Omzetverlies door chipstekort veel groter dan gevreesd

Volgens het Amerikaanse AlixPartners lopen de verliezen voor de mondiale auto- en truckindustrie veel hoger op dan gevreesd. Gesproken wordt over omzetverliezen oplopend tot 210 miljard dollar, waar met het in mei jongstleden nog op 110 miljard hield.

Volgens de consultants van AlixPartners, werd in mei nog gevreesd dat de industrie 3,9 miljoen voertuigen minder zou kunnen produceren als gevolg van het chipstekort. Echter dit aantal blijkt nu veel hoger te liggen, in de orde van grootte van 7,7 miljoen voertuigen. In de tuckwereld viel al op dat fabrieken tijdelijk dicht gingen of met allerlei kunstgrepen probeerden om de productie zo goed en zo kwaad als het ging op gang te houden.

Tweede kwartaal 2022

Volgens AlixPartners verliep het tweede kwartaal van dit jaar rampzalig voor de industrie, omdat er bijzonder weinig chips werden aangeleverd. Ook nu is de situatie nog zorgelijk en is er nog geen betrouwbare voorspelling te doen wanneer het tekort duidelijk waarneembaar zal afnemen. AlixPartners houdt het op het tweede kwartaal van 2022, maar houdt slagen om de arm. “Het zal eerder langer dan korter duren.”

De onbetrouwbaarheid van de voorspellingen wordt veroorzaakt door tal van factoren, zoals het gedrag van de pandemie in Azië.    

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.