bekeken: 229 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Schmitz komt met een eigen e-as

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 13 september 2019, 09:56

Leestijd: 1 minuut

Trailerfabrikant Schmitz luistert het 50-jarig jubileum van hun koeltrailerfabriek in Vreden, niet ver van Winterswijk, op met de aankondiging van een eigen e-as. Deze elektriciteit genererende as bevindt zich voorlopig in een testfase. Volgend jaar worden in het laatste kwartaal de eerste tien koeltrailers met deze energie genererende as uitgerust.

Op de IAA van vorig jaar kondigde Schmitz Cargobull al de elektrisch aangedreven variant van zijn eigen koelmachine aan. Ondanks de elektrische aandrijving is deze machine volgens het bedrijf goed voor een koelvermogen van bijna 16 kW. Daarnaast is er sprake van een verwarmend vermogen van 9,1 kW. De batterijen voor deze koelmotor bevinden zich tussen de steunpoten van de trailer, normaal de plek van de dieseltank voor een conventionele koelunit. Het batterijvermogen bedraagt maximaal 65 kWh. Deze machine wordt verwacht eind 2021 in productie te gaan.

Schmitz als assenfabrikant

Schmitz Cargobull is behalve bouwer van koeltrailers, natuurlijk ook een vooraanstaand assenfabrikant. Het daarom niet heel erg verrassend dat de Duitsers met een eigen e-as komen die elektriciteit moet genereren voor de elektrische koelmachine. Daarmee wordt voldaan aan de wens van de markt, die koeltrailers wil met nul uitstoot die hun eigen energie genereren. Wie de koeltrailer met e-as bestelt, kan rekenen op een kleinere batterij als power supply voor de koelmachine. Schmitz onthulde dat de emissievrije koeltrailer die voor zijn eigen energie zorgt, zo’n 200 kilogram zwaarder weegt dan een koeltrailer waarvan de koeling diesel aangedreven is. Tijdens de presentatie omschreef Schmitz de e-as als een ‘onvermijdelijk onderdeel’ om tot emissievrije koeling van trailerladingen te komen.

Telematica

De nieuwe techniek wordt geheel geïntegreerd met de Smart Trailer-telematica die Schmitz al geruime tijd aanbiedt. De fabrikant is nu nog volop met die integratie bezig. Wanneer de eerste tien trailers de weg op zijn, verwacht Schmitz Cargobull nog een jaar nodig te hebben om tot serieproductie te komen. Daarbij mikt de fabrikant op vierhonderd koeltrailers per jaar die van een e-as kunnen worden voorzien.

Noren en Zweden verduidelijken…Vier Volvo FH-trekkers voor…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties