Van der Heijden kan weer vooruitkijken

Transportbedrijf Van der Heijden uit het Brabantse Hapert zat nog maar zeven jaar op de Hapertse locatie toen het pand in mei vorig jaar in korte tijd door brand geheel werd verwoest. Sinds begin juli is Van der Heijden weer helemaal terug op dezelfde locatie.

Een dakreparatie werd het pand van Van der Heijden fataal. “Aanvankelijk leek er weinig aan de hand”, zegt algemeen directeur Gert-Jan van der Heijden. “De brandweer wilde nog een extra controle doen, voordat ze het sein brand meester konden geven. Toen bleek dat niet alles uit was en laaide het vuur meteen op. Dat ging zo snel dat het pand in korte tijd helemaal afbrandde.” Een tweede gebouw waar wordt opgeslagen bleef behouden. De werkplaats raakte aan één kant beschadigd zodat een groot gevelpaneel moest worden vervangen.

Van der Heijden belde zijn verzekeraar TVM. “Die hebben voor dit soort calamiteiten een protocol klaarliggen. Zoek een alternatieve locatie, was hun belangrijkste boodschap. Gelukkig vonden we die snel. Twintigduizend vierkante meter, dus groter dan de afgebrande locatie. Een volgend goed bericht was dat de aannemer zich zei te zullen inspannen dat er binnen jaar een nieuw gebouw staat. Hij heeft woord gehouden”, aldus Van der Heijden.

Aan twee kanten

Het nieuwe pand ziet er heel anders uit dan het afgebrande. “We waren natuurlijk te spreken over onze vestiging die we in 2013 betrokken. Maar we zouden achteraf ook dingen anders hebben gedaan. Dat is nu gelukt. We hebben nu aan twee kanten van het gebouw laaddocks. We hebben het gebouw groter gemaakt, waardoor we in plaats van 14.000 palletplaatsen, 24.000 palletplaatsen hebben gerealiseerd.”

Hij zegt dat het al scheelde dat de noodvoorziening groter was dan het afgebrande eigen pand. “Dat kwam mooi uit. Als de voortekenen niet bedriegen, loopt onze huidige vestiging tegen het eind van dit jaar ook weer vol. Het is overal erg druk in ons vakgebied. Wanneer de economie ietwat zou afkoelen, dan zou ons dat niet al te slecht uitkomen. Nu we dit pand hebben, kunnen we hier niet meer uitbreiden.”

Om toch de klanten te kunnen bedienen, zoekt Van der Heijden samenwerking met partners. “Dat doen we in Noord-Nederland en ook in de regio Brussel werken we samen met een partner. Daardoor kunnen we klanten efficiënter transport bieden, en rijden we zelf minder leeg. Onze dienstverlening wordt breder en we hebben niet meer alle lading in ons eigen pand staan.”

Truckpoint A67

Al zo lang als het bedrijf bestaat, doet het het onderhoud van het wagenpark in eigen beheer. DAF en Volvo zijn de merken van dienst en er rijden enkele Renault trucks. In totaal omvat het wagenpark nu zo’n 120 trekkende eenheden. “Daarvan rijdt 70 procent in de Benelux en 30 procent naar bestemmingen in Frankrijk en Duitsland. We werken met een periodiek onderhoudssysteem. Daarbij komen de bakwagens, die jaarlijks zo’n 100.000 kilometer maken, eens per jaar binnen en de trailercombinaties, die wel aan 140.000 kilometer komen, twee keer per jaar. We monteren hoofdzakelijk originele onderdelen.”


‘Een eigen werkplaats biedt nu eenmaal optimale flexibiliteit.’


De werkplaats is Truckpoint A67 genoemd en doet ook werk voor derden. “Maar dat is niet zo’n groot aandeel. Het zijn vooral klanten hier uit de regio die enkele trucks hebben en passanten van de A67 die een mankement hebben. Verder hebben we in het werkplaatsgebouw een truckwash en is destijds onze bandenleverancier ook bij ons in getrokken. Dat kwam natuurlijk mooi uit.” Van der Heijden heeft ook een remmenbank in de werkplaats, om zelf de apk te kunnen doen. “Een eigen werkplaats biedt nu eenmaal optimale flexibiliteit. We kijken als een chauffeur bijvoorbeeld een dagje vrij wil, of er preventief nog iets moet gebeuren. Een betere efficiency is niet denkbaar, het bant ongeplande stilstand zo goed als uit.”

In de werkplaats sleutelt de vervoerder ook voor derden.

Nieuwe trucks

Het is Gert-Jan van der Heijden natuurlijk niet ontgaan dat Volvo flinke vernieuwingen heeft doorgevoerd, en dat DAF zelfs met een compleet nieuwe truckgeneratie is gekomen. “We volgen dit op de voet en we hebben de eerste exemplaren van de Volvo FM inmiddels in de vloot.” Van der Heijden zegt dat hij ook enkele LNG-trucks heeft in de vloot. “Dat zijn de enige met een onderhoudscontract, daar doen we zelf nauwelijks iets aan.” Hij legt uit dat verduurzaming voor een transportbedrijf een haalbare kaart is, maar alleen als de verlader mee wil betalen. “Die LNG-trucks zijn zuinig en we hoeven in Duitsland geen maut te betalen. Maar ze zijn wel 30.000 euro duurder en daar moet dus eerst een flinke rekensom op losgelaten worden. De verlader vindt het allemaal prachtig, maar geeft net even te vaak niet thuis. We hebben ook naar het aanbod elektrische trucks gekeken, maar dat is echt niet betaalbaar voorlopig, Bovendien wil ik er niet aan denken wat er hier met het elektriciteitsnet gebeurt wanneer ik aan het eind van de dag zestig trucks aan de stekker leg.”

Invloed chauffeur

Op de vraag welke truck de zuinigste is, zegt Van der Heijden dat de verschillen erg klein zijn en dat die in hoge mate bepaald worden door de chauffeur. “Daarin zien we nog wel behoorlijke verschillen in weerwil van het feit dat verplichte nascholing voor chauffeurs inmiddels gemeengoed is geworden. We werken met boordcomputers waardoor we goed kunnen zien in hoeverre chauffeurs goed zijn voor hun truck. Zijn ze dat, dan daalt ook het brandstofverbruik. We hebben hier een puntensysteem aan gehangen om de mannen scherp te houden.” Verder bekijkt Van der Heijden of het mogelijk is om chauffeurs te leren hoe de cabine te kantelen en hoe ze een wiel moeten wisselen. “Voorheen kon elke chauffeur dat, maar ik verneem van onze monteurs dat zulke vaardigheden niet meer vanzelfsprekend zijn. Dat zou wel moeten, lijkt me.”

Chauffeurstekort

Een mogelijk tekort aan chauffeurs is wat Van der Heijden de meeste zorgen baart. “Wanneer ik hier in de regio adverteer, dan komen er hooguit twee reacties. Een paar jaar geleden was hier een klas van dertig man die het vak in wilden. Nu telt die klas, die de hele regio vertegenwoordigt, niet meer dan zes leerlingen. Dat wordt echt de grootste uitdaging: mensen vinden die dit vak leuk vinden, die graag rijden en die ons bij onze klanten vertegenwoordigen.”

Personeel

Met het bedrijf weer op de rit, kijkt Van der Heijden nog even terug op het unieke, afgelopen jaar. “Je was met alles tegelijk bezig. Het mooiste vond ik de loyaliteit van de klanten. Die lieten ons geen moment zitten. En natuurlijk ons personeel, dat verder moest reizen, naar Eindhoven, om te kunnen werken. Niemand zeurde daarover, er werd aangepakt. Zo moet het ook zul je zeggen, maar vindt maar personeel dat zo in een avontuur staat, zoals ons dat is overkomen.”

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3303 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.