ontdubbelen. Zowel de carrosseriebouwer als de betrokken dealers en de importeurs kunnen voertuigen aanleveren. Voor dealers geldt dat per bedrijf één formulier voor alle vestigingen kan worden ingeleverd.

Wie nog geen RDW-keuringsafspraak voor het voertuig heeft, wordt gevraagd dat tijdig te doen. RDW zegt alles in het werk te stellen om alle keuringen tijdig voor 15 juni af te handelen.

Tags: , , , , , , , ,

Tien D-TEC containerchassis…B&TT sluit aan bij Top…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties