Topkwartaal luidt digitaliseringsslag in

Het eerste kwartaal van het jaar zit erop. Wijlhuizen-CEO Jim Bronkhorst is content, het oude dagrecord is gesneuveld en het is geen incident maar tekenend voor het jaar tot dusverre. En de verwachtingen voor de andere kwartalen zijn hooggespannen.

De termen die Bronkhorst gebruikt, liegen er niet om: “Het piept en het kraakt. We werken met man en macht om de gestegen orderinstroom bij te benen.” Daar liggen een aantal oorzaken aan ten grondslag. Allereerst de beschikbaarheid en de voorraden. Eerst de coronagevolgen en dan de Suez-blokkade dankzij één dwarsligger. “Beschikbaarheid is alles, belangrijker nog dan prijs op het moment. Ja, je moet realistisch met de prijzen zijn, maar degene die snel levert heeft nu de order. We merken niet zo veel van de Suez-blokkade maar meer van de eerste-montagemarkt. Net als tijdens de financiële crisis zien we ook nu dat schaarse componenten aan de lopende band nodig zijn en niet aan de aftermarket worden gegund. Soms moet je dan creatief worden om klanten geen nee te hoeven verkopen.”

Een topkwartaal klinkt goed, zeker omdat 2020 ook goed begon en er toch groei werd geschreven. “Voor een deel is het omzet die gedurende de coronamaanden in 2020 niet is besteld door de klanten, dat zie je in de gehele markt terug. Tegelijkertijd denk ik dat we als Wijlhuizen Group ons marktaandeel wederom hebben kunnen uitbouwen. De netwerken Top Truck, Top Truck Service Partner en Fleet Master hebben weer nieuwe leden aangesloten. In België groeit Beneparts flink. Er is dus niet één oorzaak te geven.”

Het effect van ingehaalde omzet is echter tijdelijk. Oplopende levertijden voor nieuwe trucks en trailers hebben de rijdende vloot een extra onderhoudsimpuls gegeven. Zodra de beschikbaarheid van nieuwe exemplaren weer aantrekt, die trend is al zichtbaar aan het worden, kunnen de aftersalesbestedingen weer geraakt worden. Wat brengen de komende drie kwartalen? “De markt zal normaliseren, daar ben ik van overtuigd. Voor dit jaar reken ik wel op groei, mede doordat het sterke eerste kwartaal ook wat mogelijke terugval kan compenseren.”

Jim Bronkhorst, CEO Wijlhuizen Group en adjunct-directeur Sander Bredewout (rechts)

G-Truck Connects

Voor de komende kwartalen heeft de groep nog de nodige ijzers in het vuur. Rode draad in de plannen is ‘digitalisering’. Nog een paar dagen en dan gaat bij grossier Wago G-Truck Connects live. Connects is al jaar en dag de digitale bestelomgeving en onderdelencatalogus van Wijlhuizen. De nieuwe versie is echter ook beschikbaar voor de G-Truck grossiers om deze in hun eigen huisstijl te gaan inzetten. “De eigen voorraden van de G-Truck grossier worden inzichtelijk gemaakt voor diens klanten”, zegt Sander Bredewout, adjunct-directeur bij Wijlhuizen Group. “Waar nodig fungeert het magazijn van Wijlhuizen in Arnhem als back-up voor het systeem zodat de beschikbaarheid verder wordt vergroot. Zoals Jim al aangeeft, beschikbaarheid is cruciaal.” Wago krijgt de primeur, maar daarna volgen collega-grossiers. “Agron zal in mei de volgende zijn.”

Voor de grossiers betekent deze white label Connects-versie ook weer een nieuwe sprong vooruit wat betreft automatisering. “De investeringen die wij als Wijlhuizen kunnen doen met onze schaalgrootte zijn voor het mkb niet realistisch. Nu krijgen de G-Truck grossiers het beste van twee werelden: wel de eigen uitstraling en een unieke propositie in hun regio, maar met een systeem dat ook de andere G-Truck grossiers ondersteunt”, aldus Bredewout.

Of het nu gaat om de Wijlhuizen Group zelf, om de partnergrossiers in het G-Truck netwerk, de Top Truck werkplaatsen of de zelf sleutelende transporteurs binnen het netwerk Fleet Master Pro, een dingt bindt ze: de macht van data en digitalisering. “Wat ons als groep in de coronaperiode enorm hielp is het kunnen sturen op cijfers”, zegt Bronkhorst. “We hebben er bovenop gezeten. Wat gebeurt er bij wie? Cijfers zijn niet alleen de barometer van je eigen bedrijf maar ook van je klanten. Door de aandacht op de juiste dingen te leggen konden we ondanks alles toch plussen en ons onderscheiden van de concurrentie.”

Groei Fleet Master Pro

De naam Fleet Master Pro viel al een paar keer. Bredewout legt uit: “Dat netwerk biedt een professionaliseringsslag aan de zelf reparerende werkplaatsen. Wij screenen de magazijnvoorraden op courantheid voor hun huidige vloot. Voor de eventuele winkeldochters maken we een deal. Met dat geschoonde magazijn en een strak softwarepakket worden de onderdelen die per voertuig gebruikt worden bijgehouden. Dat scheelt veel administratie voor de transporteur en wij zorgen dat de voorraad altijd op peil is. Zo’n 26 vervoerders maken nu onderdeel uit van dat netwerk.”


‘Netwerk Fleet Master Pro moet dit jaar verviervoudigen’


Dat getal moet na de zomer verviervoudigen. “We willen honderd vestigingen”, zegt Bronkhorst resoluut. Om dat te bereiken krijgt de formule komende maanden achter de schermen een vernieuwingsslag die na de zomer zichtbaar zal worden. “Ook hier staat digitalisering centraal”, beschrijft Bredewout. “Het gedigitaliseerde magazijn blijft een belangrijk onderdeel, maar krijgt uitbreiding. We gaan koppelen met een garagemanagementsysteem en de monteurs krijgen digitale werkorders op hun tablets. Met die tablets kunnen ze ook de gebruikte onderdelen scannen en zo is het cirkeltje rond.”

Om het zoeken en bestellen van onderdelen verder te vergemakkelijken voor de betrokkenen worden ook daar verbeteringen doorgevoerd. “In de personenwagenwereld is een kentekenkoppeling heel gebruikelijk. Zoeken op chassisnummer (VIN) is een antwoord maar niet het makkelijkste in dagelijks gebruik”, zegt Bronkhorst. “We komen daarom met een kentekenkoppeling voor onze onderdelencatalogus. Wil je om wat voor reden toch zoeken met het VIN dan kan dat via het hoofdkantoor. Op deze manier krijgt de klant een beter overzicht van de voor hem relevante onderdelen in ons uitgebreide aanbod. De transporteur tilt zijn werkplaats zo naar het niveau van professionele, universele werkplaats met alle technische en logistieke ondersteuning die erbij hoort.”  

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 320 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.