Voor het einde van 2021 gingen de truckdivisie van Daimler en Iveco als afzonderlijke bedrijven naar de beurs. Inmiddels blijkt dat Iveco niet van plan is zichzelf aan een andere partij te verkopen. In plaats daarvan zoekt het meer partners om verder te kunnen vergroenen.

Iveco werkt samen met Nikola maar er is geen sprake van een gezamenlijke onderneming. De afsplitsing van moederbedrijf is een gevolg van een operatie waarbij grootaandeelhouder Agnellli diverse bedrijven, zoals Ferrari, afzonderlijk naar de beurs brengt. Via een investeringsvehikel houdt de Agnelli-familie een belang in zowel CNH als van Iveco. Van een meerderheidsbelang is echter geen sprake. De splitsingsoperatie maakte de weg voor Agnelli vrij om Fiat met Chrysler bij Stellantis onder te brengen.

Chinese overnamepartij

In 2019 was Iveco nog in onderhandeling met een Chinese truckbouwer om te komen tot een overname. Deze poging strandde echter doordat deze partij te weinig bood, maar ook omdat er in Italië flinke weerstand ontstond tegen zo’n overname. De samenwerking die eind 2019 werd aangekondigd met de Amerikaanse nieuweling Nikola kon wel op goedkeuring rekenen, ook nadat bleek dat Nikola zijn zaakjes te rooskleurig had voorgesteld en de toenmalige topman van het bedrijf moest vertrekken.  

Meer partners

De koers die het zelfstandige Iveco voorstaat, is er eentje waarbij het bedrijf zoekt naar nieuwe partners om sneller te kunnen vergroenen en waarbij het de zelfstandigheid waarborgt, blijkt uit uitspraken van topman Gerrit Marx.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties