bekeken: 218 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Scania op biogas voor Ridder & De Vries

DOMEIN: Carrosserie

Geplaatst op: 13 maart 2018, 10:04

Leestijd: 2 minuten

Transportbedrijf Ridder & De Vries, gevestigd op Ameland en Schiermonnikoog, heeft een nieuwe Scania P340 LNG met autolaadkraan in gebruik genomen. De bakwagen wordt ingezet in Friesland en Groningen voor het ledigen van ondergrondse huisvuilcontainers van afvalverwerker Omrin. Deze nieuwe Scania rijdt geheel op het door Omrin geproduceerde biogas.

Ridder & De Vries heeft een vloot van 34 trucks, waarvan er 4 voor Omrin rijden. Twee containercombinaties zorgen voor de afvoer van huisvuil vanaf de eilanden Ameland en Schiermonnikoog. De andere twee voertuigen zijn speciaal uitgerust voor het ledigen van ondergrondse vuilcontainers. De nieuwe biogastruck is de eerste Scania in de vloot. Directeur Jitze Ridder: “Omrin heeft een voorkeur voor trucks op biogas. Dan zijn er eigenlijk maar drie merken die zo’n voertuig aanbieden. Onze voorkeur ging uit naar deze Scania om verschillende redenen. Allereerst is er de voorkeur van de chauffeur. De Scania P-cabine heeft een ideale instap voor dit werk. Ergonomie was dan ook een belangrijk argument.’’

Ervaring

De volledige opbouw van de Scania werd verzorgd door Rondaan uit het Friese Berlikum. Daarbij is veel aandacht besteed aan bedieningsgemak en de veiligheid van zowel de chauffeur als die van het overige verkeer. De Scania werd geleverd door Scania-dealer Rinsma. Zowel Rinsma als Rondaan hebben veel ervaring met de specifieke toepassingen die Omrin nodig heeft. “Daardoor hoefden wij niet alles opnieuw uit te vinden en dat is ideaal. Daarbij komt dat we het hele proces als uiterst plezierig ervaren hebben tijdens de bouwfase”, aldus Ridder.

De Scania 6×2 bakwagen is voorzien van een sturende naloopas voor optimale wendbaarheid en een zo groot mogelijk laadvermogen. De truck is voorzien van een VDL haakarm-afzetsysteem en een 22 t/m Palfinger autolaadkraan. Bovendien is er een weegsysteem van Welvaarts opgebouwd voor een exacte bepaling van de hoeveelheid aan lading.

Circulair

De Scania P340 is voorzien van een Euro-6 gasmotor. Deze gasmotor heeft behalve biogas niets nodig, dus geen extra diesel of AdBlue. Dat scheelt ruimte aan het chassis en voorkomt foutief tanken en storingen. Met een tankinhoud van 1260 liter kan de truck meer dan een volle dag werken op één tankbeurt. Dat tanken gebeurt bij het eigen tankstation van opdrachtgever Omrin. Het gas wordt door dit bedrijf door vergisting uit het afval zelf opgewekt.

Tags: , , , , , ,

Nieuwe voorschriften…CBS: minder kilometers, meer…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties