bekeken: 1505 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4,33)

Op A1 aan de A28

DOMEIN:

Geplaatst op: 16 juni 2020, 10:24

Leestijd: 6 minuten

Stokvis Equipment richtte de werkplaats in van Jan Bakker Transport in Hattemerbroek. De leverancier en vervoerder van voedingsmiddelen gaat er een deel van zijn materieel voortaan zelf herstellen.

Gevraagd naar de actuele status van zijn bedrijf, in deze sombere coronadagen, antwoordt Jan Bakker met Oost-Nederlandse nuchterheid: “Het is nog steeds hard werken, voor beperkte marge. Zo zit de transportwereld nou eenmaal in elkaar, met dank aan de sterke concurrentie. Maar we zijn nog steeds gezond, zakelijk en lichamelijk. Dat is allereerst te danken aan de medewerkers en hun mentaliteit. Ons personeel selecteer ik nog steeds hoogstpersoonlijk: zijn het mensen die stáán voor hun werk? Wat dat betreft is zelfs het hoogste universitaire papiertje niet aan mij besteed.”

Dat zijn eigen schoolperiode eindigde toen hij veertien was, weerhield hem er niet van in ruim drie decennia een florerende onderneming op te bouwen. Het was een tweetrapsraket: in 1985 de fouragehandel in ruwvoer, strooisels en bijproducten uit de voedingsmiddelenindustrie, in 1993 de transporttak voor de distributie. De gestage progressie – “Zo lang je je afspraken nakomt, kun je groeien” – werd vorig jaar bekroond met een imposante nieuwbouw, op een A1-zichtlocatie aan de A28 ten zuiden van Zwolle. Er verrees een compleet mobiliteitsplein, met onder meer een publiek toegankelijk tankstation, wasstraat en bandencentrum. Jan Bakker Transport heeft een vloot van 120 trekkende eenheden. De gemeente bedong dat ter plekke een aantal parkeerplaatsen beschikbaar zou komen voor vrachtwagens van andere transporteurs. Op die manier moet overlast in woonwijken door gestalde of manoeuvrerende combinaties worden voorkomen.

Klandizie

Het open huis van de verse nieuwbouw trok op 21 en 22 juni vorig jaar bijna twintigduizend relaties. Inclusief de met diverse laadpalen uitgeruste parkeerplaatsen omvat het perceel 6,5 hectare. Verdeeld over de diverse bedrijfstakken (zie kader) staan er 250 vaste medewerkers op de loonlijst. Op het dak van het kantoor c.q. de werkplaats liggen duizend zonnepanelen. Bij zijn besluit om extra kuubs en meters te creëren, keek de 58-jarige naamgever van het bedrijf ook naar de wat verdere toekomst. Verderop in dit decennium gaat zijn nu 21-jarige dochter Angela stap voor stap het roer overnemen. “Een intensief bouwtraject als dit ga je niet aan als je diep van binnen eigenlijk aan het wachten bent tot een andere marktpartij aanklopt om je over te nemen. Trouwens: ook als je je kinderen tegen hun zin moet pushen om in de zaak te komen, kun je er beter vanaf zien.” Van een duw in de rug van de volgende generatie was evenwel geen sprake: de animo kwam van binnenuit.

Het truckwagenpark van Jan Bakker Transport bestaat voor iets meer dan de helft uit DAF’s, gevolgd door MAN, Volvo en Scania. Bij een vervangingsinvestering zijn de chauffeurs niet de beslissers, wel de beïnvloeders. “Welk merk of model ik ook kies, voor onze rijders staat altijd een mooie, complete auto klaar. Met alles wat er op en aan moet zitten om goed je werk te kunnen doen. Ja, er zijn altijd meer toeters en bellen die je kunt opnemen in de configuratie, maar of die nog functioneel zijn? Ik heb overigens wel eens gedacht om minder te gaan kopen en meer te leasen, maar dat overweeg ik al drie jaar.”

Van ruwvoeder tot mest

Jan Bakker Transport bestaat sinds 1993 en vervoert producten voor de agrarische sector en voedingsmiddelenindustrie: ruwvoeders, bijproducten, vloeibare restproducten en mest. Ook is de onderneming actief met in- en verkoop van alle soorten aardappelen. Het enorme opslagdepot bevindt zich op steenworp afstand van het hoofdkantoor, met de recentelijk door Stokvis Equipment ingerichte werkplaats. Het wagenpark bestaat uit tankopleggers, walkingfloors, kippercombinaties, kiptrailers, steentrailers, containerauto’s, onderlossers, asfaltkippers en diepladers. Daarnaast worden derden ingehuurd voor logistieke klussen. Van het wagenpark wordt jaarlijks 25% vervangen.

Volledige werkplaats

In de ontwerpfase van de nieuwbouw zou de werkplaats beperkt blijven tot herstel van kleine reparaties. De overige ruimte zou verhuurd worden. Gaandeweg groeide echter de gedachte om de plek volledig in te richten voor reparatie en regulier onderhoud, aan een deel van de eigen vloot. De drie monteurs zijn uitgerust met de benodigde diagnoseapparatuur en gereedschappen. Verder is een werkbank geplaatst voor diverse metaalbewerkingen. Sinds de uitrol van de in-huis-filosofie, in februari jl., worden twintig van de 120 trucks en 140 trailers in huis geserviced. De resultaten tot nu toe stemmen Jan Bakker positief. “Als je een kleine schade hebt aan een wagen, een scheurtje of iets dat is afgebroken, wacht je vaak tot de volgende officiële onderhoudsbeurt. Dan blijf je ermee doorrijden of ga je uiteindelijk toch maar tussentijds langs. In onze nieuwe situatie is het een kwestie van even aanrijden bij de eigen werkplaats, herstel uitvoeren en klaar is kees. Je hebt minder verloren uren dan als je naar de dealergarage zou moeten. Dat is een mooie besparing, werkt efficiënt en relaxed, omdat je weet dat je op de zaak altijd snel terechtkunt.”

‘Zo lang je je afspraken nakomt, kun je groeien’

Hij vindt het daarnaast een prettig gevoel om “de jongens” dagelijks de weg op te sturen met materieel dat honderd procent deugt. Blijkt er bij onderhoud nog dertig procent van de remvoering te resteren? Demonteren en vervangen door nieuwe. “Geen geknoei, niet doorrijden tot de volgende beurt, niet verkeerd bezuinigen. Zo’n focus op kwaliteit resulteert gegarandeerd in minder storing onderweg. We zijn pas drie maanden bezig, maar kunnen nu al zien dat het werkt.” Het onderhoud aan de rest van het materieel loopt gewoon door in de contracten met de dealers. Daarbij is het een kwestie van vertrouwen dat de OEM het werk vakbekwaam uitvoert en niet sjoemelt met het aantal euro’s op de bijbehorende factuur. “Ik ben daar tamelijk rechtlijnig in: als blijkt dat we in de aftersales niet kunnen samenwerken en van elkaar op aankunnen, doen we ook geen zaken in de sales. Dan is het einde merk of einde dealer. Kopen we voortaan onze wagens ergens anders.”

Rangeren

Omdat het buitenterrein vrij groot is, vindt daar het rangeren plaats, niet in de werkplaats. Deze heeft vijf rolpoorten en biedt opstelplek voor vijf wagens. De inrichting was een kolfje naar de hand van Stokvis Equipment, dat optrok met technisch installateur Hamer Apeldoorn. Vanuit Jan Bakker Transport kwam de eis dat het gehele wagenpark geheven moest kunnen worden – zowel een trekker met korte wielbasis als een trailer met een heel lang bereik. In samenspraak met Stokvis-accountmanager Wim Spermon zijn twee Diamond-stempelbruggen van Stertil-Koni in de vloer verankerd. De bediening loopt via een 7 inch kleurentouchscreen, dat ook werkt wanneer de gebruiker handschoenen draagt. Andere functies zijn onder meer de automatische waarschuwing voor gepland onderhoud en de personaliseerbare gebruikers-ID-key, om bediening door onbevoegden te voorkomen. De bruggen bevatten configuraties met 2, 3 of 4 cilinders voor voertuigen met meerdere assen. Voor een lange levensduur zijn de cilinders hard verchroomd en is het bovenste deel van de Diamondlift volledig verzinkt. “Alle kritieke afdichtingen op de telescopische zuigers zitten volgens het ontwerp aan de binnenzijde, ver van potentiële schade door vuil en puin”, licht Spermon toe.

Teststraat

In de vloer ligt via Stokvis ook een complete apk-1-teststraat van het Duitse AHS Prüftechnik, inclusief de Varioflex 260/2 TEC rollen remmentestbank en een hydraulische GST-spelingsdetector. De gebruiker kan er de gebruikelijke links-rechts-, binnen-buiten- maar ook draaibewegingen mee maken. De ergonomisch vormgegeven zaklamp bevat alle bijbehorende functietoetsen. Van het Deense merk AC Hydraulic kwam de hangende heavy duty putkrik GD-1, voorzien van een even strak als functioneel design (framehoogte instelbaar, individueel bedieningspaneel op ergonomische werkhoogte). En om het internationale karakter van deze premium werkplaatsinrichting af te ronden, was er ook een bijdrage vanuit Oostenrijk: de AVL Ditest-roetmeter Smoke 480 (B). k). Communicatie tussen mens en machine verloopt via bluetooth, wat kabels tussen roetmeter en uitleesunit overbodig maakt. Prettig voor dagelijks gebruik is verder de korte opwarmtijd. Last but not least gebruikt Jan Bakker Transport diagnoseapparatuur van Jaltest en gereedschap van Snap-On.

Onderhoud

De positieve resultaten met het in-huis onderhoud smaken naar meer. Het zal echter tijd kosten eer duidelijk is in welke mate, zegt wagenparkbeheerder Jan ten Hove “‘Wat kunnen we technisch, wat kunnen we qua hoeveelheid?’, dat zijn de vragen die beantwoord moeten worden. We hebben veel verstand van van schadeherstel van trekkers en trailers. Alleen: je moet een groot werkaanbod wel aankunnen.” Om die reden zegt Jan Bakker “in principe” niet voor derden te gaan repareren. Ja, een charter die voor hem rijdt en een acuut probleem meldt waarvoor ‘Hattemerbroek’ mankracht vrij kan maken – die zal allicht worden geholpen. “Maar actief externe partijen werven, dat heeft niet onze prioriteit. Onze werkplaats is prachtig ingericht door Stokvis, maar wel voor eigen materieel. Het is een plek waar we onze reparatieklussen afhandelen op basis van een vijfdaagse werkweek. Niet ’s avonds, niet ’s nachts, niet op zaterdag. Sleutelen voor derden mag niet leiden tot stilstand onderweg van je eigen bedrijfsmiddelen. Wat is dan nog je verdienste?”

Aldi bestelt 43 Volvo-trucksColumn Tim de Jong: Crisis…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties