bekeken: 77 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Schmitz’ eigen e-as opmaat emissievrije koeltrailer

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 19 november 2019, 10:00

Leestijd: 4 minuten

Trailerfabrikant Schmitz Cargobull vierde het 50-jarig bestaan van de koeltrailerfabriek in Vreden met een symposium waar een eigen e-as werd aangekondigd. Praktijkproeven met trailers voorzien van een energie genererende as beginnen dit jaar nog in Nederland en in Duitsland.

Over een jaar heeft Schmitz Cargobull tien trailers gereed voor verder testwerk. De bedoeling is om daarna jaarlijks een serie van 400 koeltrailers te bouwen die is uitgerust met de nieuwe as. Op de IAA van vorig jaar kondigde Schmitz Cargobull al de elektrisch aangedreven variant van hun eigen koelmachine aan. Ondanks de elektrische aandrijving is deze machine volgens het bedrijf goed voor een koelvermogen van bijna 16 kW. Daarnaast is er sprake van een verwarmend vermogen van 9,1 kW. De batterijen voor deze koelmotor bevinden zich tussen de steunpoten van de trailer, normaal de plek van de dieseltank voor een conventionele koelunit. Het batterijvermogen bedraagt maximaal 65 kWh.

Schmitz Cargobull besloot al in 1996 dat het zelf trailerassen wilde gaan bouwen, en dus niet langer alles inkocht bij BPW en SAF. Geleidelijk aan veroverde de Rotos-as van Schmitz een flink marktaandeel. Naar verluidt verlaat 85 procent van alle Schmitz trailers de fabriek op assen van eigen makelij. In 2012 kwam Schmitz Cargobull met de eigen koelmachine. Tijdens de afgelopen IAA werd de elektrische variant hiervan geïntroduceerd. Bij de IAA van 2014 kwam Twan Heetkamp, zelf ex-medewerker van Schmitz en aanwezig bij deze introductie, met een koeltrailer waar een energie-as van Valx onder zat. In Nederland bedacht, in China geproduceerd. Door met een eigen e-as te komen, die dus elektriciteit genereert wanneer de as draait en wanneer er wordt geremd, ziet Schmitz dit als de opmaat voor een emissievrije koeltrailer en een stand-alone koeltrailer die niet tot nauwelijks meer energie nodig heeft van een externe bron.

Peter Leegstraten van Ahold Delhaize is benieuwd naar de test met de nieuwe e-as van Schmitz.

Veel voordelen

Schmitz Cargobull somt tal van voordelen op van deze e-as. De koelmotor kan geruisloos zijn werk doen. Laadtijden van de accu van de koelmotor worden beduidend korter. Alle gegevens worden geïntegreerd met het telematicasysteem van Schmitz Cargobull. Alle verantwoording en aansprakelijkheid blijven bij een en dezelfde partij. Tijdens de rit wordt de batterij van de koelmotor opgeladen. Eenmaal geparkeerd, ook wanneer dat langer duurt, kan met een normale stekker stroom worden ‘gepakt’ van ‘de grid’, het normale stroomnet. Het dieselverbruik van de combinatie zal afnemen en het koelsysteem zal beduidend efficiënter worden, zegt de fabrikant. Olie verversen is niet meer nodig, onderhoudskosten zullen afnemen. Het nadeel wat meteen genoemd werd is dat een koeltrailer voorzien van een elektrische koelmachine en een e-as, 200 kg zwaarder is. Schmitz Cargobull benadrukt ook, dat klanten niet duurder uit zullen zijn, ook niet zij die deel zullen nemen aan de praktijkproeven.

Elektrische DAF’s

Voor een Duits gehoor hield Peter Leegstraten van Albert Heijn een betoog over emissievrije logistiek. Hierbij kwamen ook eerste ervaringen voorbij met de elektrische trucks die eerder dit jaar in Zaandam in gebruik zijn genomen. De trucks, twee elektrische DAF’s CF en drie hybride DAF’s CF, zijn nu enige tijd in gebruik. De elektrische trucks zijn op weg, maar Leegstraten erkent dat het allemaal nog niet vanzelf gaat. “We hadden gepland zo’n 2100 km te zullen hebben afgelegd tot dusverre, maar het is de helft geworden. De praktische actieradius blijkt korter dan we dachten. Het opladen van accu’s kost meer tijd. Wanneer we kijken naar onze planning versus de praktijk, dan zitten we op 49 procent inzet. Een voorlopige conclusie is dat plug-in hybride trucks voorlopig zeker nog nodig zijn”, aldus Leegstraten, die aangaf dat de elektrische trucks net aan 65 kilometer halen, wat krap voldoende is voor een retourtje Amsterdam vanuit Zaandam. Bij de proef horen ook twee plug-in hybride trucks, waarvan de actieradius 250 kilometer bedraagt.

De koektrailer met elektrische koelmotor van Schmitz Cargobull.

Het wiel uitvinden

Leegstraten is bang dat de veertig steden die emissievrij vervoer eisen in 2025, alle afzonderlijk zelf het wiel opnieuw willen uitvinden. “Daarbij is het zo, dat we zeker nog niet alleen met elektrische trucks de binnenstad in kunnen. We moeten nu gemeenten duidelijk zien te maken dat dat echt nog niet kan. Daarvoor zijn waarschijnlijk nog eens vijf jaren nodig.” Leegstraten verwacht wel dat er in 2025 op Bio-LNG gereden kan worden en dat waterstof dan op het punt van doorbreken staat. Leegstraten gaf verder aan, dat veranderingen in planningen soms grote gevolgen kunnen hebben voor de kosten. Zo scheelde een omzetting van dagritten naar avondritten waar dit kon, tot 17 procent in brandstofkosten, domweg omdat trucks in de avonduren veel beter door kunnen rijden.

Nog wat cijfers: Dagelijks zijn voor Albert Heijn tussen de 900 en 1100 trucks onderweg. Daarvan heeft 92 procent een koelmotor. Er worden 1050 winkels mee beleverd. Daarvan bevinden zich er honderd in de regio Amsterdam. Die trucks moeten in 2025 emissievrij zijn. Er rijden ook nog 170 trucks voor Albert Heijn op LNG.

Een koeltrailer met e-as die autonoom emissievrij functioneert is volgens Leegstraten ‘een goede oplossing’ om tot een emissievrije of bijna-emissievrije combinatie te komen. “Voor de stedelijke distributie met een compleet elektrische oplossing kun je bedenken dat de koeltrailer energie van de trekkerbatterij kan krijgen. Als deze energie erg beperkt is enerzijds, en anderzijds de energie-as netto gunstiger uitpakt qua energiemanagement zoals Schmitz aangeeft, kan deze oplossing zeker wat betekenen voor de distributie naar supermarkten. Niet alleen qua emissie uit de uitlaat die 0 is, maar ook qua geluid”, aldus Leegstraten. “Voor steden op grotere afstand van ons dc is in combinatie met bijvoorbeeld een trekker op Bio-LNG op deze wijze ook de laagst mogelijk emissie te bereiken zolang dit nog niet volledig zero-emissie kan. Immers, de trailerkoeling is dan volledig elektrisch. De eventuele weerstand die dit extra voor de trekker geeft, wordt dan overwonnen met de emissiearme trekker.”

Voor het complete plaatje legt Leegstraten uit dat er bij de vervoerders van het supermarktbedrijf vijftien New Cool trailers van Twan Heetkamp rijden, dus met de energie-as van Valx. “Tot nu is er echter weinig bekend over de weerstand die het extra geeft bij de trekker. Schmitz geeft aan dit nu uitgerekend te hebben; we zien dit ook graag bevestigd vanuit een praktische test, dus we zijn er blij mee, dat die test er nu komt”, aldus Leegstraten. Hij voegt eraan toe dat de trailers van Heetkamp naar tevredenheid werken.

Tags: , , , ,

Overheidsrapport: ‘Prijs…TLN naar Europese Hof om…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties