bekeken: 53 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Revolutionaire batterijtechniek Nikola

DOMEIN: Carrosserie

Geplaatst op: 19 november 2019, 17:13

Leestijd: 1 minuut

De Amerikaanse start-up Nikola, een bedrijf dat bezig is om waterstoftrucks te ontwikkelen en te verkopen, stelt dat het een doorbraak heeft bereikt in de ontwikkeling van tractiebatterijen. Daardoor zou een elektrische truck, dan wel een waterstoftruck, een veel grotere actieradius hebben dan nu voor mogelijk wordt gehouden.

Nikola kondigt een batterij aan met een dichtheid van 1100 Wh per kilogram en een dichtheid van 500 Wh per kilogram voor de productievariant van zo’n batterij. Een auto die nu 300 mijl ver komt (480 kilometer), zou dan 600 mijl (960 kilometer) ver kunnen komen. De batterij zou ook een stuk veiliger zijn dan de batterij die nu gebruikt wordt.

Levensduur

Laad- en ontlaadcycli zouden makkelijk tweeduizend keer uitgevoerd kunnen worden, wat een lange levensduur betekent. Verder zou de batterij makkelijk te produceren en eenvoudig te recyclen. Welke metalen worden gebruikt, wordt nog niet onthuld. Wel stelt Nikola dat de impact op het milieu tot een minimum is beperkt. De batterij zou de helft goedkoper zijn en 40 procent lichter dan vergelijkbare lithium-ion batterijen met hetzelfde vermogen.

Verdubbeling

Topman Trevor Milton van Nikola spreekt van de grootste doorbraak ooit in de batterijwereld, waarbij er geen sprake is van verbetering van prestaties, maar van een verdubbeling. Nikola verwacht de batterij over een jaar te kunnen presenteren. Nikola wil de nieuwe techniek delen met concullega’s in de truckbouw.

Tags: , , ,

Veertien Scania’s voor Van…Kuehne + Nagel koopt…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties