bekeken: 363 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Pensionado moet stilval transport voorkomen

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 2 augustus 2018, 11:36

Leestijd: 1 minuut

Het steeds nijpender chauffeurstekort valt aan te pakken door gepensioneerden (vanaf 66 jaar) te laten herintreden, zegt voorzitter Klaas de Waardt van brancheorganisatie VERN. Maar dan wel in deeltijd en op voorwaarde dat het Rijk meebetaalt aan de verplichte Code 95.

In het Algemeen Dagblad zegt De Waardt dat hij recentelijk contact heeft gelegd met verkeersminister Van Nieuwenhuizen. Onderwerp van gesprek was een door hem opgesteld plan om elfduizend gepensioneerde truckers weer achter het stuur te krijgen. Want als er niet snel een plan van aanpak komt, dreigt volgens De Waardt het gebrek aan chauffeurs een wissel te gaan trekken op de economie. Winkels, tankstations en bedrijven ontvangen dan hun producten niet of te laat.

Stroomversnelling

De problematiek van het chauffeurstekort is al langer bekend, maar lijkt nu in een stroomversnelling te komen. Begin dit jaar maakte het UWV de balans op.  Destijds stonden naar schatting zevenduizend vacatures voor vrachtwagenchauffeurs open, 36 procent meer dan een jaar geleden. Het meeste werk (tachtig procent) is te vinden in het binnenlands vervoer. In de loop van dit jaar gaan 8800 truckers met pensioen.

Ander pijnpunt is de verplichting om ouderen van vóór juli 1955 daadwerkelijk een Code 95-certificaat te behalen. Het tijdsbeslag en de kosten vormen voor hen een hinderpaal om te blijven dan wel te herintreden. Die barrière zou volgens VERN, belangenbehartigter van de kleinere vervoersbedrijven, kunnen verdwijnen als het Rijk de helft van de kosten draagt.

Deeltijd

Blijkens gegevens van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat telt ons land circa  negentigduizend gepensioneerde vrachtwagenchauffeurs. Ongeveer een kwart van het (22 duizend) is nog aan de slag, meestal in deeltijd, veelal om het pensioen aan te vullen. Van de resterende, volledig gestopte truckers zouden bijna 33 duizend bereid zijn om onder voorwaarden terug te keren.

Tegen het AD zegt sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) versneld chauffeurs op te leiden. In de eerste zes maanden van dit jaar ging het om vijftienhonderd man. Ook de tweede jaarhelft zou op dat aantal uitkomen, stelt STL. Ook de wervingsactiviteiten zitten in een stroomversnelling.

Tags: , , , , , ,

Internationaal wegvervoer…Vrijstelling Code 95 per 2020…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans Baksteen: 11 augustus 2018 om 17:01

Deze reactie plaatste ik ook onder het artikel zelf, sooory het was hieronder bedoeld.

Het hele code 95 systeem is en blijft een lachertje.

Dat code 95 noodzakelijk is voor een chauffeur met beperkte rijervaring, zeg bijv. de eerste 20 jaar, kan ik zeker billijken. Maar dat ik als gepensioneerde oproepkracht code 95 moet hebben is een gotspe.

Vijftig jaar ervaring, miljoenen schade vrije kilometers? Ik kan al die geldbeluste rijschoolhouders nog heel wat leren! Afijn, blijf maar jammeren dat er een groot tekort is aan chauffeurs en besteel de ervaren chauffeurs maar op hun rijbewijs.

Nog heel geregeld maak ik internationale ritten van zo’n 2500 km. Geregeld een gloednieuwe truck mee of een demo truck mee om uit te proberen Maar over 2 maanden is mijn rijbewijs (met de destijds toegevoegde code 95 voor gepensioneerden) verlopen.

Ik weet niet hoelang ik het rijden nog vol zou willen en kunnen houden. Maar dat maakt niet meer uit. Mijn vrouw is mij voorgegaan en nu laat ik mij ook besteen van mijn rijbewijs in alle categorieën en zal deze inleveren.

Ik ben toch niet gek? Eerst dik 200 euro betalen voor de medische keuring en een nieuwe chauffeurspas en dan nog 5 dagen ‘onderwijs’ onderwijs volgen met de bijbehorende megakosten.

Jeremieer intussen maar fijn verder over het tekort aan chauffeurs!

Hans

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties