Starten lukt wel, maar dan

Nu voor het eerst sinds 2018 de IAA op ons toerolt, valt een ding heel erg op. Dat het voornamelijk over batterij-elektrische en waterstof-elektrische trucks zal gaan, zal niemand verbazen. Maar de Duitse RAI, de VDA, heeft een reeks van nieuwe bedrijven als exposant ingeschreven die nog geen wiel verkocht hebben, of gebouwd.

Deze bedrijven profileren zich stuk voor stuk als beter alternatief voor de bestaande truckindustrie. Hebben ze een punt?

Vorig jaar om deze tijd kregen vakjournalisten in ons land voor het eerst de Hyundai Xcient te zien, in IJmuiden. Een zestientons bakwagen met een waterstof-elektrische aandrijflijn. Wie de techniek bestudeert, kan er alleen maar van onder de indruk zijn. Los van de vraag of je een zestientonner niet beter batterij-elektrisch kan aandrijven.

Maar Hyundai is nog altijd niet actief op de Nederlandse markt met deze keurig uitziende bedrijfswagen. Er is een stap gezet om met 27 Xcient-vrachtwagens in Duitsland te gaan rijden. Dit werd mede mogelijk, horen wij, door een forse subsidie van de Duitse overheid, die de 50 procent ruim overschreed. Let wel, Hyundai is een gerespecteerd merk met alle expertise in huis als het aankomt op massaproductie, aftersales- en onderdelenvoorziening en niet te vergeten een betrouwbaar servicenetwerk.

Patstelling

Toch lukt het ze niet om hier als vrachtwagenleverancier aan de bak te komen, ondanks duidelijke pretenties. Hetzelfde zien we bij Ford Otosan. Hier gaat het puur om dieseltrucks, waarbij Ford maar één variant levert. In België ging een particuliere Ford-personenwagendealer, Noyens uit Turnhout, ermee aan de slag. Tot nu toe met groot succes: Noyens en Ford speelden handig in op leveringsproblemen bij de gevestigde orde, waardoor Ford er binnen een jaar een behoorlijk marktaandeel wist te realiseren. Dit is precies wat Ford hier ook wil. Maar, naar wij horen, is er sprake van een patstelling: de een wil snel veel trucks verkopen naar Belgisch voorbeeld, de ander twijfelt of dat lukt en wil dat daar werkplaats- en onderdelenomzet tegenover staan. Volkomen begrijpelijk.

Nieuwkomers

Als deze merken het al zo moeilijk hebben, welke problemen staan de echte nieuwkomers dan te wachten? Zij moeten de hele serieproductie nog opstarten, waarvan Tesla met de Model 3 heeft laten zien hoe moeilijk dit is (maar het lukte wel!). Vervolgens moet je een netwerk van servicewerkplaatsen vinden en in alle geledingen moeten onderdelen snel beschikbaar zijn. Ook bij elektrische trucks, die veel minder onderdelen hebben dan dieseltrucks. De nieuwkomers die we op de IAA gaan zien zijn hiermee bezig, zeggen ze. Maar of het ze gaat lukken is zeer de vraag. Zeker in Nederland, waar de markt al zeker twee decennia weinig grote verandering laat zien in de marktaandelen van de truckfabrikanten.

Mocht er dan toch sprake zijn van succes, dan is de vraag in hoeverre de gevestigde merken bereid zijn om cabines te blijven leveren en chassis. Op de IAA geeft iedereen acte de présence. Nieuwe merken zijn Volta, Tevva, Quantron, Sono Motors, Hyzon, Einride, en Nikola. Daarnaast batterijproducenten als CATL en Samsung, en andere toeleveranciers zoals Air Products (waterstof), Cellcentric (waterstofproject Daimler Trucks en Volvo Trucks) en zo nog meer.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3408 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.