Negentien jaar en een eigen bedrijf

Kay Beelen startte in februari dit jaar met een eigen transportbedrijf en hij heeft nu, amper een half jaar later, al een groot deel van Europa gezien. Met zijn nieuwe DAF CF, aangepast in een stijl die bij chauffeurs in de smaak valt, voert hij autotransporten uit.

Beelen is pas negentien jaar en als zoon van Frank Beelen, bekend van de in Lisserbroek gevestigde Beelen Groep, kwam zoon Kay al snel tot de conclusie dat hij niet blij werd van veel leren en een regelmatig baantje op kantoor in het bedrijf van zijn pa.

Kay Beelen werd bijrijder op een autotransporter van Van Mossel, een bedrijf dat een deel van zijn autovervoer in eigen hand heeft. De eerste klant van Kay was zijn vader, die hem ritten voor een van diens bedrijven laat uitvoeren. “Dat gebeurde in de eerste plaats met een Mercedes Sprinter waarmee ik drie auto’s kon vervoeren. Die gebruiken we nu nog steeds voor de nationale ritjes. Ook die is opgebouwd door Tijhof. De chauffeur die met die Sprinter rijdt, heeft me de liefde voor het merk DAF bijgebracht. Dus niet alleen de trucks, maar ook de personenwagens van het merk. Ik heb er nu negen.”

De jonge ondernemer ontwikkelt zich razendsnel.

Belletje van Kuzee

Maar Kay zou Kay niet zijn als hij niet snel zijn netwerk zou opbouwen. “Dat lukt aardig. Zo kwam ik in contact met branchegenoot Kuzee en voor ik het wist reed ik met de nieuwe DAF CF in konvooi met zes andere collega’s naar Roemenië. Een schitterende, leerzame rit. Uiteindelijk kwamen we zelfs ook nog terecht in Moldavië.”

Beelen zegt te hebben geleerd hoe snel de welvaart die hier zo gewoon is, vermindert wanneer je verder van huis rijdt en dat het met de snelwegen in Oost-Europa wel goed zit. Maar o wee als je er een keertje vanaf moet om op een bepaald adres te laden.

Tegen de tijd dat Aftersales Truck met Kay contact opnam, zat hij alweer in Spanje. En dan niet ergens in het noorden, maar in Malaga, de grote havenstad in het uiterste zuiden van het land. Hij zegt daar terecht te zijn gekomen als gevolg van leveringsproblemen waar alle automerken mee te maken hebben. Dat leidt er vaak toe dat auto’s bestemd voor de ene markt of land, toch in een andere markt terecht kunnen komen.

Beelen weet maar al te goed dat we de tijd van het jaar ingaan, waarbij er weer de nodige auto’s van Nederlandse vakantiegangers gerepatrieerd moeten worden. Hij zegt hierover in gesprek te zijn met diverse collega’s. “Op die manier bouw je een netwerk op. Het mooiste zou zijn wanneer je op de heenreis nieuwe auto’s die kant op brengt. Ik bekijk nu of dat gaat lukken.”

Zijn nieuwe DAF CF geladen in vol ornaat.
Hoogte en gewicht dienen gecheckt te worden voor de rit.
Het uitnutten van wat is toegestaan is de kunst.
Deze mag wel even in de showroom van pa staan.

Beelen Groep
Frank Beelen richtte zijn autobedrijf in 1987 op en streek na enkele verhuizingen neer aan de Gansoord in Lisserbroek. Er ontstonden samenwerkingen met Profile en Athlon, waarvoor Beelen Lease Service Centres exploiteert. Beelen heeft drie zoons waarvan de jongste de voorkeur gaf aan een eigen transportbedrijf. Sinds 2018 maakt Ellermeyer deel uit van de Beelen Groep.

Niet alleen in zijn bijrijderstijd, maar ook in zijn tienertijd, werd de fascinatie voor het truckmerk uit Eindhoven al gezaaid. “Zeven jaar geleden had mijn vader een drie-lader DAF. Daar was ik flink van onder de indruk. Op een gegeven moment zag ik op Marktplaats een DAF 33, die heb ik toen gekocht. Binnen anderhalf jaar had ik een verzameling van negen stuks. Onder andere een 600 en de nogal zeldzame 750 die maar kort in productie is geweest. Ook de Marathon Coupé ontbreekt niet. Van de negen Dafjes zijn er drie in stationwagen-uitvoering.”

De DAF CF waar hij nu dagelijks mee rijdt, bestelde hij met een 450 pk elf-litermotor. “Dat zou dik voldoende moeten zijn, maar nu ik zo dwars door Europa ga en ik geladen toch wel wat bergen tegenkom, valt hij op de hellingen toch wel flink terug in snelheid. Iets om goed rekening mee te houden.”

De aanschaf van de nieuwe DAF viel midden in de tijd dat DAF al flink te maken had met leveringsproblemen. Beelen kreeg hier ook mee te maken. “De truck werd feitelijk zonder chips afgeleverd. Hij ging naar Tijhof in Twente en daar is de truck compleet gemaakt. En voor Tijhof was weer de vraag of ze bijtijds aan staal zouden kunnen komen, en tegen welke prijs.” Beelen legt uit dat de opbouw een nieuw concept is van Tijhof, waarbij er voorop twee en achterop vier auto’s geladen kunnen worden. “Maar het zou ook nog drie om vijf kunnen.”

Het is de jonge ondernemer niet ontgaan dat auto’s niet alleen groter, maar ook zwaarder worden. “De populariteit van de suv is heel groot. Ze worden steeds groter en zwaarder. Dat betekent dat we moeten oppassen dat we aslasten of combinatiegewichten niet overschrijden. Maar dat is nog niet alles. Elektrificatie betekent dat auto’s andermaal zwaarder worden. Daarbij worden ze ook nog steeds breder, wat de kans op schade tijdens het laden en lossen verder vergroot. “Het wordt steeds moeilijker om zulke auto’s te laden. Wanneer je uit het raam kijkt of alles goed gaat, terwijl je achteruit de opbouw op rijdt, valt de auto zo maar stil omdat je de gordel niet om hebt. Dat is voor de veiligheid natuurlijk, maar voor ons is dat best lastig. Die gordel moet je dus even vast klikken, maar niet om doen, anders kun je niet goed genoeg zien wat je doet.”

Spiegels

Om dezelfde reden ziet Beelen het niet zitten om spiegels aan zijn DAF-cabine te laten vervangen door camera’s. “Dan ben ik ook een stuk referentie kwijt. Het is lastig inschatten waar je zit met je inschuifbare aanhangwagen”, aldus Beelen die vol vertrouwen vooruit kijkt naar wat het werk in de nabije toekomst betreft. “Als het allemaal klopt ga ik volgende week weer naar Spanje. Ik heb geleerd dat de wereld van autotransporteurs een klein en gespecialiseerd wereldje is. Maar zoals de vlag er nu bij hangt zijn er mogelijkheden om dit bedrijf nog wat verder te laten groeien.”

Foto boven: Een deel van de DAF-verzameling van Kay Beelen.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3347 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.