bekeken: 99 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Rekentool elektrische trucks

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 1 november 2019, 11:07

Leestijd: 4 minuten

ING introduceert een
rekentool voor transport­bedrijven waarmee bekeken kan worden of
een overstap naar elektrische tractie haalbaar is. Het initiatief komt nadat de bank voor de tweede keer een rapport publiceert over
de acceptatie van trucks met een andere aandrijflijn dan diesel.

Uit het rapport komt naar voren dat eerste stappen worden gezet, maar ook dat overheden denken dat alles met betrekking tot elektrisch vervoer volledig in kannen en kruiken is. Afgelopen zomer organiseerde ING samen met TIP en TLN zogeheten onderhandelingstafels om te peilen hoe bereid de markt is om de transitie naar elektrische tractie in gang te zetten. Hieruit kwam naar voren dat de elektrisch aangedreven truck nog is omgeven door tal van onzekerheden.

Zo ontstond het idee van een rekentool waarin factoren worden meegewogen zoals het al dan niet thuis opladen, de laadinfrastructuur, aanschafprijs, mogelijke subsidie, het onderhoud en zo meer. “Ook hier geldt dat voor iedereen andere factoren van invloed zijn. We hopen dat ondernemers zich meer bewust worden van wat er kan en wanneer het kan door deze rekentool, die ING samen met Panteia ontwikkelde”, aldus senior sector bankier Machiel Bode.

Break-even, mits

Wanneer ING bekend maakt dat elektrische trucks rond 2028 ‘break-even’ zijn met dieseltrucks, haast de bank zich om de nodige mitsen en maren toe te voegen: Het gaat om trucks voor de korte, hooguit regionale afstand, waarbij het jaarkilometrage 60.000 bedraagt. Leg je 100.000 kilometer af met de elektrische trucks, dan kan het break-even point ten opzichte van de diesel al in 2025 bereikt worden. Daarbij is voor het rekenmodel uitgegaan van een constante kostensituatie van de diesel, dus denk aan de prijs van dieselolie en natuurlijk het brandstofverbruik.

Nu zouden diesels zeker nog tien tot vijftien procent zuiniger gaan worden de komende jaren, wat natuurlijk een wat minder gunstige kostensituatie oplevert voor de elektrische truck. Daartegenover staat dat batterijen snel goedkoper en sterker worden en dat het aantal laadpunten naar verwachting de komende jaren flink zal toenemen. Hier is ook een positief effect te verwachten van stedelijk beleid met betrekking tot milieuzones, die min of meer vereisen dat ook lokale overheden zich gaan bezighouden met laadinfrastructuur. ING verwacht intussen dat na 2025 de acceptatie van dit type truck zal versnellen, als gevolg van Haagse regelgeving.

Cijfers
750 Schattingen van ING laten zien dat er in 2025 hooguit 750 elektrische trucks op de Nederlandse wegen te vinden zullen zijn, en dat aantal in 2030 wellicht zal zijn opgelopen tot 3500. Het klimaatakkoord rekent op 5000 elektrische trucks in 2025. Nu zijn het er pas 135

Klimaatakkoord

ING stelde dat de in het klimaatakkoord aangekondigde 5000 elektrische trucks in 2025 niet haalbaar lijken te zijn. Ten tijde van het verschijnen van dit magazine zijn er slechts 135 elektrische trucks geregistreerd in ons land. “De vaart zit er nog helemaal niet in. We hebben het over trucks die nog helemaal niet leverbaar zijn.” Schattingen van ING laten zien dat er in 2025 hooguit 750 elektrische trucks op de Nederlandse wegen te vinden zullen zijn, en dat aantal in 2030 wellicht zal zijn opgelopen tot 3500. “Hierbij zijn we uitgegaan van een basisscenario en van eigen aannames”, verduidelijkte Bode.

Hij sloot niet uit dat veranderingen in de situatie de implementatie van elektrische trucks flink kunnen beïnvloeden. Neem het voorstel dat uit de zaal kwam van de invoering van een CO2-taks. “Wanneer die wordt ingevoerd dan zal dat zeker van invloed zijn op de aanschaf van en de acceptatie van elektrische trucks”, zo was de algemene teneur. Dat de 5000 elektrische trucks uit het klimaatakkoord in 2025 hoogstwaarschijnlijk nog niet zullen rijden, kwam ook naar voren uit gesprekken met Albert Heijn en Heineken. Van de circa duizend trucks die voor Albert Heijn dagelijks op de weg zijn, rijden er zo’n 170 op LNG. Verder loopt er een proef met vier stuks die elektrisch rijden. “Voor het einde van het jaar rijden er zeven. Daarnaast hebben we zo’n 600 home delivery bestelauto’s op de weg, waarvan er nu zo’n 25 volledig elektrisch rijden”, zei Peter Leegstraten van Ahold Delhaize.

‘Voor een efficiënte inzet is het van belang dat er een volledige werkdag met een elektrische truck gereden kan worden, en dat is nu
zeker nog niet het geval.’

Batterij Bijlaad Planing

Uit het gesprek met Leegstraten bleek dat het bij de proef nog niet allemaal even soepel loopt. Die afgelopen februari breed aangekondigde proef benut enkele DAF CF trucks met een elektrische VDL aandrijflijn. “We hebben te maken met een ‘BBP’: Batterij Bijlaad Planning”, legt Leegstraten uit. “Dat lijkt mooi, maar dat moet je natuurlijk helemaal niet willen. Voor een efficiënte inzet is het van belang dat er een volledige werkdag met een elektrische truck gereden kan worden, en dat is nu zeker nog niet het geval.” Leegstraten beaamde dat de elektrische trucks nu nog veel duurder zijn dan diesels. “Na subsidies is zo’n truck nog steeds meer dan de helft duurder.” In zijn rapportage spreekt ING van een factor 3,5 keer duurder.

Heineken zegt bij monde van Jan Kempers dat de wereldwijd actieve brouwer ernaar streeft om in 2025 klimaatneutraal en emissieloos te willen zijn. “Het ergste wat ons kan overkomen, is dat klanten ons niet meer willen. Dat betekent dat we ook in deze kwestie onze verantwoordelijkheid willen nemen.” Kempers gaf als voorbeeld dat Heineken ernaar streeft dat de afstand tussen de brouwerij in Zoeterwoude en de containerterminal in Alphen aan den Rijn, emissieloos wordt overbrugd. Vervolgens gaat het bier per schip naar Rotterdam. Dat zou met een elektrisch aangedreven binnenschip kunnen. Kempers legt uit dat Heineken dagelijks 300 containers met bier exporteert vanuit Rotterdam. Op jaarbasis zijn dat 70.000 containers.

Kempers legde uit dat we geheel anders moeten gaan denken in het werken met elektrische tractie, met batterijen en met elektrische voertuigen. “Opgeladen batterijen kunnen van nut zijn op bouwplaatsen als vervanger van generatoren. Op dezelfde wijze kunnen ze dieselgenerators vervangen op festivals. Er zullen de komende tijd tal van nieuwe inzichten en ideeën ontstaan om veel creatiever dan nu, met elektrische energie om te gaan”, zei hij. Na afloop sprak Aftersales Truck ook nog even met Peter Appel, die zei dat hij zich kan voorstellen dat elektrische trucks in 2028 goedkoper zijn dan diesels. “Een punt van zorg is de schaalbaarheid. Kunnen we al die trucks overal opladen en efficiënt op de weg houden?”

Tags: , , ,

Thomas Hilse nieuwe topman…Regis Epic0 leverbaar in drie…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties