TOTAL Truck Solutions

Partnercontent

“Wij rijden veel op Duitsland en behalen daardoor maximaal voordeel. We tanken LNG met de TOTAL Card bij het PitPoint.LNG station in Venlo en profiteren van de Maut-vrijstelling in Duitsland voor trucks die op aardgas rijden. Dat scheelt ons 36.000 euro per jaar per LNG-truck aan tolkosten en daar komt het gunstige brandstofverbruik ook nog eens bij.”
­­­‒
Roy Rens, mede-eigenaar van Rebro Transport te Rucphen

Voor menigeen is de merknaam Total synoniem met woorden zoals ‘oliemaatschappij’. Een te smalle definitie, al jaren. Of je nu verlader of vervoerder bent, Total neemt in beide geval de rol op zich van sparringpartner in de reis naar verduurzaming. Duurzaam ondernemen betekent immers meer dan alleen milieubewust ondernemen, het staat ook voor toekomstgericht ondernemen en dan is financieel duurzaam minstens zo belangrijk. Een bekend vooroordeel is dat duurzaam ondernemen geldt kost maar feitelijk levert het vaker geld op. TOTAL Truck Solutions helpt ondernemers in de transportwereld efficiënt, duurzaam en met een minimale ecologische voetafdruk te ondernemen.

Prachtige beloften toch, maar hoe dan? Vanuit het oogpunt van de transporteur zijn de benodigde voertuigen met hun brandstofverbruik, onderhoud en bandenslijtage grote kostenposten, net als het personeel een forse hap uit de begroting haalt. Noodzakelijke investeringen uiteraard om de vervoersprestatie te kunnen waarmaken, maar elke besparing hier bepaalt het rendement van de onderneming. En daarmee de toekomstgerichtheid ervan. Richting klanten is echter een concurrerende prijsstelling vereist, net als een probleemloos en onvertraagd transport. Beide hangen weer samen met een vloot die in optimale conditie is en daarmee zo min mogelijk ongeplande stilstand oplevert. Optimalisatie is hier dus een mes dat aan twee kanten snijdt.

LNG

Dat steeds meer klanten waarde hechten aan maatschappelijk verantwoord ondernemen is bijvoorbeeld Roy Rens niet ontgaan. Als mede-eigenaar van Rebro Transport (Rucphen) viel hij voor de combinatie van milieuzorg en financiële voordelen. Inmiddels rijden acht van de 76 trucks op LNG. Dat is voor nu het maximaal haalbare: “Met een diesel kun je zo’n drieduizend kilometer afleggen op een tank, terwijl de LNG’s een derde halen. Dat vraagt dus nauwkeurige planning omdat het aantal LNG-tankstations in Duitsland nog beperkt is.”

Het animo voor LNG heeft door de invoering van de maut-regeling in Duitsland een vogelvlucht genomen. Daarom werkt Total, samen met PitPoint.LNG, aan de geplande realisatie van vijf nieuwe LNG-stations in Duitsland. Op dit moment kunnen alle Duits-georiënteerde transporteurs met de TOTAL Card nog vlak voor de grens bij het PitPoint.LNG-station in Venlo terecht. Total ziet er naar uit om in 2021 deze klanten ook verder in Duitsland te kunnen faciliteren.

Sparringpartner in de reis naar verduurzaming. TOTAL Truck Solutions helpt ondernemers in de transportwereld efficiënt, duurzaam en met een minimale ecologische voetafdruk te ondernemen.

Nu de wagenparken steeds vaker een mix van aandrijfvormen laten zien wordt de aftersalesbehoefte complexer. Met de TOTAL RUBIA smeermiddelen weet de transportwerkplaats zich er in ieder geval van verzekerd dat de juiste producten voor de juiste toepassing beschikbaar zijn. De Rubia motorolie met low SAPS-technologie voorkomt vervuiling van de SCR unit (katalysator met AdBlue) en roetfilter (DPF). Tevens wordt de dieselmotor beschermd. Dit zorgt voor lagere onderhoudskosten, met een beter behoud van het milieu. Door de Fuel Economy eigenschappen zorgt RUBIA, met een lage viscositeit, ervoor dat de wrijving wordt verminderd en dus brandstof bespaard. Ook het olieverbruik neemt af. Uiteraard met goedkeuringen van de vrachtwagenfabrikanten en conform de standaarden van ACEA en API.

Emissievrije logistiek

Komend jaar verwacht Total ook het FLEX EV project te kunnen afronden. Aanleiding daarvoor schuilt in de visie van de gemeente Rotterdam dat elektrisch vervoer de beste oplossing is voor goederenvervoer. Het ontbrak echter aan een geschikte laadoplossing voor elektrische bestelbussen. Door samen te werken met marktpartijen zoals DHL, TNO, Roadrunner Koeriersdiensten en EMOSS Mobile Systems werd het mogelijk om zowel wat betreft de kosten als de operatie de distributie volledig te elektrificeren. Een slimme mix van ‘opportunity charging’ en ‘overnight charging’ maakt een snelle en betrouwbare infrastructuur mogelijk. Total is binnen het project verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de locaties, het ontwerp en de realisatie van de laadinfrastructuur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *