TLN: forse investeringen in laadinfrastructuur nodig

Voordat vervoerders bereid zijn te investeren in elektrische vrachtwagens moeten zij de zekerheid hebben dat ze die in de toekomst probleemloos kunnen opladen. Daarom zijn tijdige en forse investeringen in de laadinfrastructuur nodig om vanaf 2025 zeker dertig steden emissievrij te kunnen bevoorraden.

Daartoe roep TLN op in een brief aan informateur Mariëtte Hamer. Rob Aarse is beleidsadviseur bij TLN. In een toelichting stelt hij: “Het huidige energienet kan de toekomstige vraag naar elektriciteit niet aan. En het opschalen van de netcapaciteit kan jaren duren. Tegelijkertijd wordt van transportondernemers verwacht dat zij vanaf 2025 beginnen met emissievrije stadsdistributie. Daarom moeten we nu aan de slag, maar dat redden we niet zolang er te weinig netcapaciteit en laadinfrastructuur is.”

Kabels de grond in

“Op dit moment brengen wij samen met de netbeheerders de toekomstige elektriciteitsvraag in beeld. Zodra dat is gebeurd, moet een nieuw kabinet erop toezien dat de kabels direct de grond in kunnen, want iedere vertraging is er één teveel. Een basisnetwerk voor logistiek dient uiterlijk 2025 beschikbaar te zijn zodat vrachtwagens zowel bij het transportbedrijf, maar ook onderweg opgeladen kunnen worden.”

Eerder dit jaar pleitten fabrikantenkoepel Acea en milieu-organisatie Transport & Environment ook al voor het realiseren van tenminste 11.000 laadpunten voor elektrische trucks, noodzakelijk om de door de EU geformuleerde klimaatdoelstellingen in het kader van de Green Deal te halen.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Emil Peeters has 543 posts and counting. See all posts by Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.