Truckmarkt krimpt, transporttarieven hard gestegen

Het is een omgekeerde wereld op de truck- en trailermarkt. Niet de vraag van bedrijven, maar goed gevulde orderboeken en lange levertijden van nieuw materieel dicteren de markt. Dit betekent dat de Nederlandse afzet van nieuwe trucks in 2022 in het dal blijft hangen en pas volgend jaar weer omhoog gaat. Ook nieuwe trailers worden door productiebeperking veel later geleverd dan normaal. Bovendien stuwen de fors hogere prijzen van materieel de transportkosten verder op, wat doorberekend wordt aan opdrachtgevers zoals supermarkten. Aldus het nieuwe ING rapport over trucks en trailers.

Ondertussen komt zero-emissie stadsvervoer steeds dichterbij en productie van elektrische trucks gaat geleidelijk van start, maar transportbedrijven schuiven nieuwe investeringen voor zich uit door hogere kosten en onzekerheid over benodigde laadinfra. Dit blijkt uit de nieuwe Assetvisie trucks en trailers van ING Research.  

Productie van fabrikanten regeert de truck- en trailermarkt

De truck- en trailermarkt is in de ban van productiekrapte bij fabrikanten als gevolg van tekorten aan chips en andere onderdelen zoals kabelbomen. De levertijden voor trucks en trailers zijn opgelopen tot een jaar en truckfabrikanten zijn terughoudend met toezeggingen en hebben soms zelfs een tijdelijke orderstop. Hierdoor komt het aantal registraties van nieuwe trucks in 2022 niet uit het dal en blijft ondanks een vol orderboek in Nederland onder 12.000 hangen. Dit is voor het derde achtereenvolgende jaar ruim onder het gemiddelde. Zonder beperkingen was de afzet van nieuwe trucks tenminste 20% hoger uitgepakt. Ook de afzet van trailers wordt afgeremd door productiebeperkingen, ook al hebben fabrikanten daar minder last van chiptekorten.

Tekort aan chauffeurs en materieel

Transporteurs kampen met een steeds groter chauffeurstekort. Voor de helft van de bedrijven is dat inmiddels een belemmering. Bedrijven kijken bij investeringen nu ook of ze de chauffeurs wel kunnen inzetten. Door de lange levertijden is materieeltekort nu ook voor steeds meer bedrijven een knelpunt. Dat het wagenpark minder efficiënt wordt benut door kleinere zendingen in het binnenland, langere wachttijden in de havens (Brexit, congestie) en Europese regels voor periodieke (lege) terugkeer van in het buitenland geregistreerde trucks vergroot het tekort aan capaciteit.

Fors hogere prijzen

Nieuw te bestellen trucks zijn door hogere grondstofprijzen en ondercapaciteit zo’n 15-25% duurder dan voor de pandemie en trailers zijn nog iets sterker in prijs gestegen. Dit telt op bij de fors hogere brandstofkosten en hogere lonen en dat wordt in de concurrerende wegtransportmarkt grotendeels doorberekend aan opdrachtgevers in onder andere de supermarktbranche. Voor transporteurs is de extreme marktsituatie reden om bestaand materieel waar dat kan te laten doorrijden.

Verkoop zero emissie-trucks gaat (te) langzaam

Vanaf 2025 gaan 30 tot 40 Nederlandse steden zero-emissie stedelijk vervoer invoeren. Tot 2030 geldt er nog een overgangsfase, maar met de investeringshorizon van trucks is 2030 ook al dichtbij. Verschillende retailers hebben de eerste elektrische trucks al in gebruik genomen, maar het aantal emissievrije trucks zal in de komende ruim 7,5 jaar moeten oplopen van nu 232 nu tot 11.500. Nu schuiven bedrijven de aanschaf nog voor zich uit vanwege de nog aanzienlijk hogere kosten per kilometer en de benodigde laadinfrastructuur op locatie. Ook komt de serieproductie van elektrische waarschijnlijk pas vanaf 2025 op stoom. Realisatie van volledig zero-emissie stadvervoer in 2030 is belangrijk voor de CO2-doelstellingen, maar door de randvoorwaarden is de haalbaarheid onzeker.

Machiel Bode: sector banker transport & logistiek: We zien het liefst zo snel mogelijk een volledige elektrische vloot voor belevering van de binnensteden, maar als de snelle groei niet haalbaar blijkt, dan zou de plug-in hybrid truck voorlopig een emissievrije back-up oplossing kunnen zijn. Voor de groep transporteurs die minder intensief in de stad komt, is deze truck flexibeler en met een grotere capaciteit en kortere laadtijd inzetbaar en daardoor eerder aantrekkelijk.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.