bekeken: 197 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

Simon Loos implementeert digitale vrachtbrief

DOMEIN: Telematica

Geplaatst op: 4 november 2019, 11:56

Leestijd: 2 minuten

Simon Loos is bezig om alle 650 vrachtwagens te voorzien van nieuwe boordcomputers. De logistiek dienstverlener koos voor een combinatie van de mobiele FleetXPS Android tablet met de vaste boordcomputer Truck4U van Trimble.

Belangrijkste reden is de wens om de digitale vrachtbrief in te voeren. Met Heineken en Jumbo is inmiddels een eerste pilot opgestart. CFO Martin Knol: “Dit is een investering in de toekomst. Die staat in het teken van verdere digitalisering van het transport.”

Distributiecentra

Simon Loos is voornamelijk actief in de retailsector. Een flink deel van de 650 vrachtwagens wordt ingezet om distributiecentra en supermarkten te bevoorraden. Een aantal klanten in dat segment heeft aangegeven graag met de digitale vrachtbrief aan de slag te willen. “De digitale vrachtbrief levert een enorme administratieve lastenverlichting op, zowel bij ons als bij opdrachtgevers. De aanzienlijke papierstroom waarmee we nu nog opgezadeld zitten, is niet meer van deze tijd.”

Praktijkproef

Met Heineken en het Jumbo-distributiecentrum in Woerden heeft Simon Loos een eerste praktijkproef opgezet. Een tweede proef is in voorbereiding, met FrieslandCampina. Ook meerdere andere foodretailers hebben concrete interesse in de digitale vrachtbrief. De FleetXPS tablet met de Truck4U boordcomputer speelt in al die pilots een cruciale rol. “Wij hebben gekozen voor de uitneembare boordcomputer van Trimble”, legt Knol uit. “Ook een digitale vrachtbrief moet immers door de ontvanger worden afgetekend. We hadden misschien kunnen kiezen voor een vaste boordcomputer in combinatie met een app op een smartphone, maar dat is beheerstechnisch geen aantrekkelijke oplossing. Bovendien is de ‘ruggedized’ tablet van Trimble een stuk robuuster dan een smartphone.”

e-CMR geïntegreerd

Nu nog gaan nagenoeg alle ritten van de 650 vrachtwagens gepaard met veel papieren rompslomp. Voor elke rit dient een CMR te worden geprint, die bij aflevering moet worden afgetekend. Al die documenten moeten weer terug naar kantoor om handmatig te worden verwerkt. Zowel Simon Loos als de ontvanger voert de opmerkingen en aanvullingen die op papier zijn genoteerd door hun eigen systeem. “We hebben het geprobeerd met documentscanners in de cabine, maar dat is zeker niet de ideale oplossing. Ook achteraf digitaliseren van vrachtbrieven en gegevens, dat we voor een aantal grote klanten doen met onze eigen software, is slechts een tussenoplossing.”

Vragenpad

Wat Simon Loos aanspreekt, is de integratie van de digitale vrachtbrief in het vragenpad van de boordcomputer. Chauffeurs hoeven geen aparte app te openen, maar kunnen een levering digitaal afhandelen door simpelweg de instructies op hun boordcomputer op te volgen. Eventuele opmerkingen of aanvullingen kunnen ze direct digitaal ingeven. Vervolgens is de digitale vrachtbrief inclusief de opmerkingen direct beschikbaar voor de kantoormedewerkers van Simon Loos én die van de opdrachtgever. “De eerste ervaringen uit de pilot zijn ronduit positief”, stelt Knol.

Innovatiekracht

De keuze van Simon Loos voor Trimble komt niet uit de lucht vallen. Beide partijen hadden drie jaar geleden voor het eerst contact. Nu de logistiek dienstverlener op het punt stond om alle zestig vrachtwagens voor drankenlogistiek te vervangen, was een goed moment aangebroken om over te stappen op de boordcomputer van Trimble. Eerder implementeerde Simon Loos al de verloningssoftware FleetHours van Trimble.

Tags: , , , , , , ,

Nieuwe, lichte, vlakke…Vandervalk+degroot vervangt 54…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties