Nieuw ERP, nieuwe webshop

Onderdelengroothandel Bulthuis beleefde een intensief 2020. Behalve dealen met corona, kwam er ook een nieuw ERP-systeem, waaraan een nieuwe webshop werd gekoppeld. “De komende tijd staat voor ons in het teken van verdere digitalisering”, zegt commercieel directeur Alexander Hanewinkel.

Het was geen makkelijk jaar, 2020, erkent Hanewinkel. “We stuurden, toen zich de lockdown begon af te tekenen, een brief naar ons personeel en we haalden de buitendienst naar binnen volgens de voorschriften van de overheid. We probeerden de kosten laag te houden. We vroegen een NOW aan bij de overheid en die reageerde daar heel snel en effectief op. We hadden het snel binnen.” Maar na twee maanden ging de buitendienst weer aan de slag, zegt Hanewinkel. “We verwachtten dat veel van onze klanten op dezelfde manier zouden gaan reageren als wij. Dat zou een flinke daling van omzet kunnen betekenen. Draaiden we het eerste kwartaal nog een keurige omzet, het tweede kwartaal lieten de omzetten rare schommelingen zien”, aldus Hanewinkel. Toch waren de omzetdalingen niet heel erg groot en werden de NOW-gelden in juni weer terugbetaald. 

ERP-pakket

De periode daarna stond voor Bulthuis in het teken van een nieuw ERP-pakket. “De implementatie ging uiteraard niet vanzelf, met name ook omdat de nieuwe webshop die eraan gekoppeld is tegelijk live moest gaan.” De overgang moest in een grote ‘big bang’ omdat de oude webshop een customer portal was, die niet op het nieuwe ERP-pakket kon worden aangesloten. “Vanaf het eerste moment werden de orders aan klanten keurig uitgeleverd, maar we werden wel geconfronteerd met kinderziektes en niet voorziene problemen. De combinatie van een nieuw ERP-pakket en corona had als voordeel dat het wat minder druk was”, aldus Hanewinkel. “Het gevolg hiervan was dat onze klanten van die omschakeling nauwelijks iets gemerkt hebben. Des te leuker was het om te ervaren dat na de zomer, toen alles hier goed werkte, de omzet weer een stijgende lijn liet zien. In september zaten we bijna weer op het vertrouwde niveau.” 


‘Klanten merkten nauwelijks iets van de omschakeling
naar het nieuwe ERP-systeem’


Maar uiteindelijk sloot Bulthuis 2020 toch met een lagere omzet dan in 2019. “Het scheelt vijf procent, om dat het laatste kwartaal van het jaar relatief sterk was. Nu, met Bulthuis 2.0, willen we nog nadrukkelijker inzetten op digitalisering. Daarmee beogen we betere koppelingen met klanten die daardoor sneller kunnen bestellen en sneller hun factuur hebben. Met veel klanten willen we zulke koppelingen maken. Daardoor worden de werkzaamheden tussen ons en onze klanten transparanter. Uit de eerste gesprekken blijkt dat deze aanpak gewaardeerd wordt”, zegt Hanewinkel. Bulthuis gaat de webshop de komende tijd verder optimaliseren en via digitale kanalen beter in verbinding staan met klanten en leveranciers.

Leveringsproblemen

Inmiddels bevinden we ons in een fase waarbij onderdelen en grondstoffen er niet of onvoldoende zijn, of ze worden te laat geleverd. Bulthuis ervaart dit ook: “We hebben een goed eerste kwartaal achter de rug. Met name de maand maart is erg goed. Maar we merken dat het bij onze toeleveranciers begint te piepen en te kraken. Vooral producten die uit China moeten komen zijn te laat en een stuk duurder, vanwege met name sterk gestegen vervoerstarieven. Dat leidt ertoe dat klanten hun producten niet altijd willen voor die prijs en dat volle containers in de terminals blijven staan. De markt is nu volatiel.” Toch heeft Hanewinkel vertrouwen in het verloop van de omzet. “Truck- en trailerfabrikanten zitten vol met orders. Er ontstaan overal levertijden. De markt was in 2020 fors lager, maar voor dit jaar verwacht ik dat Bulthuis zo’n 4,5% hoger uitkomt dan in 2019.” 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *