Voorspelbaar wagenparkbeheer via Top Truck

Menigeen denkt bij het uitbesteden van wagenparkbeheer aan leasemaatschappijen of aan servicecontracten met de fabrikant van het voertuig. Het West-Friese Bultsma Transport kiest voor Truck Service Visser, één van de ondernemers binnen het Top Truck-netwerk.

Bijna negentig jaar geleden vormde de aanschaf van één gebruikte 2,5 tons Chevrolet het begin, blikt Hielko Bultsma terug. “Mijn vader was een man met een visie op de toekomst van het bedrijf toen hij in de jaren zestig en zeventig de verschuiving zag richting containertransport. Door daar op in te zetten, groeide het bedrijf snel.” Inmiddels vervoert het bedrijf nog altijd veel zeecontainers, maar de doelgroepen ‘agrarisch’ en ‘koel- en vries’ zijn nog altijd belangrijke pijlers onder het bedrijf.

V.l.n.r.: Frits Wernsen (Top Truck Nederland), Hielko Bultsma (Bultsma Transport) en Nico de Graag (Visser Truck Service).

Zelf de derde generatie in het familiebedrijf, heeft Hielko een vierde pijler aan de fundering weten toe te voegen: warehousing ofwel opslag voor derden. Voor het transport en de opslag geldt dat groentezaden het leeuwendeel vormt en dan specifiek die voor peulvruchten. Net als zijn vader ziet Bultsma waar de kansen liggen voor het bedrijf, bijvoorbeeld door in 2016 te investering in eigen opslagfaciliteiten. Sindsdien is er grond bijgekocht met de gedachte er meer opslagmogelijkheden te realiseren. “Waar sommige transporteurs het vak in rollen vanuit een passie voor transport en voor trucks speelt dat bij mij veel minder. Het was zelfs niet vanzelfsprekend dat ik in de zaak zou gaan”, herinnert hij zich. “Ik heb alle afdelingen binnen het bedrijf doorlopen en ken het dus door en door. Mijn kracht ligt meer binnen de bedrijfskunde.” Zoon Chiel is inmiddels ook in de zaak actief, als hoofd planning. “Ook hij doorliep alle facetten binnen het bedrijf om zo de nodige bagage te hebben voor de rest van zijn carrière.”

Zakelijke familie

Met meer dan twintig personeelsleden houdt het bedrijf er een wagenpark op na van 15 trekkers, een bakwagen en zo’n dertig trailers. Tien Renaults en zes DAF’s meer specifiek en die hebben ieder een beoogde inzetduur van een miljoen kilometer. “Ik doe al heel lang zaken met Truck Service Visser”, zegt de ondernemer daarbij verwijzend naar de tijd dat Truck Service Visser nog onderdeel uitmaakte van het dealernetwerk van Renault Trucks. “We werken gewoon heel plezierig samen en er is een goede onderlinge verstandhouding op basis van vertrouwen.” Maar verwar dat vertrouwen niet met vanzelfsprekendheid, want de nuance volgt snel. “Natuurlijk houden we de vinger aan de pols dat alles blijft gaan zoals we willen. Ik zie het net zo als de collegialiteit binnen het bedrijf. Ja, het is een familiebedrijf en het personeel zie ik ook als familie. Dat kan echter niet altijd, soms moet je het zakelijke laten voorgaan. Zo zie ik de relatie met Nico de Graaf van Truck Service Visser ook. Privé zijn we vrienden, maar het zakelijke zien we daar toch los van.”


‘In ruil voor vaste en planbare wagenparkkosten vraag ik een optimale inzetbaarheid en minimale stilstand’


Zo zat het tweetal op een gegeven moment bij elkaar met de kostenoverzichten van het wagenpark. “Het viel me op dat we in het ene jaar veel meer kwijt waren dan in het andere en ik zocht naar uitleg”, aldus Bultsma, daarmee een mooi voorbeeld gevend van de hiervoor aangegeven zakelijke aanpak. Met een lach: “Even goede vrienden, maar kom dat maar eens uitleggen.” Nico de Graaf kon het makkelijk uitleggen, overal was een goede verklaring voor te vinden. Het gevoel dat het makkelijker kon voor alle betrokkenen was echter niet meer weg te denken en samen gingen ze rekenen.

Het resultaat is voorspelbaar: van elk voertuig wordt het over de looptijd benodigde onderhoud opgeteld en gedeeld door het aantal maanden van inzet. In ruil voor dat maandbedrag (met een bandbreedte die de onder- en bovengrens bepaalt) onderhoudt Truck Service Visser het park. “Kleine schades doen we in eigen huis, dus ook daarvoor is een post opgenomen”, zegt De Graaf. “Bovendien plannen we het onderhoud zo dat er maximaal twee tot drie werkplaatsbezoeken per jaar hoeven te zijn. Service-intervallen, keuringsdata etc., we plannen het allemaal. Wekelijks levert Bultsma daartoe de rapportages met kilometerstanden. Directe communicatie met het voertuig zoals bijvoorbeeld via Texa’s e-Truck is nog niet in gebruik.”

Bultsma Transport heeft zelf via een zelf gebouwd systeem verschillende databronnen onderling verknoopt aan een dashboard dat zowel de managementdata levert als een portaal is voor de klanten. De combinatie van pakketten van Trimble, Erniesoft en LIS doet de rest. De chauffeurs (incl. drie vrouwelijke, zo meldt Bultsma met gepaste trots) hebben ieder een vast voertuig. De ervaring leert dat dit minder schades, een zuiniger verbruik en een lagere onderhoudsfactuur oplevert. 

Bandenmanagement

Voor het bandenmanagement tekent fabrikant Goodyear. “We hebben voor elke positie afspraken welk type gebruikt wordt”, legt Bultsma uit. De vloot wordt op gezette tijden hier op de zaak beoordeeld op de aanwezige bandenspanning en het profiel maar ook of er eventuele inrijdingen of andere bandenschades zijn. Preventief onderhoud is met banden zo verschrikkelijk belangrijk. Een probleem langs de weg zorgt niet alleen voor stilstand maar ook voor gevolgschade aan het voertuig. Ik doe er alles aan dat te voorkomen. Die paar euro wegen niet op tegen de kosten die je anders voor de kiezen krijgt.”

Over de te versleutelen onderdelen blijken geen afspraken te zijn gemaakt. Bultsma reageert verrast op de vraag wanneer ik hint naar de mogelijkheid om bij een vaste maandfee de werkplaatsmarge te vergroten middels goedkopere onderdelen. “Uiteindelijk begonnen we aan dit verhaal op basis van wederzijds vertrouwen, ik weet hoe Nico werkt en hij kent mijn verwachtingen. Dat is genoeg. In ruil voor vaste en planbare wagenparkkosten vraag ik een optimale inzetbaarheid en minimale stilstand. Welke onderdelen gebruikt worden is aan Truck Service Visser.” 

De Graaf vult aan: “Ik zou mezelf enorm in de vingers snijden door een mindere kwaliteit te gebruiken.” Een belangrijk instrument om de wagenparkkosten te kunnen drukken zit hem in standaardiseren. “Ik gebruik zo veel mogelijk dezelfde onderdelen. Dan hoef ik minder voorraad aan te houden en we hoeven minder te zoeken naar wat waarop past. Dat kan niet overal mee, maar als het kan doen we het. Denk aan de zijmarkeerlampen bijvoorbeeld, of als het om de lampen zelf gaat: we monteren altijd Philips HD. Door standaardiseren kan ik groter inkopen en daar profiteert mijn klant weer van.”  

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 321 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.